پرداخت 153 میلیارد ریال غرامت به کشاورزان همدانی در سال 90

پرداخت 153 میلیارد ریال غرامت به کشاورزان همدانی در سال 90

همایش صندوق بیمه کشاورزی استان همدان با حضور دکتر جوادیان عضو هیئت مدیره صندوق بیمه کشاورزی ،مهندس محمدی مدیر شعب بانک در استان ،رنجبر ضرابی رئیس سازمان جهادکشاورزی ،طالبی مدیرکل مدیریت بحران استانداری ،بخشداران ،مدیران خدمات کشاورزی وکارشناسان مرکز تحقیقات کشاورزی روز دوشنبه پنجم تیرماه درسالن اجتماعات مدیریت برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی مدیریت شعب بانک در استان، دراین مراسم مهندس محمدی با اشاره به این که استان در بخش بیمه بسیار موفق است و باید موفق‌تر نیز باشد افزود: در این راستا گستردگی فعالیت‌های بیمه کشاورزی به عنوان یک ضرورت جدی مطرح است.
علی‌اصغر محمدی افزود: در کشورهای توسعه یافته تمام محصولات کشاورزی بیمه می‌شوند که این امر در ایران هم رشد خوبی داشت و دربخش ترویج اقدامات شایسته‌ای را در این زمینه انجام داده‌ است.
وی بیان کرد: وظیفه ما ارتقای رشد کشاورزی و تلاش برای استمرار فعالیت‌های کشاورزان و توان افزایی آنهاست که این امر بدون پوشش بیمه کشاورزان محقق نمی‌شود و در این بخش دولت حجم قابل توجهی از اعتبار را تخصیص داد که این اعتبار سهم‌بندی نشد و هر استانی بهره بیشتری می‌برد که سهم‌بندی بیمه کشاورزی بیشتری داشته باشد.
بر اساس این گزارش، مدیر شعب بانک کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: بایستی تلاش کنیم تا معضلات و مشکلات موجود را از سر راه برداریم و سطح پوشش بیمه را به 100 درصد برسانیم، بنابراین در این راستا بایستی نگاه خود را دورنگرانه کرده و توسعه کمی و کیفی را مدنظر قرار دهیم.
وی در پایان گفت: همدان دارای ضریب بالایی در آسیب‌پذیری محصولات کشاورزی است که این امر نیاز به بیمه کشاورزی را افزایش می‌دهد و با ایجاد اشتیاق و تمایل در این بخش می‌توانیم اعتبارات بیشتری را کسب کنیم.
عضو هیأت مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشور گفت: بیمه کشاورزی مهمترین جزء تشکیل دهنده فرآیند مدیریت ریسک بخش کشاورزی است.
ابوالفضل جوادیان در همایش صندوق بیمه کشاورزی استان همدان گفت: تهدیدها، خطرات و آسیب‌های متعدد و پیش‌بینی‌ناپذیر از جمله ویژگی‌های فعالیت در بخش کشاورزی است.
وی افزود: بیمه کشاورزی از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده فرآیند مدیریت ریسک در بخش کشاورزی است، اما جانشین مناسبی برای روش‌های مدیریت ریسک همانند روش‌های صحیح تولید و سرمایه‌گذاری در کنار استفاده از فناوری‌های نوین نمی‌باشد.
عضو هیأت مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشور خاطرنشان کرد: تنها در صورتی که فاکتورهای فوق در کنار یکدیگر قرار گیرند بیمه کشاورزی می‌تواند موجبات امنیت و رفاه جامعه روستایی را برقرار کند، تجارب جهانی حاکی از این است که گسترش سیاست‌های حمایتی از طریق فراگیر ساختن نظام‌های بیمه‌ای از مهمترین برنامه‌ها و سیاست‌های بخش کشاورزی در اکثر کشورها است.
