مدیرعامل بانک کشاورزی اعلام کرد: پرداخت 5600 میلیارد تومان تسهیلات طی 5 ماهه سال 93

مدیرعامل بانک کشاورزی اعلام کرد: پرداخت 5600 میلیارد تومان تسهیلات طی 5 ماهه سال 93

دکتر محمد طالبی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل بانک کشاورزی از پرداخت مبلغ 5600 میلیارد تومان تسهیلات طی 5 ماهه نخست سال جاری خبر داد.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی دکتر طالبی صبح روز دوشنبه سوم شهریور ماه-روز آرامش و امید- در نشست مطبوعاتی که به مناسبت هفته دولت در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، ضمن اعلام مطلب فوق گردش تسهیلاتی این بانک در سال 1392 را بیش از 21 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در مقایسه با مدت مشابه آن در سال 1391 بیش از 25 درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به اینکه تسهیلات پرداختی این بانک به حوزه‌های مختلف زراعت و باغداری، دامداری و دامپروری، شیلات و آبزیان، صنایع وابسته به کشاورزی و غیره پرداخت شده است، خاطر نشان کرد: در پنج ماهه گذشته نیز مبلغ 5600 میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان حوزه های مختلف کشاورزی پرداخت شده است.
دکتر طالبی با بیان اینکه موضوع مکانیزاسیون یکی از محورهای اصلی پرداخت تسهیلات در سال 1392 بود از اختصاص مبلغ 7500 میلیارد ریال به این بخش در سال گذشته خبرداد و افزود: این مبلغ بین استان‌های مختلف توزیع شد ضمن اینکه در سال 1393 نیز برای پرداخت مبلغ 8 هزار میلیارد ریال به این بخش برنامه‌ریزی شده است و در آینده نزدیک به مدیریت های شعب این بانک ابلاغ خواهد شد.
مدیر عامل بانک کشاورزی با اشاره به آغاز طرح 550 هزار هکتاری آب در استان های خوزستان و ایلام از سال 1392 گفت: مبلغ 5/1 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به این طرح اختصاص یافت که با عاملیت این بانک و توسط شرکت جهاد نصر در حال اجرا است.
وی اضافه کرد: از مبلغ اختصاص یافته به این طرح تاکنون 640 میلیارد تومان به حساب بانک کشاورزی واریز شده که براساس صورت‌ وضعیت‌های ارائه شده مبلغ 260 میلیارد تومان آن به حساب پیمانکار واریز شده است.
دکتر طالبی با بیان اینکه در سال 1393 نیز از محل منابع داخلی بانک کشاورزی مبلغی حدود 900 میلیارد ریال به مدیریت منابع آب اختصاص یافته است خاطر نشان کرد: تاکنون دو قسط از این مبلغ پرداخت شده است.
رئیس هیئت مدیره ومدیرعامل بانک کشاورزی با بیان این‌که براساس قانون بودجه مقرر شد در سال 1392 ، 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی در اختیار بانک‌های عامل قرار بگیرد تا در اختیار بخش‌های مختلف کشاورزی قرار دهند، تصریح کرد: در این زمینه قرار‌داد 500 میلیارد تومانی با این بانک بسته شد که مهلت استفاده از این منابع تا 25 اسفند‌ماه سال 1392 بود.
وی افزود: از مجموع مبلغ قرارداد حدود 260 میلیارد تومان معرفی شد که مبلغ 170 میلیارد تومان آن پرداخت شد و مابقی آن نیز در صندوق توسعه ملی در حال بررسی است که پرداخت شود.
دکتر طالبی مبلغ قرارداد با صندوق توسعه ملی در سال 1391 را 700 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بالغ بر 500 میلیارد تومان از این مبلغ مصرف شد.
مدیر عامل بانک کشاورزی با بیان این‌که در سال 1392 طرح‌های مختلفی را مدنظر قرار دادیم و یکی از این طرح ها موضوع بدهکاران زیر 100 میلیون ریال بود، تصریح کرد: این کار از سال 1391 آغاز شد و تا سال 1392 ادامه داشت که 1300 میلیارد تومان از این بدهی‌ها تعیین تکلیف و براساس مصوبه‌ دولت به مدت پنج سال تقسیط و سود آن نیز به بدهی دولت منظور شد.
