دکتر شهید زاده: بانک کشاورزی بازوی اجرایی دولت در توسعه بخش کشاورزی است

دکتر شهید زاده: بانک کشاورزی بازوی اجرایی دولت در توسعه بخش کشاورزی است
دکتر شهید زاده: بانک کشاورزی بازوی اجرایی دولت در توسعه بخش کشاورزی است
دکتر مرتضی شهیدزاده، رئیس هیئت مدیره  و مدیرعامل بانک کشاورزی در نشست خبری که به مناسبت ایام مبارک دهه فجر صبح روز یکشنبه دوازدهم بهمن ماه در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی، دکتر شهید زاده طی سخنانی  با بیان اینکه  ما به عنوان یک بانک تخصصی، در سیستم بانکداری الکترونیکی پیشرو هستیم و سیستم بانکداری متمرکز را برای اولین بار اجرایی کرده‌ایم گفت: کشاورزان متقاضی دریافت تسهیلات کمتر از 20 میلیون تومان می‌توانند با حضور در بانک و پر کردن فرم مربوطه می توانند طی 48 ساعت و بدون معطلی تسهیلات را دریافت کنند. همچنین امکان درخواست تسهیلات  به صورت اینترنتی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه با همکاری مجلس و دولت، از محل منابع صندوق توسعه ملی، به صورت ریالی سهمی برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده و منابع به نحو مناسبی به بخش‌های مختلف  اختصاص یافته است، خاطر نشان کرد: از محل صندوق توسعه ملی مبلغ 6 هزار میلیارد ریال به طرح‌های توسعه آب و خاک، 10 هزار میلیارد ریال به طرح‌های توسعه کشت گلخانه‌ای و پرورش ماهی در قفس، مبلغ 1700میلیارد ریال برای پشتیبانی از تولید گوشت قرمز و مبلغ 3 هزار میلیارد ریال به مناطق محروم تخصیص یافته است.

 دکتر شهیدزاده  از برنامه ریزی این بانک برای توسعه آبیاری تحت فشار، توسعه کشت‌های متراکم و گلخانه خبر داد و گفت: در نظر داریم  تا تسهیلات پرداختی به این بخش ها در سال آینده به دو برابر برسد.
دکتر شهید زاده با بیان اینکه بانک کشاورزی بازوی اجرایی دولت در توسعه بخش کشاورزی است، گفت: برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید بیشترین سرمایه را در بین بانک‌های دولتی داشته باشیم.
وی افزود: با مذاکرات انجام شده با مجلس و دولت و همچنین قول دولت و مجلس قرار شده است تا در برنامه ششم و در بودجه سال 94 و همچنین لایحه خروج از رکود، سرمایه‌ این بانک به 80 هزار میلیارد ریال افزایش یابد  که در صورت تحقق این امر قدرت قانونی ما 5 برابر خواهد شد  و می‌توانیم خدمات بیشتری به کشاورزان ارائه کنیم.
دکتر شهید زاده با بیان اینکه بخش کشاورزی بیشترین ریسک را در بخش‌های اقتصادی دارد تصریح کرد: به دلیل مسائل مختلف ناشی از حوادث غیرمترقبه، بودجه‌ صندوق بیمه محصولات کشاورزی کافی نیست و بانک کشاورزی به عنوان پشتیبان این صندوق، هر ساله بیش از دو برابر بودجه برای این صندوق منابع تزریق می کند. 
وی ضمن تشریح شاخص‌های توسعه بیمه گفت: تعداد بیمه‌گذاران بخش کشاورزی  از 715 هزار نفر به 2 میلیون نفر  افزایش یافته است.
دکتر شهیدزاده متذکر شد: بیمه زراعت از 2.9 میلیون هکتار به 5.8 میلیون هکتار در سال 93 افزایش یافته و سطح بیمه  باغات نیز  از 92 هزار هکتار به 502 هزار هکتار رسیده است. همچنین در بیمه دام از 3.9 میلیون واحد دامی در سال 80 ،به 14 میلیون واحد دامی افزایش یافته و بیمه طیور از 76 میلیون قطعه به 960 میلیون قطعه توسعه یافته است.
مدیر عامل بانک کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش درباره میزان غرامت پرداختی گفت: سال 80 ، 848 میلیارد ریال غرامت پرداخت شد و این میزان سال 93 به 9 هزار و 753 میلیارد ریال رسید. 
وی با بیان اینکه بیش از 65 درصد منابع غرامت های پرداختی یارانه‌های دولت و کمتر از 35 درصد کمک‌های خود مردم بوده است افزود: برنامه ما این است که سال آینده دو برابر سال 93 منابع در اختیار بخش کشاورزی قرار دهیم تا از این طریق بتوانیم نیازهای بخش کشاورزی را به طور  کامل تامین کنیم.
دکتر شهیدزاده به مطالبات معوق نظام بانکی و سهم بانک کشاورزی از این مطالبات اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مشکلات بانک کشاورزی که متفاوت با سایر بانک‌هاست، معوقات مربوط به کشاورزانی است که دچار حوادث غیرمترقبه شده‌اند و از بازپرداخت تسهیلات خود بازمانده‌اند.
وی درباره شرایط پذیرش اسناد زمین‌های کشاورزی به عنوان وثیقه تسهیلات بانکی در این بانک و این که ظاهراً محدودیت‌هایی برای پذیرش این اسناد وجود دارد، گفت: زمین و تأسیسات آتی‌الاحداث به عنوان وثیقه پذیرفته می‌شود و مشکلی در مورد پذیرفتن اسناد آنها به  عنوان وثیقه وجود ندارد، مگر اینکه آن زمین مشاع باشد که این موضوع نیز بر اساس ضوابط بانک مرکزی است.
دکتر شهیدزاده با بیان اینکه در حال حاضر بانک کشاورزی جزو  بانک‌های زیان‌ده محسوب نمی‌شود گفت:25 درصد از منابع سایر بانک‌ها باید به بخش کشاورزی تزریق شود در حالی که بر اساس آمار های بانک مرکزی  فقط 9 درصد به این موضوع اختصاص یافته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اصلاح اساسنامه بانک کشاورزی را  یکی از خواسته‌های هیئت مدیره این بانک دانست و گفت: این اقدام  به دلیل افزایش سرعت خدمت‌رسانی به بخش تولید است از این رو با مسئولان مربوطه از جمله وزیر امور اقتصادی و دارایی، مجلس شورای اسلامی و سایر تصمیم‌گیران مذاکراتی صورت گرفته است.
دکترشهیدزاده درباره چگونگی اختصاص تسهیلات به بخش کشاورزی  اظهار داشت: با توجه به نظارتی که در این بخش وجود دارد بیش از 98 درصد تسهیلات صرف طرح‌های کشاورزی شده  و طی 2 تا 3 مرحله  وبر اساس پیشرفت فیزیکی طرح ها پرداخت می شوند.

قالب دلخواه شما