با عاملیت بانک کشاورزی محقق شد: کاهش ریسک زنجیره تامین با اجرای «کشاورزی قراردادی»

با عاملیت بانک کشاورزی محقق شد: کاهش ریسک زنجیره تامین با اجرای «کشاورزی قراردادی»

با عاملیت بانک کشاورزی در «کشاورزی قراردادی» و حمایت این بانک از تولیدکنندگان در رکن ضامن، بخش بزرگی از ریسک زنجیره تامین محصولات کشاورزی کاهش می یابد؛ چراکه در قالب این طرح، بسیاری از مولفه های تنش زا در زنجیره تامین، ازجمله  تهیه نهاده ها، بازار فروش محصول، حمل و نقل، خطرات و ریسک های احتمالی، تامین نقدینگی و ...  قابل کنترل و مدیریت هستند.

به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی، با اجرای مدل کشاورزی قراردادی مبتنی بر پلتفرم، تأمین مالی حلقه های زنجیره های تأمین توسط بانک به صورت منسجم و هدفمند صورت می گیرد، امکان انحراف تسهیلات پرداختی به سمت سایر بازارها به حداقل می رسد، کشاورزان به دلیل داشتن قراردادهای پایدار با حلقه های قبل یا بعد از خود، مشکلی در زمینه تأمین نهاده ها و یا فروش محصولات نخواهند داشت و با استفاده از ابزارهای مالی تعهدی، مشکل محدودیت منابع بانک ها برای پرداخت تسهیلات نقدی مرتفع شده و از این طریق، کنترل تورم و رفع ناترازی بانک ها میسر می شود.

این گزارش می افزاید: در قالب طرح کشاورزی قراردادی، بانک کشاورزی به عنوان ضامن کشاورزان، ضمن تعهد صدور بیمه نامه اعتباری برای تولید کنندگان محصولات اساسی کشور از قبیل گندم، جو و دانه های روغنی؛ تامین مالی بخش مهمی از نهاده های کشاورزی را به صورت تعهدی انجام می دهد.

بر اساس این گزارش، بانک کشاورزی با طراحی و اجرای مدل کشاورزی قراردادی مبتنی بر پلتفرم که ابتدا در قالب سامانه هوشمند کشاورزی قراردادی و سپس از طریق پلتفرم تامین مالی«پالیز» ارائه شد، نخستین بانکی است که با اجرای کامل تأمین مالی زنجیره های تأمین به صورت غیر حضوری، علمی و عملی در جهت حذف واسطه گری، اصلاح و هدفمندسازی الگوی کشت، بهبود اشتغال روستایی، پایداری تولید، افزایش کارآیی تخصیص منابع و کاهش فشار بر ترازنامه بانک‌ها، کنترل قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی و در نهایت تامین امنیت غذایی کشور گام برداشته است.

شایان ذکر است بانک کشاورزی در فرآیند کشاورزی قراردادی در قالب پلتفرم،  فرآیند اعتبارسنجی و تخصیص اعتبار کشاورزان را به صورت غیرحضوری انجام می دهد؛ همچنین کلیه فعالان زنجیره های تامین بخش کشاورزی می توانند از طریق پلتفرم «پالیز» از خدمات کشاورزی قراردادی و مزایای این پلتفرم از جمله خدمات حمایتی و ضمانتی بانک بهره مند شوند.

قالب دلخواه شما