شعب روستایی بانک کشاورزی هسته خدمت رسانی به روستاها در بخش کشاورزی هستند

شعب روستایی بانک کشاورزی هسته خدمت رسانی به روستاها در بخش کشاورزی هستند

مهندس داور ماهی کار عضو هیات مدیره بانک کشاورزی گفت:شعب روستایی این بانک به عنوان هسته خدمت رسانی به روستاها در بخش کشاورزی تأسیس شده اند.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی، ماهی کار روز چهارشنبه چهاردهم دی ماه در همایش سراسری روسای شعب روستایی این بانک با اعلام مطلب فوق افزود:توسعه شعب روستایی و فعالیت های انجام شده توسط آنان علاوه بر ارتقای موقعیت بانک از بُعد خوداتکایی مالی آثار مثبتی را برای حمایت بیشتر از بخش کشاورزی به دنبال داشته است.
وی این موفقیت ها را نتیجه تلاش ها و خدمات صادقانه مجموعه کارکنان بانک کشاورزی به ویژه کارکنان شعب روستایی دانست و اظهار داشت: بخش کشاورزی از جنبه های مختلف اقتصادی،اجتماعی و سیاسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در کشورهای درحال توسعه، جزو بخش های اشتغالزا به شمار می آید.
ماهی کار با بیان اینکه بخش کشاورزی سهم مهمی از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد یادآور شد؛ این بخش در مقایسه با سایر بخش ها با مخاطرات بیشتری مواجه است و به شدت به واکنش فرآیندهای بیولوژیکی مانند آب و هوا و حوادث قهری و طبیعی وابسته است و به همین خاطر ریسک سرمایه گذاری در این بخش بالا است.
عضو هیات مدیره بانک کشاورزی اضافه کرد: تأمین مالی فعالیت های کشاورزی نیز به دلیل تغییرات در محیط کشاورزی و عدم قطعیت در متغیر های کلان اقتصادی ، همواره با چالش های جدی روبه رو است.
وی درآمد پایین بسیاری از کشاورزان،بالابودن هزینه های تولید، عدم تمایل نه چندان مناسب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و همچنین محدودیت های منابع مالی را از محدودیت های مهم پیش روی بخش کشاورزی دانست و یادآورشد: دسترسی آسان و سریع به منابع مالی ضرورتی عمده و پیش نیاز توسعه فعالیت های بخش کشاورزی است و بانک کشاورزی با هدف پاسخگویی به این نیازها تأسیس شده است.
ماهی کار با اشاره به چگونگی تأمین منابع مالی بانک کشاورزی پس از انقلاب شکوهمند اسلامی گفت:این بانک در طول سال های قبل از دهه 60 کمتر دغدغه تأمین منابع را داشت و عمدتاً موزع منابع تأمین شده از سوی دولت بوده است.
وی اضافه کرد:در طول دهه 60 نیز عمده منابع مورد نیاز بانک کشاورزی از محل مازاد منابع سایر بانک های تجاری و یا به صورت استقراض از بانک مرکزی تأمین می شد به گونه ای که در این دهه سهم بانک از منابع بانکی کمتر از یک درصد و میزان وابستگی به تسهیلات دریافتی از سایر بانک ها به 67درصد رسیده بود.
عضو هیات مدیره بانک کشاورزی گفت: به دنبال خاتمه یافتن جنگ تحمیلی وشروع برنامه های سازندگی کشور و گسترش فعالیت های اعتباری بانک های تجاری و اعتقاد بانک مرکزی مبنی بر اینکه تزریق هرگونه منابع در اختیار موجب تقویت پایه پولی و افزایش تورم می شود، امکان تأمین منابع از طریق آنان به شدت محدود شد، لیکن اولیای بانک کشاورزی با تغییر در رویکرد شعب این بانک در تأمین مالی بخش کشاورزی به واسطه توسعه شعب روستایی و سایر اقدامات متصور و با همت بی نظیر همکاران توانستند ابتدا در دوره گذار موقعیت بانک را نسبت به دهه60 بهبود بخشیده و با افزایش سهم بانک از بازار سپرده های بانکی،اعتبارات پرداختی در بخش کشاورزی را از 956میلیارد ریال در سال 70 به 5هزارو 288 میلیارد در سال 76 برساند.