وی ادامه داد: به عبارت دیگر بیمه کشاورزی ابزار مهمی برای اجرای سیاست‌های توسعه بخش کشاورزی، منطقه‌ای کردن کشت و ترکیب کشت مطلوب، اشاعه روش‌های نوین زراعی، دامی، به‌زراعی و جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه روستاییان و در نهایت رسیدن به اهداف توسعه‌ای در بخش کشاورزی به شمار می‌رود، چرا که از بین رفتن محصول در یک سال پرخطر موجب کاهش سرمایه‌گذاری در سال‌های بعد و عدم بازپرداخت بدهی و یا حتی ترک فعالیت‌ها می‌شود.
جوادیان رسالت ایجاد بیمه کشاورزی را کمک به ایجاد امنیت سرمایه‌‌گذاری در بخش کشاورزی، حمایت از تولیدکنندگان برای تداوم توسعه پایدار تولید، ساز و کار موثر در تحقق اهداف و سیاست‌های بخش کشاورزی، تجزیه و تحلیل ریسک در جهت ارتقای مدیریت و کاهش خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی عنوان کرد.
وی بیان کرد: سیاست‌های اجرایی سال زراعی 90-89 در سه محور سیاست‌های اجرایی در خصوص تعیین تعرفه‌ها، عملیات بیمه کشاورزی و سیاست‌های اجرایی ساختاری است و در مقایسه تطبیقی برخی از شاخص‌های عملکرد بیمه کشاورزی(زراعی-باغی) به سطوح زیر کشت دنیا در سال 2008 ایران دارای سطح بیمه شده 5.9 درصد و رتبه سوم جهانی پس از کشورهای آمریکا و کانادا، از نظر درصد بیمه شده 40 درصد و دارای رتبه سوم جهانی و در زمینه درصد بهره‌برداران بیمه شده نیز 42 درصد و دارای رتبه سوم جهانی است.
عضو هیأت مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشور ادامه داد: بر اساس 9 سال زراعی در استان همدان 637 میلیارد ریال غرامت پرداخت شده که از این مبلغ صرفاً 24 درصد آن به صورت حق بیمه سهم کشاورز از بهره برداران اخذ و باقی‌مانده به صورت بیمه سهم دولت41 درصد و مازاد غرامت پرداختی 35 درصد از سوی دولت به صورت یارانه تأمین شده است.
وی گفت: استان همدان دارای 12 شرکت خدمات بیمه اصلی با سه دفتر فرعی است.
علی‌مردان طالبی مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان نیز گفت: در سراسر جهان 43 بلای طبیعی شناخته شده و در سطح کشور 34 بلای طبیعی رصد شده و ما در رتبه دهم بلایای جهانی قرار داریم.
علی‌مردان طالبی افزود: در استان همدان 18 بلای طبیعی رصد شده و نزدیک به 90 درصد حوادث دارای منشاء اقلیمی است با توجه به رشد جمعیت توجه و اهتمام به کشاورزی امری است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و یکی از ابزارهای امنیت غذایی بیمه کشاورزی است، چرا که بیمه می‌تواند سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را افزایش دهد. همچنین مدیرگروه خدمات بیمه کشاورزی استان همدان گفت: توسعه پایدار بخش کشاورزی نیازمند سرمایه‌گذاری در این بخش است و استان همدان توانسته رتبه نخست در زمینه "سابکا" (سامانه الکترونیکی بیمه کشاورزان) را در کشور کسب کند.
بهرام زبردستی‌نیک در پایان گفت: در سال گذشته تعداد بیمه زراعت 71 هزار فقره با سطح کل 470 هزار هکتار، بیمه باغات 4 هزار و 350 فقره با سطح کل 2 هزار هکتار، بیمه دام 2 هزار و 700فقره با سطح کل 42 هزار و 300رأس، بیمه طیور400 فقره با سطح کل 6 میلیون و 500 هزار قطعه و کل حق بیمه دریافتی 40 میلیارد ریال با کل غرامت پرداختی 153 میلیارد و 600 میلیون ریال است.

قالب دلخواه شما