بانکداری شرکتی

 

امروزه یکی از شیوه های بانکداری که به شدت مورد  توجه بانک ها قرار گرفته و بانک های پیشرو به سرعت در حال آماده سازی و تجهیز خود برای بهره گیری از قابلیت ها و ظرفیت های آن  هستند،  بانکداری شرکتی است . بانکداری شرکتی یکی از ارکان اصلی استراتژی کلان بانکداری جامع است که با تمرکز بر خلق راه حل های بانکی و مالی و در قالب خدمات و محصولات متمایز، خاص و سفارشی شده، به نیازهای مشتریان شرکتی پاسخ می دهد.

در این شیوه از بانکداری کلیه خدمات مورد نیاز مشتریان شرکتی ( شرکت های کوچک و متوسط و شرکت های بزرگ و کلان ) با تکیه بر تمایزهای حاصل از استراتژی های مشتری مدارانه و فرآیندها و سیستم های منحصر به فرد ، به بهترین ، سریعترین و دقیق ترین شکل ممکن پاسخ داده شده و راه حل های متنوع و اثر بخشی برای کمک به رشد و شکوفایی کسب و کار مشتریان در اختیار آنها قرار می دهد تا از این طریق بانک بتواند در جایگاه یک شریک تجاری معتمد و کار آمد نقش آفرینی کند.

با توجه به شرايط خاص اقتصادي حاكم بر كشور، بانكداري شركتي مي تواند با خلق ايده هاي جديد و اثر گذار و تامين نيازهاي سريع و بهنگام شركتهايي كه براي كشور ارزش افزوده ايجاد مي كنند .نقش مهمي در راستاي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي و برون رفت از مشكلات اقتصادي جامعه داشته باشد.

 

اهداف بانکداری شرکتی در بانک کشاورزی

- پیشتازی و نوآوری در ارائه محصولات و خدمات کامل و متنوع بانکی با هدف ارزش آفرینی برای مشتریان

- افزایش سرعت، دقت و کیفیت در ارائه خدمات مورد نیاز مشتریان شرکتی

- کمک به کسب و کارها برای رشد و توسعه از طریق مدیریت منابع مالی

- بهبود ارتباط های کاری سازنده و یادگیرنده

- فراهم آوردن امکان ارائه خدمات تخصصی و  اختصاصی به هر یک از مشتریان شرکتی

- بهینه سازی ترکیب دارایی ها و بدهی های مشتریان شرکتی به منظور مدیریت ریسک

- انجام مشاوره های تخصصی در حوزه های بازاریابی، حقوقی، مالیاتی و ...

- تمركز بر مشتري نوازي ( توجه بر نيازهاي مشتريان و تحويل چيزي كه دقيقاً خواهان آن هستند  )

- توجه و تمرکز بر زنجیره ارزش مشتریان حقوقی ،

 

جامعه هدف بانکداری شرکتی بانک کشاورزی

استفاده کنندگان اصلی بانکداری شرکتی در بانک کشاورزی، کلیه اشخاص حقوقی، سازمان ها، شرکت های فعال و شبکه مشتریان مرتبط با آنها اعم از کارکنان، مشتریان، زنجیره تامین و تمام اشخاصی که سطح تعامل آنها با بانک تحت تاثیر تصمیم مشتری حقوقی قرار دارد، می باشند.

 

 

خدمات  بانکداری شرکتی بانک کشاورزی

اداره کل بانکداری شرکتی بانک کشاورزی ضمن مذاکره با مشتریان و تدوین نقشه راه تعاملات فیمابین شرکتها و بانک، با هدف ارزش آفرینی برای مشتری، با ساختاری منعطف و تخصصی و زیرساخت های مناسب، طیف گسترده ای از خدمات و محصولات سفارشی شده و متنوعی همچون خدمات بانکداری الکترونیک، خدمات اعتباری، خدمات ارزی، صدور انواع ضمانت نامه های ارزی و ریالی، مدیریت نقدینگی، مدیریت ریسک و خدمات مشاوره ای را ، از طریق پنجره واحد اداره کل بانکداری شرکتی و تعیین مدیر ارتباط به نحو مطلوب ارائه می دهد.

بخشی از خدمات قابل ارائه به مشتریان شرکتی بانک در ادامه می آید:

 

1)خدمات بانکداری الکترونیک

1-1-     شماره حساب رند (خاص)

           در نظام بانکداری یکپارچه (Core Banking)  که شماره حساب بصورت تصادفی و توسط سیستم و با ارقامی بین 9 تا 12 رقم اختصاص می یابد، شماره حساب شش رقمی که معمولاً به خاطر سپردن آنها آسان تر می باشد خدمتی                   خاص به حساب می آید. این محصول،  مطلوب آن دسته از مشتریانی است که حسب ضرورت بایستی وجوهی از اقصی نقاط کشور به حساب آنها واریز شود .