دکتر طالبی از کاهش ریسک اعتباری بانک کشاورزی در سال 1392 خبر داد و گفت: ریسک اعتباری این بانک از 13 درصد در سال 1391 به 8.2 درصد در سال 1392 کاهش یافت.
وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع بیمه کشاورزی اشاره کرد و گفت: در سال های 1391 و 1392 ، سالانه افزون بر یک میلیون و 700 تا یک میلیون و 900 هزار کشاورز را تحت پوشش بیمه قرار دادیم و حدود 1700 میلیارد تومان غرامت پرداخت شد ضمن اینکه پیش‌بینی می شود میزان غرامت های پرداختی به کشاورزان تا 2300 میلیارد تومان افزایش یابد.
مدیر عامل بانک کشاورزی با اشاره به فراوانی تعداد وام‌گیرندگان خرد به راه اندازی سامانه‌ای الکترونیکی اعتبارات خرد این بانک از مهرماه 1392 اشاره کرد و گفت: این سامانه با هدف مدیریت و ساماندهی اعتبارات خرد ایجاد شد که مراحل دریافت وام را برای وام‌گیرندگان زیر 20 میلیون تومان به صورت الکترونیکی انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه سامانه اعتبارات خرد ساز و کار مناسبی در پرداخت تسهیلات است و در حال رفع نواقص آن هستیم، ابراز امیدواری کرد: کارت اعتباری( مرابحه) نیز به عنوان ابزار ارتباطی بین بانک کشاورزی و کشاورزان مورد استفاده قرار گیرد.
دکتر طالبی به توافق بانک کشاورزی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان کشاورزی اشاره کرد و یادآور شد: فهرستی از طرح‌ها به بانک معرفی شد که با توافقی که با صندوق توسعه ملی انجام گرفت، این صندوق طرح‌های دانش بنیان بخش کشاورزی را جزو اولویت های خود قرار داده است.
وی با بیان این‌که یکی از برنامه‌هایی که در سال‌های 1392 و 1393 داشتیم موضوع مدیریت زنجیره‌ است، تصریح کرد: در بخش کشاورزی مشکل اصلی ما بازار و خرد‌بودن واحد‌های تولیدی است که مدیریت زنجیره در همه حوزه‌ها می‌تواند کارساز باشد که در بخش کشاورزی کارسازی‌اش بسیار زیاد است.
مدیر عامل بانک کشاورزی با بیان این‌که مدیریت زنجیره تولید در بخش کشاورزی واجد اهمیت و توجه به آن جزو برنامه های بانک کشاورزی در سال 1392 بود و امسال نیز جزو برنامه‌های ویژه آن است، افزود: از طریق مدیریت زنجیره فرایند بازرگانی، بازاریابی و مدیریت کیفیت بهبود خواهد یافت.
دکتر طالبی از توافق این بانک با سازمان شیلات در زمینه مدیریت زنجیره خبرداد و گفت: قرار شد سر شاخه‌هایی برای حوزه میگو تعریف شود که این سرشاخه‌ها برای خرید میگو از پرورش‌دهندگان کمک ‌کنند.وی اضافه کرد: در حال حاضر این طرح در پنج استان مرتبط در حال اجراست که با توجه به مشکلات سال های گذشته برای نهادینه شدن این موضوع باید تلاش زیادی صورت گیرد.
وی به توجه بانک کشاورزی به موضوع تعیین تکلیف طرح‌های راکد و نیمه‌ تمام اشاره کرد و گفت: این موضوع جزو برنامه های ویژه ماست که با برنامه ریزی صورت گرفته تعدادی از آنها شناسایی و تعیین تکلیف شده‌اند تا به بهره‌برداری برسند.
این گزارش می افزاید نشست مطبوعاتی مدیرعامل بانک کشاورزی صبح روز دوشنبه سوم شهریور ماه با حضور دکتر محمد طالبی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل،حشمت الله نظری،مهندس داور ماهی کار و محمد حسن فروغی فر اعضای هیئت مدیره این بانک و جمعی از خبرنگاران به مدت 2 ساعت در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.

قالب دلخواه شما