برگزاری نخستین اجلاس سازمان همکاری های اقتصادی هشت کشور اسلامی در حال توسعه( (D-8 )در حوزه توان افزایی زنان روستایی

برگزاری نخستین اجلاس سازمان همکاری های اقتصادی هشت کشور اسلامی در حال توسعه( (D-8 )در حوزه توان افزایی زنان روستایی
نخستین اجلاس کشورهای عضو دی هشت( D8) در حوزه توانمندسازی زنان روستایی 26 و 27 آبان ماه سال جاری به میزبانی بانک کشاورزی  در تهران برگزار شد. 
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی ، در مراسم افتتاحیه این اجلاس که به همت مرکز تعالی زنان آپراکا بانک کشاورزی و با همکاری وزارت امور خارجه ایران برگزار شد، خانم دکتر مولاوردی، معاون رییس جمهور در امور زنان، دکتر موسوی ، دبیر کل دی هشت، سیروان گیوتا، دبیر کل آپراکا، دکتر مورالی، معاون نماینده سازمان ملل در ایران، بیزمارک، مدیرکل همکاری های چندجانبه اقتصادی وزارت امور خارجه و دکتر محمد طالبی مدیر عامل بانک کشاورزی به عنوان سخنران اصلی و رییس جلسه سخنرانی کردند.
در این اجلاس نمایندگان هشت کشور بنگلادش، مصر، اندونزی، مالزی، نیجریه، پاکستان و ترکیه، خانم زینب میر وزیر امور زنان نیجریه به عنوان مهمان ویژه اجلاس، نمایندگان دفاتر سازمان ملل، دبیر کل سابق آپراکا و نمایندگان سازمان های مرتبط داخلی حضور داشتند.
در روز نخست اجلاس ابتدا نمایندگان کشورها، گزارش کشور خود درباره اقدامات انجام شده در حوزه توان افزایی زنان را ارایه کردند. سپس اعضا در زمینه بهترین تجارب و همچنین پیشنهاداتی به منظور انجام همکاری های مشترک در این حوزه به بحث و تبادل نظر پرداختند. در ادامه اجلاس پیشنهاد بانک کشاورزی مبنی بر راه اندازی صندوق قرض الحسنه سبز توان افزایی زنان روستایی در بین کشورهای عضو دی هشت مطرح شد. 
هدف از راه اندازی این صندوق ایجاد زمینه های آموزش و ارتقای مهارت های زنان روستایی در نظر گرفته شده است. پیشنهاد بانک در روز دوم مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و اعضا ضمن موافقت اصولی، پیشنهادات خود را برای تکمیل این پیشنهاد ارائه دادند. 
از جمله موارد مطرح شده در این زمینه ، تمرکز فعالیت صندوق در راستای آموزش، پژوهش، ارتقا مهارت های زنان روستایی و تبادل تجربیات مطرح شده است.
اعضا موافقت کردند پیشنهادات خود را در فاصله یک ماه به دبیرخانه دی هشت اعلام و بانک کشاورزی با همکاری دبیرخانه نسبت به تکمیل پیشنهاد مربوطه اقدام کند. 
همچنین در این اجلاس مقرر شد تا کشورهای داوطلب پیشنهاد میزبانی اجلاس بعدی که در سه ماهه چهارم  را نیز به دبیرخانه دی هشت اعلام کنند. 
نخستین اجلاس کشورهای عضو دی هشت در حوزه توان افزایی زنان روستایی با تصویب گزارش پایانی اجلاس به کار خود پایان داد و در ادامه حضور مهمانان این اجلاس در ایران، مدیرعامل بانک کشاورزی و وزیر زنان نیجریه به بازدید از طرح های موفق این بانک با مدیریت بانوان پرداختند و چند جلسه کاری نیز با حضور مدیرعامل بانک کشاورزی، وزیر زنان نیجریه و دبیرکل آپراکا برگزار شد. 

قالب دلخواه شما