 

1-2-     کارت مجازی:

با اختصاص شماره 16 رقمی کارت مجازی متصل به حساب مدنظر، امکان انتقال وجه به حساب مشتریان شرکتی از طریق درگاه های الکترونیکی نظیر دستگاه خودپرداز، نرم افزارهای موبایلی، پایانه های شعب و غیره میسر می شود.         

مزایای کارت مجازی :

1-     واریز  آسان وجوه به حساب دارندگان کارت مجازی.

2-     امکان استفاده از کلیه درگاه های الکترونیکی

3-     عدم نیاز  واریز کنندگان وجوه برای  مراجعه به شعب بانک

4-     عدم وجود کارت بانکی بصورت فیزیکی

5-     جلوگیری از سوء استفاده (فقط امکان واریز وجوه میسر بوده و برداشت برابر مقررات انجام می شود)

              صدور دسته ای کارت بانکی:

             امکان صدور دسته ای کارت برای سازمان ها و شرکت ها بر اساس قراردادهای فی ما بین و منطبق با ضوابط و قوانین موضوعه

              افتتاح دسته ای حساب بانکی:

             افتتاح حساب دسته­ ای بدون محدودیت در تعداد و به منظور واریز وجوه برای کارکنان شرکت­ ها و سازمان­ ها

 

 

             1-3-     درگاه پرداخت اینترنتی (IPG)

تمامی متقاضیان اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی که کالا یا خدماتی را به مشتریان خود ارائه می کنند با داشتن «سایت اینترنتی فعال» و مجوز « نماد اعتماد الکترونیکی» می توانند با استفاده از  درگاه اینترنتی بانک کشاورزی                  نسبت به فروش محصولات یا خدمات خود در تمامی ساعات شبانه روز اقدام نمایند.

 

1-4-     اینترنت بانک حقوقی

خدمتی ویژه از بانک کشاورزی برای اشخاص حقوقی شرکت هایی است که برخی از مدیران آنها غیرایرانی بوده و یا به علت کثرت سفر ، کمتر در دفتر مرکزی شرکت حضور دارند و از طرفی نیازمند حفظ اختیار و کنترل                                   ورود  و خروج منابع از شرکت هستند. با این خدمت ، از هر کجای جهان و بدون محدودیت زمانی و مکانی،  عملیات بانکی شرکت ، حتی انتقال وجه از حساب های مشترک،  با اطمینان انجام می شود .

 

             1-5- درگاه مشتریان ویژه یا   :VIP Channel

            سامانه ای  است کاملاً بومی و ابداعی در بانک کشاورزی که بدون  محدودیت زمانی و مکانی، شرایط ارائه کلیه خدمات و سرویس های مشخص و شخصی سازی شده بانکی را   به سهولت امکان پذیر می سازد .

 

مشخصات سامانه:

1-امکان ارائه تمامی سرویس های مالی

2-امکان شخصی سازی سرویس های مشتریان ویژه

3-امکان ارائه گزارشات مشخص براساس نیاز مشتری

4-امکان ارائه صورتحساب آنلاین

5-امکان اتصال به سامانه از طریق اینترنت

 

         1-6-سامانه مهران

با این سامانه کلیه اطلاعات مالی- بانکی شرکت  و  زیرمجموعه های آن ، به دو صورت برون خط (Off line) یا بر خط (on line)  رصد می شود.

  شرکت ها می توانند کلیه واریزها،  برداشت ها و  چک های پاس شده خود را کنترل نمایند. این خدمت امکان رصد اطلاعات مالی تا 5 لایه را در شرکت های هلدینگ فراهم می کند.                                                                                                              

          1-7-سامانه بازار

سامانه بازار یک فضای مجازی است که خریداران و فروشندگان عمده ( B2B ) به جای ملاقات چهره به چهره ، اطلاعات و پول مورد نیاز را از طریق شبکه اینترنتی مبادله میکنند.

  این سامانه شامل سه بخش بانکداری الکترونیک ، اطلاع رسانی و اعتبار سنجی است .

