سوال: بانک مسکن برای ما خانهای خریده است، به این شرط که پول آن
را بهطور ماهیانه بپردازیم. آیا این معامله شرعاً صحیح است و ما مالک
آن خانه میشویم؟
جواب: اگر بانک آن
خانه را برای خودش خریده و سپس بهصورت اقساط به شما فروخته باشد، اشکال
ندارد.
اجوبة الاستفتائات سؤال 1916
سود تسهیلات مشارکت در
ساخت
سوال: بانکها برای ساختمانسازی بهعنوان مشارکت یا عنوان
دیگری از عناوین عقود معاملاتی وامهایی را میدهند و مبلغی در حدود
پنج تا هشت درصد اضافی میگیرند، این وام و سود آن چه حکمی دارد؟
جواب: گرفتن وام از
بانک بهعنوان شرکت یا یکی از معاملات شرعیِ صحیح، قرض دادن یا قرض
گرفتن نیست و سودهایی که از طریق این قبیل معاملات شرعی نصیب بانک
میشود ربا محسوب نمیشود. درنتیجه گرفتن پول از بانک
تحت یکی از عناوین برای خرید یا ساخت خانه و همچنین تصرّف در آن اشکال ندارد
و بر فرض که بهعنوان قرض و با شرط گرفتن مبلغی اضافی باشد، هرچند قرض
ربوی از نظر تکلیفی حرام است، ولی اصل قرض از نظر حکم وضعی برای وام گیرنده
صحیح است و تصرّف او در آن اشکال ندارد.
سود سپرده بانکهای
کشورهای غیراسلامی
سوال: آیا گرفتن سود پولی که در بانکهای دولتهای غیراسلامی گذاشته
میشود جایز است؟ و آیا اگر آن را بگیرد تصرّف در آن اعم از اینکه
صاحب بانک اهل کتاب باشد یا مشرک و هنگام سپردن پول، شرط دریافت سود کرده
باشد یا خیر، جایز است؟
جواب: در فرض مرقوم
سود گرفتن جایز است، حتّی اگر شرط دریافت سود کرده باشد.
سوال: در فرض فوق اگر بعضی از صاحبان سرمایه بانک مسلمان باشند، آیا در این
صورت گرفتن سود از این بانکها جایز است؟
جواب: گرفتن سود
نسبت به سهام غیرمسلمانان اشکال ندارد؛ ولی نسبت به سهم مسلمان، در صورتی که
سپردن پول به بانک همراه با شرط سود و ربا و یا به قصد دستیابی به آن باشد،
گرفتن سود جایز نیست.
اجوبة الاستفتائات سؤال 1918
سود سپرده بانکهای
کشورهای اسلامی
سوال: گرفتن سود پولهایی که به بانکهای کشورهای اسلامی سپرده شده چه حکمی
دارد؟
جواب: در صورتی که
سپردهگذاری بهصورت قرض و به قصد گرفتن سود و یا مبتنی بر آن
و یا به قصد دستیابی به سود باشد، گرفتن آن جایز نیست.
اجوبة الاستفتائات سؤال 1920
خرید و فروش اسکناس
سوال: اگر بانک برای وامی که میدهد ربا بگیرد، آیا در صورتی که
مکلّف بخواهد از بانک وام بگیرد، صحیح است برای فرار از ربا به این صورت عمل
کند که یک اسکناس هزار تومانی نقد را به مبلغ هزار و دویست تومان نسیه بخرد
به این شرط که هر ماه صد تومان آن را بپردازد و برای آن دوازده فقره سفته
صدتومانی به بانک بدهد و یا اینکه از بانک دوازده سفته مدتدار را
که مجموع مبلغ آنها هزار و دویست تومان است به مبلغ هزار تومان بهصورت
نقدی بخرد به این شرط که مبلغ آن سفتهها در مدّت دوازده ماه
پرداخت شود؟
جواب: این قبیل
معاملات که صوری و به قصد فرار از ربای قرضی هستند، شرعاً حرام وباطل
میباشند.
