عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی: بانک کشاورزی با 81 سال سابقه نقش بسزایی در توسعه کشاورزی ایران داشته است

عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی: بانک کشاورزی با 81 سال سابقه نقش بسزایی در توسعه کشاورزی ایران داشته است

عضو هیات مدیره بانک کشاورزی از تاسیس مرکز تعالی بانوان اتحادیه اعتبارات روستایی آسیا و اقیانوسیه (آپراکا) در تهران خبر داد و گفت: این مرکز پس از دو سال تلاش با همکاری بانک کشاورزی در تهران آغاز به کار کرد.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی حشمت الله نظری روز سه شنبه در پنجمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران و نخستین کنفرانس بین المللی خدمات مشاوره ای روستایی در آسیا و اقیانوسیه به منظور تسهیل اطلاعات و نوآوری ها با هدف توانمندسازی خانواده های بهره برداران در زنجان برگزار شد، با اعلام این خبر افزود: تاکنون سه مرکز بین المللی دیگر تحت عناوین بانکداری خرد، اسلامی و پیوندی در کشورهای آسیا و اقیانوسیه راه اندازی شده بود و مرکز تعالی بانوان که به همت بانک کشاورزی در ایران راه اندازی شد ، چهارمین مرکز تعالی بانوان اتحادیه اعتبارات روستایی آسیا و اقیانوسیه است که فعالیت خود را آغاز کرد.
نظری با اشاره به سال 2014 که از سوی سازمان ملل متحد با عنوان سال کشاورزی خانوادگی نامگذاری شده است، به تشریح نظام خانوادگی در ایران و مقایسه آن با اروپا با رویکرد های حمایت مالی از کشاورزی خانوادگی پرداخت و گفت: بانک کشاورزی با 81 سال سابقه نقش به سزایی در توسعه کشاورزی ایران داشته است.
وی افزود: از 5/4 میلیون نفر بهره بردار کشاورزی بین 93 تا 97 درصد کشاورزان خرده مالکی هستند که در دهه های اخیر به دلیل خشکسالی و محدودیت منابع مالی با چالش های متعددی مواجه و بخشی از روستاها از جمعیت خالی شده اند.
نظری در تشریح مقایسه کشاورزی ایران با کشورهای اروپایی گفت: منشاء فعالیت در ایران کشاورزی خانوادگی است که زنان و جوانان در آن مشارکت داشته اند و توجه نکردن به این موضوع می تواند موجب افزایش مهاجرت به شهرها و خالی شدن روستاها شود.
وی اضافه کرد: بانک کشاورزی طی سال های اخیر تلاش کرده است تا با ارائه تسهیلات مناسب واحدهای کوچک بهره بردار و خرد را مورد حمایت قرار دهد.
نظری گفت: هم اکنون 77 درصد از کل مساحت اروپا تحت پوشش کشاورزی است که 47 درصد آن زراعی و باغی و 30 درصد پوشش جنگلی را شامل می شود و از 14 میلیون و 541 هزار واحد تولیدی، 12 میلیون و 346 هزار واحد کشاورزی خانوادگی است که 68 درصد این مساحت به کشاورزی خانوادگی تعلق دارد.
وی اضافه کرد: برای رفع چالش های بخش کشاورزی، اتحادیه اروپا از سال 1969 خط مشی مشخصی را در نظر گرفت و در کل اروپا اجرایی شد.
به گفته عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی ، فراهم سازی سطح مناسبی از استانداردهای زندگی برای کشاورزان اروپایی حمایت از تولید مواد غذایی، مدیریت پایداری منابع طبیعی، کمک به توسعه متوازن و تخصیص بودجه 5/4میلیارد یورویی از دیگر اقدامات اتحادیه اروپا بود.
وی سهم مساحت کشاورزی را در کشورهای آسیا و اقیانوسیه 85 درصد اعلام کرد و گفت: سهم مساحت کشاورزی آمریکای شمالی و مرکزی 83 درصد، اروپا 68 درصد، افریقا 62 درصد و آمریکای جنوبی 18 درصد است.
نظری درباره ثبات سیاست های عمومی دولت ها، گفت: گاهی سیاست دولت ها در حمایت از بنگاه ها و تعاونی های خرد کشاورزی تغییر می کند اما آنچه مسلم است اروپا کمترین چالش را در زیرساخت های کشاورزی و بیشترین چالش را موانع اداری پیش رو دارد.
وی اضافه کرد: اروپا در مقایسه با ایران از لحاظ چالش های اقتصادی کشاورزی خانوادگی، چانه زنی، توازن رقابت، سطح درآمدها، هزینه نهاده ها و دسترسی به بازار هر دو در یک سطح با چالش هایی مواجه هستند اما مهمتر از همه این است که تامین منابع مالی در ایران با مشکلاتی مواجه است که کشاورزان خانوادگی اروپا مشکلی در این خصوص ندارند.
عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی درباره حمایت های این بانک از بخش کشاورزی گفت: در سال جاری بانک کشاورزی 15 درصد از منابع خود را به زنجیره های تولید اختصاص داده است و برای فارغ التحصیلان کشاورزی نیز تسهیلاتی خارج از منابع داخلی تخصیص داده است.
وی اضافه کرد: تمام بانک ها 25 درصد از منابع خود را به بخش کشاورزی اختصاص می دهند این در حالی است که 90 درصد از منابع بانک کشاورزی تنها به بخش کشاورزی تخصیص می یابد.
وی به نرخ سود 17 درصدی بانک کشاورزی اشاره کرد و گفت: در تمام بانک ها نرخ سود تسهیلات 22 درصد است که با رایزنی های صورت گرفته این نرخ برای بانک کشاورزی 17 درصد تصویب شد که کاهش 5 درصدی نرخ سود این بخش می تواند در توسعه پایداری بخش کشاورزی موثر واقع شود.
نظری با اشاره به تدوین بودجه سال 94 نیز و پیشنهاد های بانک کشاورزی به نمایندگان مجلس ابراز امیدواری کرد: با کمک نمایندگان محترم مجلس این پیشنهادها به تصویب برسد و 5 درصد یارانه نرخ سود تسهیلات بخش کشاورزی، نیز به این بخش اختصاص یابد.
نظری با اشاره به تسهیلات 7500 میلیارد ریالی این بانک به توسعه مکانیزاسیون در سال گذشته افزود: در سال جاری نیز مبلغ 8000 میلیارد ریال به مکانیزاسیون کشاورزی اختصاص یافته است .
عضو هیات مدیره بانک کشاورزی، با بیان اینکه این بانک با داشتن 1900 شعبه که 700 شعبه آن در مناطق روستایی است ، این قابلیت را دارد که 5/4 میلیون نفر بهره بردار بخش کشاورزی را مورد حمایت قرار دهد. 

قالب دلخواه شما