 

  برخی از مزایای این سامانه به شرح زیر است :

·         بستر مناسب و قدرتمند تبادل اطلاعات

·         حذف واسطه ها در بازار

·         افزایش کیفیت محصولات و خدمات و پشتیبانی بهتر

·         بالا رفتن قدرت خرید خریداران

·         پیدایش بازار های بیشتر برای تولید کنندگان و فروشندگان

·         شفاف شدن اطلاعات و بسترمناسب برای حضور بخش خصوصی

·         ورود شرکت های جدید و نوپا به عرصه رقابت

 

            1-8- واریز شناسه دار

خدمتی کاملاً متمایز بر اساس نیاز مشتری و با الگوریتم درخواستی، ارائه می شود. خدمت فوق مورد درخواست آن دسته از مشتریان است که جامعه هدف آنها بزرگ و دارای تعداد تراکنش خاص بوده و نیازمند شناسایی                             واریزکننده وجوه هستند.

           1-9- کارت چند منظوره

کارت چند منظوره مجموعه ای از مدل های مختلف کارت با کاربردهای متعدد است که در یک جسم کارت عرضه می شود. این کارت به شرکت ها و سازمان ها امکان می دهد تا پرداخت های غیرنقدی پرسنل خود را به سادگی و                  بر اساس انواع خدمات رفاهی و زمان استفاده از آن مدیریت کنید.

     1-10- کارت اعتباری

این کارت به منظور افزایش قدرت خرید، مدیریت هزینه ها و آزادی عمل دارندگان کارت در بازپرداخت، بر مبنای عقد مرابحه طراحی شده و بر اساس میزان همکاری مشتریان با بانک، کارت مذکور با مبالغ مختلف در                                      سطوح  مورد تقاضای مشتریان (مدیران، کارمندان و افراد مرتبط) تخصیص پیدا می کند.

  1-11- سامانه واریز وجوه به حساب سازمان ها (             (  OPG  

  به منظور پرداخت وجوه به حساب سازمان ها از طریق بستر اینترنت ،با مراجعه به سایت بانک کشاورزی و انتخاب گزینه «واریز به حساب سازمان ها » و سپس انتخاب سازمان مورد نظر ، نسبت به واریز وجوه مربوطه اقدام شود.

   1-12- خدمات خاص

برخی ازخدمات بانکی نیز بر پایه بانکداری الکترونیک ، بنا به ضرورت و نیاز مشتری و به صورت شخصی سازی شده توسط اداره کل بانکداری شرکتی قابل ارائه می باشد  از قبیل : تسهیم وجوه واریزی ، برداشت تجمعی از حساب                 های اعلام شده ، کارت مجازی متعدد ، سرویس گزارش گیری ISS  ، ارائه سرویس به پرداخت یارها و پرداخت بان ها

    2) خدمات اعتباری

بانک کشاورزی علاوه بر ارائه خدمات اعتباری عام ، خدمات خاصی را به شرح زیر برای مشتریان ویژه خود ارائه می کند:

 

2-1--تسهیلات خرید دین در قالب چک های واگذاری مشتریان

  چک های حاصل از فروش مشتریان شرکتی (معتبر و دارای برند معروف که معمولا نکول چک های دریافتی از آنها بسیار پایین است  ) به عنوان تضمین تسهیلات در چارچوب دستورالعمل های بانک قابل پذیرش می باشد

 

2-2-- تسهیلات ویژه درقالب اعتبار در حساب جاری و براساس عقد مشارکت مدنی جاری

 

2-3--صدور انواع ضمانت نامه های ریالی (در کلیه شعب)

بانک کشاورزی با هدف ارائه خدمات بانکی کامل و جامع به هموطنان گرامی در گسترده ترین شبکه شعب سیستم بانکی در اقصی نقاط کشور، در کنار ارائه خدمات رایج  بانکی ، با بهره گیری از سامانه یکپارچه صدور ضمانت نامه                  ، طیف وسیع و متنوعی از انواع ضمانت نامه های ریالی و ارزی بانکی را با امکان استعلام اصالت ضمانت نامه های صادر شده از طریق تارنمای بانک ، صادر می کند

ضمانت نامه های بانکی بانک کشاورزی به لحاظ کاربردی انواع  مختلفی دارند که متداول ترین  آنها به شرح زیر می باشد :

- ضمانت نامه شرکت در فرآیند ارجاع کار ، مناقصه یا مزایده ، انجام تعهدات  ، پیش پرداخت ، استرداد کسور حسن انجام کار، ارزی ، گمرکی ، تعهد پرداخت و........

 

2-4- سقف اعتباری

به منظور تسهیل فرآیند تامین مالی و برآورده نمودن نیازهای اعتباری کوتاه مدت شرکت های  دارای رتبه الماسی و زرین ، سقف اعتباری در نظر گرفته شده است . طول مدت اعتبار این سقف اعتباری یکسال بوده و در تامین                          سرمایه درگردش ، صدور ضمانت نامه و گشایش اعتبار اسنادی دیداری به دفعات و تا سقف تعیین شده قابل مصرف می باشد.