اجوبة الاستفتائات سؤال 1921
معاملات بانکهای جمهوری
اسلامی
سوال: آیا معاملات بانکهای جمهوری اسلامی ایران محکوم به صحّت هستند؟
خرید مسکن و غیره با پولی که از بانکها گرفته میشود چه حکمی دارد؟
غسل کردن و نماز خواندن در خانهای که با این قبیل پولها خریداری
شده چه حکمی دارد؟ و آیا گرفتن سود در برابر سپردههایی که مردم
دربانک میگذارند، حلال است؟
جواب: بهطور
کلی معاملات بانکی که بانکها بر اساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و مورد
تأیید شورای محترم نگهبان انجام میدهند، اشکال ندارد و محکوم به
صحّت است و سود حاصل از بکارگیری سرمایه بر اساس یکی از عقود صحیحِ
اسلامی، شرعاً حلال است، لذا در صورتی که گرفتن پول از بانک برای خرید مسکن و
مانند آن تحت عنوان یکی از آن عقود باشد، بدون اشکال است ولی اگر
بهصورت قرض ربوی باشد، هرچند گرفتن آن از نظر حکم تکلیفی حرام است، ولی
اصل قرض از نظر حکم وضعی صحیح است و آن مال، ملک قرض گیرنده میشود
و جایز است در آن و در هر چیزی که با آن میخرد تصرّف نماید.
اجوبة الاستفتائات سؤال 1922
بهره بانکهای جمهوری
اسلامی
سوال: آیا بهرهای که بانکهای جمهوری اسلامی از مردم در برابر
وامهایی که به آنان برای اموری مانند خرید مسکن و دامداری و کشاورزی و غیره
میدهند، مطالبه میکنند، حلال است؟
جواب: اگر این مطلب
صحیح باشد که آنچه که بانکها برای ساخت یا خرید مسکن و امور دیگر به مردم
میدهند به عنوان قرض است، شکی نیست که گرفتن بهره در برابر آن
شرعاً حرام است و بانک حق مطالبه آن را ندارد، ولی ظاهر این است که بانکها آن
را به عنوان قرض نمیدهند بلکه عملیّات بانکی از باب معامله تحت
عنوان یکی از عقود معاملی حلال مثل مضاربه یا شرکت یا جعاله یا اجاره و مانند
آن است. بهطور مثال بانک با پرداخت قسمتی از هزینه ساخت خانه در ملک آن
شریک میشود و سپس سهم خود را با اقساط مثلاً بیست ماهه به شریک
خود میفروشد و یا آن را برای مدت معیّنی و به مبلغ خاصی به او
اجاره میدهد در نتیجه این کار و سودی که بانک از این قبیل معاملات
بدست میآورد، اشکال ندارد و این نوع معاملات ارتباطی با قرض و
بهره آن ندارند.
اجوبة الاستفتائات سؤال 1923
واگذاری بخشی از تسهیلات
بانکی به دیگری
سوال: بعد از آنکه بانک مبلغی را برای مشارکت در پروژهای به من
وام داد، نصف آن را به دوستم داده و با او شرط کردم که همه بهره بانکی آن وام
را بپردازد، آیا در این رابطه چیزی بر من واجب است؟
جواب: اگر بانک این
مبلغ را برای سهیم شدن و مشارکت با وام گیرنده در طرح خاصی که معیّن
کرده است، داده باشد، کسی که وام را دریافت میکند حق
ندارد آن را برای کار دیگری مصرف نماید چه رسد به اینکه آن را به کسی قرض
بدهد. بلکه آن پول نزد او امانت است و باید آن را در موردی که مشخص شده مصرف
نماید و یا عین آن را به بانک برگرداند.
اجوبة الاستفتائات سؤال 1924
دریافت تسهیلات با اسناد
جعلی
سوال: شخصی با اسناد جعلی مبلغی را از بانک بهعنوان مضاربه دریافت کرده
به این شرط که بعد از مدتی اصل پول و بهره آن را به بانک بپردازد، آیا در
صورت عدم اطلاع بانک از جعلی بودن اسناد، این مبلغ قرض محسوب
میشود و بهرهای هم که وام گیرنده به بانک
میدهد در حکم رباست؟ و در صورتی که بانک با علم به جعلی بودن
اسناد، آن مبلغ را به او بپردازد، چه حکمی دارد؟
جواب: اگر انجام
عقد مضاربه توسط بانک مشروط به صحّت اسنادی باشد که عقد بر اساس آنها
منعقد شده، عقد مذکور با فرض جعلی بودن اسناد، باطل است، و در نتیجه مبلغ
دریافت شده از بانک قرض نیست همان طور که مضاربه هم نیست بلکه از جهت ضمان،
حکم مقبوض به عقد فاسد را دارد و همه سود تجارت با آن متعلّق به بانک است.
