موسسه های قرض الحسنه بانک های تجاری راه اندازی می شود

موسسه های قرض الحسنه بانک های تجاری راه اندازی می شود

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی از تشکیل موسسه های قرض الحسنه بانک های تجاری و تخصصی از جمله بانک کشاورزی خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، "سیدحمید پورمحمدی" روز یکشنبه در نخستین همایش ملی نوآوری در خدمات بانکی که توسط بانک کشاورزی برگزار شد، افزود: براساس برنامه ریزی صورت گرفته، قرار است نخستین موسسه قرض الحسنه توسط بانک ملی در دهه فجر سال جاری فعالیت خود را آغاز کند.
وی با بیان آنکه سپرده های قرض الحسنه می تواند بخش عمده ای از افراد کم درآمد و نیازمند جامعه را زیر پوشش قرار دهد، ابراز امیدواری کرد: موسسه های قرض الحسنه سایر بانک های تجاری و تخصصی نیز تا پایان سال جاری فعالیت خود را آغاز کنند.
این مقام مسئول، ثواب ناشی از قرض الحسنه را 18 برابر ثواب بخشش مال (هبه) دانست و با اشاره به جایگاه رفیع قرض الحسنه، گفت: بانک قرض‌الحسنه نیز با توجه به اهمیت این موضوع در کشور راه اندازی شده است.
معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در ادامه از نهادهای مالی و پولی از جمله بانک ها به عنوان موتور محرکه رشد شتابان اقتصادی کشور نام برد و اظهار داشت: برای دستیابی به رشد اقتصادی، وضعیت موجود نهادهای مالی و پولی باید تغییر یافته و ضمن ایجاد نهادها و ابزارهای جدید، نهادهای کنونی نیز به سطحی از مطلوبیت برسند که بتوانند خواسته های اقتصادی کشور را تامین کنند.
پورمحمدی نقش و جایگاه بانک کشاورزی را در این زمینه بسیار مهم و ویژه خواند و افزود: بانک کشاورزی تنها نهاد پولی بزرگی است که تامین مالی بخش کشاورزی را به عنوان یکی از سه بخش بزرگ اقتصادی کشور برعهده دارد.
معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان آنکه موضوع عدالت اجتماعی و پر شدن شکاف بین فقیر و غنی با فعالیت های بخش کشاورزی ارتباط مستقیم دارد، تصریح کرد: بر این اساس، بخش کشاورزی دارای جایگاه ویژه و خطیری در بین بخش های اقتصادی است و این امر، بیانگر مسئولیت مهم بانک کشاورزی است.
این مقام مسئول، ایفای بهترین نقش توسط بانک کشاورزی را مستلزم برخورداری از شیوه های نوآوری در ارایه خدمات بانکی دانست و گفت: بانک کشاورزی به عنوان یک بانک پیشرو در نظام بانکی کشور، برنامه های خوبی در زمینه تهیه بانک جامع اطلاعات مشتریان، رتبه بندی و اعتبارسنجی مشتریان، تضمین تسهیلات و بویژه برخورداری از سامانه core banking طراحی و اجرا کرده است.
پورمحمدی در ادامه با تاکید بر لزوم برون سپاری برخی فعالیت های بانکی و استفاده از توان تخصصی بخش خصوصی، افزود: بانک ها به دلیل عدم برخورداری از نیروهای تخصصی در تمام بخش ها، می توانند در طرح های توجیهی برای اعطای تسهیلات با بخش خصوصی همکاری کنند که در این زمینه تاکنون 150 شرکت مشاوره در قالب کانون مشاوران سرمایه گذاری و اعتباری شکل گرفته است.
وی همچنین از بانک های سرمایه گذاری یا شرکت های تامین سرمایه به عنوان نهادهای مکمل بانک های کشور نام برد و گفت: این نهادها می توانند با انتشار اوراق مالی مختلف بخشی از بار فعالیت بانک های کشور را بر دوش بگیرند.
به گفته پورمحمدی، تاکنون سه بانک سرمایه گذاری در کشور راه اندازی شده و تعداد آنها در آینده افزایش خواهد یافت.
معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی سپس در خصوص فعالیت های صورت گرفته در حوزه بانکداری الکترونیک، گفت: اقدام های بسیاری در این زمینه توسط نظام بانکی صورت گرفته و پیشرفت امر بانکداری الکترونیک در این نظام نهادینه شده است.
وی با بیان آنکه تا پایان سال آینده قرار است به ازای هر ایرانی یک کارت ارایه خدمات بانکی در کشور صادر شود، افزود: تاکنون از مجموع 72 میلیون کارت پیش بینی شده، 55 میلیون کارت صادر و فعال شده است.
پورمحمدی با اشاره به فعالیت بیش از 600 هزار دستگاه pos (پایانه های فروش) در کشور، از برنامه ریزی برای به‌کارگیری این دستگاه ها در سطح 2 میلیون واحد صنفی موجود در  کشور خبر داد.
وی بر لزوم حسن نظارت بانک های کشور بر دستگاه های خودپرداز برای ارایه خدمات بهتر به مشتریان تاکید کرد و گفت: در خصوص آموزش و فرهنگ سازی بانکداری الکترونیک نیز دبیرخانه کارآمد و موفقی تشکیل و فعال شده است.
رییس اداره کل آموزش و بهبود مدیریت بانک کشاورزی و دبیر نخستین همایش ملی نوآوری در خدمات بانکی نیز گفت: این همایش در راستای سال نوآوری و شکوفایی ترتیب یافته است.
"داریوش رشیدی" راهکارهای ارایه خدمات نوین بانکی با حفظ ویژگی های رقابتی و جلب مشتریان جدید، گسترش پول الکترونیک در سطوح داخل و خارج کشور، توسعه و تنوع بخشی به کانال های ارتباطی مشتریان، مشکلات ساختاری بانک های ایران در ارایه خدمات نوین بانکی و نقش مدیریت و نیروی انسانی در ارایه خدمات نوین بانکی را محورهای این همایش برشمرد.
به گفته رشیدی، 41 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که از این مجموع، 10 مقاله برای سخنرانی و 10 مقاله نیز برای چاپ در کتاب همایش برگزیده شده است.
این مقام مسئول با اشاره به تلاش بانک کشاورزی در سال جاری برای نوآوری در ارایه خدمات بانکی و مجهز شدن تمام شعبات این بانک به سامانه core banking, افزود: صرف نظر از موضوع رقابت در نظام بانکی، مدیران بانک کشاورزی اعتقاد دارند که تجربیات و دستاورد های خود را که در خدمات رسانی به مردم سهولت ایجاد می کند، در اختیار سایر بخش ها قرار دهند.
وی همچنین با اشاره به تشکیل اتاق فکر در بانک کشاورزی، گفت: در 10 ماهه نخست امسال 2 هزار و 305 پیشنهاد در اختیار اتاق فکر بانک کشاورزی قرار گرفته که بیانگر نرخ بالای مشارکت در این بانک است.

قالب دلخواه شما