ماهی کار افزود: به دنبال نتایج به دست آمده از دوران گذار،بانک کشاورزی دوره نوین دیگری را در راستای اوج گیری فعالیت ها و شکوفایی بانک تا سال 1384 پشت سرگذاشت و توانست با تنوع بخشی به مشتریان،گسترش خدمات و توسعه شعب نسبت خود اتکایی را از طریق جذب سپرده های مردمی با هدف حمایت مالی از بخش کشاورزی به 80درصد برساند.
عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی با اشاره به یکسان سازی نرخ تسهیلات و عدم مزیت درآمدی برای فعالیت در سایر بخش ها در سال 1385 و جهت گیری دولت محترم جمهوری اسلامی ایران در چهار اصل مهرورزی،خدمتگزاری، عدالت گستری،تعالی وپیشرفت مادی و معنوی کشور گفت: به دلایل مورد اشاره لازم می نمود که بانک در رویکردها و خط مشی های قبلی بازنگری لازم را به عمل می آورد که این چنین نیز شد.
ایشان گفت: از سال مذکور تا کنون عمده تلاش بانک،معرفی خدمت های جدید برای مشتریان به ویژه مشتریان حوزه کشاورزی به منظور رضایتمندی آنان و اقدام عملی در راستای تحقق بانکداری بکپارچه بود به گونه ای که در شرایط فعلی تمامی شعب بانک به صورت شبکه به هم متصل تبدیل شده اند.
ماهی کار ضمن اشاره به مجموعه عملکرد شعب روستایی در شاخص های تجهیز منابع،وصول مطالبات و پرداخت تسهیلات گفت: به منظور همسو کردن فعالیت های کشاورزی با بانکداری نوین 3 میلیون و 700 هزار کشاورزکارت صادر و در اختیار کشاورزان قرار گرفت.
وی با اشاره به مجموعه اقدامات شعب روستایی در خصوص پرداخت نقدی یارانه ها گفت :با تلاش همکاران شعب روستایی 18 درصد از کل مبلغ یارانه های نقدی واریزی به حساب بانک توسط 389 هزار حساب افتتاح شده در شعب روستایی به صاحبان حساب در روستا ها پرداخت شده است.
عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی در پایان با اشاره به عملکرد سایر رقبا در حوزه کشاورزی افزود: فعالیت شعب روستایی به دلیل جایگاه استراتژیکی که در ارائه خدمات بانکی و جمع آوری سپرده های مردمی و ارائه تسهیلات در بخش کشاورزی و وصول مطالبات داشته اند، از دیدگاه توسعه اقتصادی به ویژه توسعه بخش کشاورزی موثر و مثبت ارزیابی می شوند.
وی با بیان اینکه حضور بانک کشاورزی در روستا ها در راستای پاسخ به نیاز کشاورزان و به منظور دسترسی آسان و سریع آنان به خدمات مالی است تصریح کرد:شعب روستایی همراه و همگام با سایر شعب و با بهره گیری از امکانات سامانه مهرگستر، به کشاورزان و روستائیان خدمات بانکی را ارائه می دهند.
این مقام مسئول در بانک کشاورزی با تشریح اهداف این همایش ابراز امیدواری کرد؛ با به کارگیری توان مجموعه کارکنان این بانک و همچنین هم اندیشی و احساس مسئولیت مضاعف، زمینه مناسبی برای ایجاد همگرایی و هم سویی با سیاست ها و استراتژی ها و برنامه های عملیات بانکی فراهم شود و و با استفاده از اندیشه های پویا و ارائه خدمات با کیفیت ، زمینه های مختلف جلب اعتماد عمومی و جلب رضایت مشتریان علی الخصوص کشاورزان و فعالان تولید در بخش کشاورزی فراهم شود.

قالب دلخواه شما