این حکم در صورتی است که بانک جهل به وضعیت داشته باشد. ولی اگر بانک از جعلی
بودن اسناد آگاه باشد، پولی که گرفته شده در حکم غصب است.
اجوبة الاستفتائات سؤال 1925
سپردهگذاری در
بانک
سوال: آیا سپردهگذاری در بانک به قصد بکارگیری آن در یکی از
معاملات حلال و بدون تعیین دقیق سهم سپردهگذار از سود، به این شرط
که بانک هر شش ماه سهم او را از سود بپردازد، جایز است؟
جواب: اگر
سپردهگذاری در بانک به این صورت باشد که سپردهگذار همه اختیارات
را به بانک داده باشد حتّی انتخاب نوع فعالیت و تعیین سهم
سپردهگذار از سود هم به عنوان وکالت در اختیار بانک باشد، این
سپردهگذاری و سود حاصل از بکارگیری پول در معامله حلال شرعی، اشکال
ندارد و جهل صاحب مال به سهم خود در زمان سپردهگذاری ضرری به صحّت
آن نمیزند.
اجوبة الاستفتائات سؤال 1926
سرمایه گذاری در بانکهای
دولتهای غیراسلامی
سوال: آیا گذاشتن پول در حسابهای سرمایهگذاری درازمدت در بانکهای
دولتهای غیراسلامی که دشمن مسلمانان هستند و یا با دشمنان مسلمین
همپیمان میباشند، جایز است؟
جواب:
سپردهگذاری در بانکهای دولتهای غیراسلامی فینفسه اشکال
ندارد به شرطی که موجب افزایش قدرت اقتصادی و سیاسی آنان که از آن بر ضد
اسلام و مسلمین استفاده میکنند نشود و در غیر این صورت جایز نیست.
اجوبة الاستفتائات سؤال 1943
معامله با بانکهای دیگر
کشورهای اسلامی
سوال: با توجه به اینکه بعضی از بانکهای موجود در کشورهای اسلامی مربوط به
دولتهای ظالم هستند و بعضی هم وابسته به دولتهای کافر و بعضی هم متعلّق به
مؤسسات خصوصی مسلمانان یا غیر آنان هستند، انجام هر نوع معاملهای با این
بانکها چه حکمی دارد؟
جواب: انجام
معاملاتی که از نظر شرعی حلال هستند با این بانکها اشکال ندارد ولی معاملات
ربوی و گرفتن بهره قرض نسبت به بانکها ومؤسسات اسلامی جایز نیست مگر
آنکه سرمایه بانک متعلّق به غیرمسلمانان باشد.
اجوبة الاستفتائات سؤال 1928
دادن پول بر اساس ضوابط
نظام بانکی به غیر بانک
سوال: بانکهای اسلامی بر اساس مقررات به سرمایههایی که توسط
صاحبان آنها در بانک گذاشته شده و بانک آنها را در زمینههای مختلف
اقتصادی که دارای سود حلال شرعی هستند بکار میاندازد، سود
میدهند، آیا جایز است به همین صورت عمل کرده و پولی را به افراد
مورد اعتماد در بازار بدهیم تا همانند بانکها آن را در زمینههای
مختلف اقتصادی بکار بیندازند؟
جواب: اگر پرداخت
پول به طرف مقابل به عنوان قرض باشد و شرط کند که هر ماه یا هر سال درصدی سود
بگیرد، چنین معاملهای از نظر تکلیفی حرام است هرچند اصل قرض از نظر حکم
وضعی صحیح است و سودی که در برابر قرض دریافت میشود همان رباست که شرعاً
حرام میباشد، ولی اگر پول را به طرف مقابل بدهد تا آن را در کاری
که شرعاً حلال است بکار بگیرد، به این شرط که سهم معیّنی از سود حاصل از
بکارگیری آن در ضمن یکی از عقود شرعی به صاحب پول داده شود، چنین
معاملهای صحیح و سود حاصل از آن هم حلال است و در این جهت فرقی بین بانک
و اشخاص حقیقی و حقوقی وجود ندارد.
