برگزاری سمینار نقد و بررسی قانون،مقررات و نظام بانکداری ایران با رویکرد بانکداری اسلامی

برگزاری سمینار نقد و بررسی قانون،مقررات و نظام بانکداری ایران با رویکرد بانکداری اسلامی

اولین سمینار از سلسله سمینارهای نقد و بررسی قانون، مقررات و نظام بانکداری ایران با رویکرد بانکداری اسلامی با همت بانک کشاورزی و همکاری دانشگاه امام صادق(ع) روز چهارشنبه بیست وهشتم خردادماه در پژوهشکده پولی وبانکی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی در این سمینار یک روزه که دکتر ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، دکتر محمد طالبی رئیس هیئت مدیره ومدیرعامل این بانک همچنین جمعی از استادان و علاقه مندان حضور داشتند، دکتر طالبی طی سخنانی با اشاره به اینکه قانون بانکداری بدون ربا بالغ بر 30 سال است که در کشوراجرا می‌شود گفت:طی این مدت از طرف مجریان قانون،متولیان، قانون‌گذاران، سیاست‌گذاران مورد نقد قرار گرفته و ایراداتی به آن وارد شده است.
وی افزود:مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده و در مقطعی که در آن قرار داریم ، این موارد به نقطه اوجی رسیده است که سیاستگذار و قانونگذاردر صدد هستند تحول اساسی در این رابطه ایجاد کنند.
دکتر طالبی با اشاره به اینکه این فعالیت ها نیاز به پشتوانه علمی دارد تصریح کرد: طی این سال ها تجربة خوبی ‌ ایجاد و مطالعات خوبی نیز انجام شده است که می تواند در اختیار سیاستگذاران و قانونگذاران قرار بگیرد .
مدیرعامل بانک کشاورزی قوانین نظام‌های مربوط به بانکداری، قوانین و مقرراتی که مرتبط با سیاستگذاری نظارت و اداره بانک‌ها است، نهادها، ابزارها و شیوه‌های نوین بانکداری و مسائل و موضوعات ویژه در بانکداری اسلامی را مهم ترین محورهای این سمینار معرفی کرد.
دکتر طالبی در تشریح نخستین موضوع سمینار به نقد نظری عملیات بانکداری اشاره کرد و گفت: بانکداری بدون ربا مبتنی بر یک نظریه است که بانکداری عقد محور مد نظر است و اصل مسئله‌ای که در این سمینارمطرح شد این است که آیا واقعاً پارادایم عقد محور به عنوان پارادایمی است که اصلاحات بعدی قانون بانکداری بدون ربا یا نظامات و مقررات بعدی بر مبنای این پارادایم خواهد بود یا اینکه پارادایم دیگری هم قابل طرح است.
وی اضافه کرد: موضوع دیگری که در این سمینار مدنظر قرار گرفته ساختارها، فرآیندها،روش‌ها و آیین نامه‌های اجرایی و نظارتی است که ما معتقدیم اینها در برداشت های جامعه در مورد ربوی بودن یا نبودن بانکداری نقش موثری دارد. البته ساختارها، فرآیندها یا آیین نامه‌های نظارتی و اجرایی که نوشته ایم ممکن است اشکال داشته باشند.
دکتر طالبی با بیان اینکه بر نحوه اجرای عملیات بانکداری بدون ربا اشکالات حقوقی نیز وارد است و همکاران نظام بانکی سعی کرده اند یک جمع بندی از این وضعیت ارائه بدهند که این اشکالات حقوقی چیست خاطر نشان کرد: موضوع مهم و چالش برانگیزی که یکی از محورهای این نشست را به خود اختصاص می‌دهد، موضوع نحوه تعیین سود بانکی است، الگوی فعلی چیست، چه نقدی بر آن وارد است و جایگزین های آن چه چیزهایی می‌تواند باشد.
وی عملیات حسابداری نظام بانکی را از دیگر مسائل مورد بررسی در این سمینار معرفی کرد و گفت: ما مجموعه‌ای از مقررات غیر بانکی داریم که بانکداری بدون ربا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
دکتر طالبی موضوع جریمه و وجه التزام در نظام بانکی را از دیگر محورهای مورد بررسی در این سمینار معرفی کرد و افزود: ابعاد این موضوع بررسی شده و رهیافت‌هایی نیز برای قانونگذاری داردضمن اینکه کارکرد وجه التزام و جریمه به عنوان کارکرد اساسی می‌تواند به اقتصاد کمک کند و ابعاد منفی آن را از بین ببرد.

قالب دلخواه شما