بانک کشاورزی نیازمند انجام پژوهشهای مستمر و برنامهریزی دقیق است تا همسو با تغییرات بازار، نیازهای مشتریان و صنعت را به شکلی دقیق شناسایی نماید همچنین ضروری است تا با پیشرفتهای محیط اقتصادی و کشاورزی هماهنگ شده و بدین ترتیب بهتر از رقبا عمل کند.
سابقه 27 ساله فعالیت های پژوهشی باعث شده است تا بانک کشاورزی به عنوان یک بانک پیشرو و پژوهش محور در نظام بانکی کشور مطرح شده و کماکان راهبرد تعامل مثبت با مراکز تحقیقاتی دانشگاهی و مجامع علمی را برگزیند. اجرای بیش از 200 طرح پژوهشی و 750 رساله کارشناسی ارشد و دکتری بیانگر استمرار این راهبرد در ربع قرن اخیر است.
هم اکنون اداره کل پژوهش و برنامه ریزی بانک کشاورزی ، حوزه های پژوهشی وتحقیقاتی متعددی را دنبال می کند و مهمترین ماموریت خود را چنین تعریف نموده است :
1)با انجام پژوهشهای بازاریابی به سایر واحدهای بانک کمک می کند تا نیازها و تمایلات مشتریان را درک کرده ، استراتژیها و سیاستها و برنامه های بازاریابی را بهبود بخشد.
2) با بررسی نیازهای مشتریان، خدمات را بهبود داده و فرآیندهای ارایه خدمات را سادهتر و کارآمدتر کند.
3) با استفاده از نتایج پژوهشها، عملکرد داخلی بانک را بهبود داده و بهرهوری ، دستاورد ها و نتایج کسب و کار را ارتقا می دهد.
4) با انجام پژوهشهای فراگیر و همکاری با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی،راهکارهای نوآورانهای را برای بهبود خدمات بانکی و توسعه بازار خود پیگیری می کند.
5) با برنامهریزی دقیق، تحلیل دادهها و استفاده از ابزارها و روشهای مناسب، به بانک کمک میکند تا به بهترین شکل ممکن از منابع و فرصتهای موجود در بازار-صنعت استفاده کند و حضوری قوی در بازار رقابتی داشته باشد.
6) با شبکه سازی و اجرای نظام های مشارکتی نظیر نظام پیشنهادها و مدیریت ارتباط با کارکنان دانشی ،شبکه بهبود و توسعه خدمات و فرایند های عملیاتی بانک را به صورت دانش محور و مستمر مدیریت می کند.