برگزاری نخستین نشست تخصصی مباحث زیست محیطی و کشاورزی پایدار

برگزاری نخستین نشست تخصصی مباحث زیست محیطی و کشاورزی پایدار
به دنبال اجرای پروژه مشترک بانک کشاورزی و سازمان ملل متحد تحت عنوان «بانکداری سبز در راستای رشد فراگیر و توسعه پایدار»، نخستین نشست تخصصی مباحث زیست محیطی و کشاورزی پایدار و با حضور دکتر جواهریان، مدیر کل توسعه پایدار و اقتصاد سبز سازمان حفاظت از محیط زیست و جمعی از همکاران ستادی و استانی این بانک بیست وسوم مهر  برگزار شد.
 به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی ،در این نشست دکتر جواهریان شرایط زیست محیطی موجود کشور، ظرفیت زیستی (Bio Capacity) و رد پای اکولوژیک(Ecologic Trace) را مورد بررسی قرار داد و در ادامه به مسائلی از جمله آب مجازی (Virtual Water) و اهمیت تجارت آب مجازی  در حال و آینده به عنوان مسائل روز دنیا پرداخت و در ادامه بحث آب مجازی و مقدارمصرف آب برای تولیدبرخی کالاها را مطرح کرد.
دکتر جواهریان گفت: نبود برابری ظرفیت زیستی سرانه و رد پای اکولوژیک هر ایرانی، باعث شده است شرایط زیست محیطی کشور به سمت ناپایداری برود و بسیاری از مناطق کشورمان در شرایط بحران آبی و یا تنش آبی قرار گیرند. مسئله ای که بسیار نگران کننده است و توجه بیشتر مردم و مسئولان را می طلبد. 
مدیر کل توسعه پایدار و اقتصاد سبز سازمان حفاظت از محیط زیست در بخش دیگری از این نشست، 14 سال خشکسالی در کشور را مورد اشاره قرار داد و حفر تعداد زیاد چاه را از عوامل ایجاد وضعیت بحرانی آب در ایران معرفی کرد.
دکتر جواهریان اضافه کرد: با ادامه چنین روندی، به صورت خوشبینانه، ایران تا 30 سال دیگر تبدیل به کویر می شود و با برداشت های بیش از حدی که انجام گرفته، خشکسالی کل ایران، تقریبا 500 سال به جلو انداخته شده و در وقوع آن تسریع شده است. 
وی در بخش دیگری، به تمرکز بر صادرات و واردات آب مجازی به عنوان فرصت یا تهدیدی برای کشور اشاره و جایگزینی صادرات محصولات نیازمند آب کمتر را توصیه کرد. 
دکتر جواهریان گفت: واردات محصولات پر آب بر، سیاستی مؤثر برای کاهش بحران آبی کشور است. 
وی در پایان این نشست، بانک های عامل، به ویژه بانک کشاورزی را از جمله عوامل مؤثر بر حمایت از طرح ها و سرمایه گذاری های سبز اعلام و ابراز امیدواری کرد با اتخاذ چنین رویکردی در کنار مدیریت بهینه و نگرش جدید بتوانیم کمبودهارا  به فرصت مبدل و برای آینده فرزندانمان، سرزمینی سبز را فراهم کنیم. 

قالب دلخواه شما