 

2-5-پرداخت تسهیلات رفاهی به کارکنان شرکت ها

به منظور ارزش آفرینی و ایجاد جذابیت بیشتر برای اشخاص حقوقی که نزد شعب بانک حساب ارزان قیمت فعال داشته و از پتانسیل مالی مطلوب برخوردارند، در قالب تفاهم نامه برای اعضای هیئت مدیره و سایر کارکنان شرکتها                  و سازمان ها، تسهیلات رفاهی پرداخت می شود .

 

2-6- طراحی محصولات و خدمات خاص اعتباری براساس نیاز مشتریان

اداره کل بانکداری شرکتی بانک کشاورزی آمادگی دارد تا براساس نوع نیاز و تقاضای شرکت های بزرگ و با لحاظ نمودن رتبه احراز شده در سامانه مشتریان شرکتی بانک ،نسبت به طراحی محصولات و خدمات خاص اعتباری،

خارج از رویه های موجود و بر مبنای تحلیل هزینه- فایده اقدام نماید.

 

2-7-تامین مالی شرکت ها با استفاده از ابزارهای نوین

با توجه به گسترش روز افزون ابزارهای نوین تامین مالی نظیر انواع صکوک، اداره کل بانکداری شرکتی درخواست های واصله در این خصوص را  بررسی و تا حصول نتیجه پیگیریمی کند . 

 

2-8- خدمات بیمه ای

اداره کل بانکداری شرکتی بانک کشاورزی با همکاری صندوق تضمین سرمایه گذاری آمادگی دارد تا کلیه پوشش های بیمه ای مورد نیاز مشتریان ویژه را با شرایط خاص و بسیار مناسب تامین کند .
  2-9-تامین مالی شرکتهای فعال در قالب مدیریت زنجیره ارزش :

امکان پرداخت تسهیلات کوتاه مدت  به هر یک از کنش گران زنجیره ارزش و با استفاده از اعتبار حساب سرحلقه، به دستور وی و با رعایت سایر ضوابط و مقررات جاری بانک وجود دارد.

 

2-10- بسته اعتباری و خدماتی بورس

این بسته که به منظور  افزایش توان رقابتی در بازارهای بورس کالایی و بورس اوراق بهادار تهیه شده است و پیشنهاداتی در خصوص سقف های تسهیلاتی و ضمانت نامه ای برای شرکت های کارگزاری و فعالان بورس ارائه می                      دهد

 

2-11-گشایش اعتبار اسنادی

 

2-12-برآورد سرمایه در گردش موردنیاز و تأمین مالی کوتاه مدت شرکت ها

 

3 ) تفاهم نامه :

این خدمت برای مشتریانی که دارای کسب و کار فراتر از کسب و کارهای کوچک و معمول بوده و با حجم بیشتری از منابع به فعالیت های اقتصادی اشتغال دارند ارائه می شود. با انعقاد تفاهم نامه در عالی ترین سطوح دو                          سازمان ، تمام واحدهای بانک در حکم یک واحد بوده و موظف هستند خدمات موردنظر شرکت را براساس مفاد تفاهم نامه ارائه دهند .

 

4) خدمات ارزی

در راستای خدمت رسانی هرچه بهتر به مشتریان عزیز بانک کشاورزی انواع خدمات ارزی را به شرح ذیل ارائه می کند.

-افتتاح حساب های ارزی شامل قرض الحسنه پس انداز، جاری و سپرده های سرمایه گذاری

-خرید و فروش ارز

-حوالحات ارزی شامل صدور و دریافت

- اعتبارات و بروات اسنادی

-تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی، بانک توسعه اسلامی (IDB)، اکو( ECO) ، بانک BCP ژنو و ...

- ارائه خدمات مشاوره ای،  شامل مشاوره تامین مالی، تسهیلات، تجارت بین الملل و سایر امور ارزی

-صدور گواهی موجودی مورد نیاز مشتریان به زبان انگلیسی

- خدمات نقل و انتقال وجوه توسط شرکت خدمات ارزی و صرافی مهر

 

همچنین با توجه به عضویت بانک کشاورزی در سیستم بین المللی سوییفت و دارا بودن شبکه کارگزاری گسترده بانکی در آسیا و اروپا ، انواع خدمات ارزی  بصورت رقابتی ارائه می شود .

 

 

قالب دلخواه شما