دیدار مدیران عامل بانک های دولتی و خصوصی با رییس اداره خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول

دیدار مدیران عامل بانک های دولتی و خصوصی با رییس اداره خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول

جلسه دیدار مدیران عامل برخی بانک های دولتی و خصوصی با رئیس اداره خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول روز پنجشنبه شانزدهم مردادماه به میزبانی بانک کشاورزی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی در این جلسه که «تشریح عملیات بانکی»،« شفافیت و رعایت استاندارداهای بین المللی»،«مدیریت ریسک» و «کنترل های داخلی و چگونکی نظارت های درونی بانکها» مهم ترین محورهای آن را تشکیل می داد، دکتر طالبی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل این بانک طی سخنانی با بیان اینکه اقتصاد ایران دوره کاملا دولتی را پشت سرگذاشته است گفت: در حال حاضر 60 درصد بانک ها دولتی اند و ابزاری برای دولت به شمار می آیند.
وی اضافه کرد: دولتی بودن بخش مالی را تحت تاثیر قرار می دهد و نقش واسطه گری مالی بانک ها را نیز زیر سوال می برد.
دکتر طالبی با اشاره به اینکه افزایش سرمایه بانک های دولتی نیز تحت تأثیر بودجه های دولت هاست یادآور شد: سرمایه این بانکها محدود است ضمن اینکه اقتصاد ایران به دلیل اتکا بر منابع نفت و گاز نقدینگی زیادی ایجاد می کند.
مدیر عامل بانک کشاورزی با اشاره به ضرورت چاره اندیشی برای بانک ها در حرکت از اقتصاد دولتی به اقتصاد بازار بر لزوم یک دیدگاه منطقی در این زمینه تأکید کرد و گفت: اگر فرآیند خصوصی سازی به گونه ای باشد که بانکها دیرتر خصوصی شوند، صدماتی متوجه بانکها خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ، به اجرای طرح هدفمندی یارانه ها اشاره و خاطر نشان کرد: اجرای این طرح؛ افزایش قیمت ها و هجوم مراکز تولیدی و بنگاه های اقتصادی به بانکها برای دریافت نقدینگی را به دنبال داشت ، ضمن اینکه بازگشت منابع نیز با مشکل مواجه شد.
دکتر طالبی با اشاره به اجرای بانکداری اسلامی در کشور که نزدیکی زیادی به بخش واقعی اقتصاد دارد گفت: فاصله بخش مالی از بخش واقعی اقتصاد موجب بحران می شود و نزدیکی این دو کارکرد اصلی بانکداری اسلامی است.
بر اساس این گزارش ، دکتر مسعود احمد رئیس اداره خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول با ابراز خرسندی از سفر به ایران، این سفر را فرصتی برای تکمیل گزارش سالانه اقتصادی که دچار و قفه شده بود، دانست و گفت:ایران در نقطه عطفی در اقتصاد است اما برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید تلاش ها ادامه یابد و در ایران این اتفاق نظر وجود دارد که برنامه ها چگونه اجرا شود.
وی به تواقق نظرهای IMF و مقامات ایرانی مبنی بر اتکای کمتر به نفت و کاهش تصدی گری دولت در اقتصاد اشاره کرد و افزود: فعالیت ها باید بر مبنای بازار باشد و با توجه به اینکه در حال حاضر اقتصاد ایران متکی به نفت است باید در راهبرد اقتصاد نفتی بازنگری شود.
دکتر مسعود احمد با اشاره به وضعیت اقتصادی در حال ثبات ایران ،رشد کاهش تورم ، ثبات ارز در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه که اعتباری را برای کشور کسب کرده است گفت: شما در قلب اقتصاد نشسته اید و در آینده نقش مهم تری خواهید داشت.
وی به درس هایی که از بحران های مالی بانکی و تجربیات صندوق بین المللی پول می توان گرفت اشاره کرد و گفت: هزینه های بحران های بانکی بسیار عظیم است و برای اقتصاد شبیه به سکته قلبی است .
رئیس اداره خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول اضافه کرد: وقتی مشکلات وجود دارند به تعویق انداختن آن اوضاع را بدتر خواهد کرد و اگر مشکلات در زمان مناسب خود حل نشوند به صورت تصاعدی افزایش خواهندیافت.
دکتر احمد با اشاره به تجارب دیگر کشور ها در مقابله با میراث های نادرست گذشته گفت: افزایش سرمایه بانک ها بدون تغییر عملکرد آنها یکی از این میراث های نادرست است ، برای مقابله و تغییر این روندها باید چاره اندیشی کرد.
وی افزود: موضوع تغییر ساختار بانکی با تغییر شرکت ها و بنگاه های اقتصادی در کشور ها متفاوت است و توازن کمی برای برخورد مشابه با این دو وجود دارد به گونه ای که از لحاظ سیاسی هم عواقب متفاوتی دارند و به دست آوردن یک روش برای هردو کمی پیچیده است .
دکتر احمد خاطر نشان کرد: شرکتها در حوزه های مختلفی فعالند و نمی توان در انتظار روشی کاملاً ثابت بود بلکه باید در گام اول شرکت ها را و در گام بعدی بانک ها را متوازن کرد ضمن اینکه در این توازن همه جانبه هم به شرکت ها و هم به بانک ها توجه کرد.
وی در خاتمه سخنانش به ‌ضرورت تغییر ساختار مالی اشاره کرد و خطاب به مدیران عامل بانک ها گفت: صندوق بین المللی پول درصدد است دیدگاه های شما در این زمینه و نحوه ی مقابله با چالش ها را دریافت کند و برای جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است در سال های آینده ایجاد شود خود را متعهد به پشتیبانی و کمک به کشورها می داند .
این گزارش می افزاید در این نشست حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی نیز گزارشی از ساختار بانک های ایرانی در دو بخش خصوصی و دولتی بیان کرد و دکتر قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد،دکترعقیلی مدیرعامل بانک خاورمیانه ،طاهری بهبهانی مدیرعامل بانک سامان،فتحعلی رئیس هیئت مدیره بانک اقتصاد نوین و بهشتی روی عضو هیئت مدیره پاسارگاد به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

قالب دلخواه شما