اجوبة الاستفتائات سؤال 1929
ربوی بودن نظام بانکی
کشور
سوال: اگر نظام بانکی ربوی باشد، قرض دادن به بانک از طریق
سرمایهگذاری و یا قرض گرفتن از آن چه حکمی دارد؟
جواب:
سپردهگذاری در بانک به عنوان قرضالحسنه و یا قرض گرفتن از
آن بهصورت قرضالحسنه اشکال ندارد ولی قرض ربوی بهطور
مطلق از نظر حکم تکلیفی، حرام است هرچند اصل قرض از نظر حکم وضعی صحیح
میباشد.
اجوبة الاستفتائات سؤال 1930
خرید خانه با بخشی از
تسهیلات مضاربه
سؤال: شخصى با
اسناد جعلى مبلغى را از بانک به عنوان مضاربه دريافت کرده به اين شرط که بعد
از مدتى اصل پول وبهره آن را به بانک بپردازد، آيا در صورت عدم اطلاع بانک از
جعلى بودن اسناد، اين مبلغ قرض محسوب مىشود و بهرهاى هم که وام
گيرنده به بانک مىدهد در حکم رباست؟ و در صورتى که بانک با علم به جعلى
بودن اسناد، آن مبلغ را به او بپردازد، چه حکمى دارد؟
جواب: اگر انجام
عقد مضاربه توسط بانک مشروط به صحّت اسنادى باشد که عقد بر اساس آنها
منعقد شده، عقد مذکور با فرض جعلى بودن اسناد، باطل است، و در نتيجه مبلغ
دريافت شده از بانک قرض نيست همان طور که مضاربه هم نيست بلکه از جهت ضمان،
حکم مقبوض به عقد فاسد را دارد و همه سود تجارت با آن متعلّق به بانک است.
اين حکم در صورتى است که بانک جهل به وضعيت داشته باشد. ولى اگر بانک از جعلى
بودن اسناد آگاه باشد، پولى که گرفته شده در حکم غصب است.
اجوبة الاستفتائات سؤال 1925
سوال: مبلغی پول از بانک به عنوان مضاربه گرفتم، آیا جایز است از مال مضاربه
برای خرید خانه استفاده کنم؟
جواب: سرمایه
مضاربه امانتی از طرف مالک آن در دست عامل است و او حق ندارد تصرّفی در آن
کند مگر برای تجارت با آن به همان صورتی که توافق کردهاند، در
نتیجه اگر آن را بهطور یکجانبه در کار دیگری مصرف نماید، در حکم غصب
است.
اجوبة الاستفتائات سؤال 1931
شراکت بانک در زیان
تسهیلات مضاربه
سوال: کسی که سرمایهای را از بانک برای تجارت گرفته است، به این شرط که
بانک در سود با او شریک باشد، اگر این فرد در کار خود زیان کند، آیا بانک هم
با او در خسارت شریک است؟
جواب: خسارت در
مضاربه بر سرمایه و مالک آن وارد میشود و از محل سود جبران
میگردد ولی اشکال ندارد که شرط کنند که عامل، ضامن تمام یا قسمتی
از آن باشد.
اجوبة الاستفتائات سؤال 1932
حکم دریافت سود بانکی
سوال: شخصی حساب پساندازی دریکی از بانکها افتتاح کرد و بعداز گذشت
مدتی از افتتاح حساب، مقداری سود به او تعلّق گرفت، گرفتن این سود چه حکمی
دارد؟
جواب: در صورتی که
اموال خود را به عنوان قرض و به شرط سود یا مبتنی بر آن و یا به قصد دستیابی
به آن در حساب پسانداز گذاشته باشد، گرفتن آن جایز نیست، زیرا این
سود همان رباست که از نظر شرعی حرام است و در غیر این صورت گرفتن آن اشکال
ندارد.
اجوبة الاستفتائات سؤال 1933