نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی :هدف بانک کشاورزی، توسعه بخش است نه درآمدزایی

نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی :هدف بانک کشاورزی، توسعه بخش است نه درآمدزایی

فرج‌الهی عارفی، نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی گفت: اولویت اصلی بانک کشاورزی در برخورد و رابطه با کشاورزان، توسعه بخش است و نه درآمدزایی از کشاورزان.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی، عارفی در ارزیابی جایگاه بخش کشاورزی در اقتصاد منطقه جنوب کرمان گفت:شواهد و قرائن تاریخی بسیاری در دست است که نشان می‌دهد منطقه جیرفت و کهنوج از قدیم‌ محل سکونت قبایل مختلف و مرکز عمده کشت و زرع بوده است. درآثار تاریخی به دست آمده از سه هزار سال قبل از میلاد هم فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری بر روی اشیای سنگی حک و حجاری شده است. دلیل این وضعیت هم شرایط مساعد آب و هوایی بوده که در حال حاضر نیز مهمترین فعالیت اقتصادی منطقه کشاورزی است.
وی اضافه کرد: منطقه زرخیز جنوب کرمان در بسیاری از محصولات از لحاظ میزان تولید در واحد سطح دارای رکوردهای جهانی بوده و از این نظر از محدود مناطق کشور و بلکه جهان به شمار می‌آید که در یک سال زراعی در دو تاریخ سیب‌زمینی، پیاز، خیار، هندوانه، گوجه‌فرنگ و ذرت در آن کاشت و برداشت می‌شود. این منطقه با تولید بیش از 550 هزار تن مرکبات در سال، بعد از استان‌های مازندران و فارس مقام سوم را در کشور داراست.
عارفی مزیت مهم و مطرح مرکبات این منطقه در مقایسه با سایر مناطق کشور و حتی خارج از کشور، عاری بودن از سموم ، سلامت کامل و به عبارتی ارگانیک بودن آنها است. خرما نیز به عنوان دومین محصول باغی غالب منطقه است.
وی در تشریح دلایل اینکه با وجود همه این ظرفیت ‌ها، منطقه جنوب کرمان سال زراعی موفقی را پشت سر نگذاشت در باره وضعیت سال زراعی 92 ـ 93 کشاورزان این منطقه متذکر شد:کشاورزی منطقه به دلیل شرایط جوی و از یک سو و بعضا فراهم نبودن برخی زیرساخت‌ها از سوی دیگر، طی سال زراعی 92 ـ 93 دچار آسیب‌های جدی شد و کشاورزان در پرداخت دیون خود با مشکل جدی مواجه شده‌اند که این دیون به طور عمده به بانک کشاورزی است.
این نماینده مجلس درباره همکاری بانک کشاورزی با فعالان بخش کشاورزی منطقه افزود:بانک کشاورزی با نیتی خاص تاسیس شد و توسعه یافت و آن حمایت از بخش کشاورزی بود. چنین بانکی با چنین هدفی اولویتی جز توسعه بخش کشاورزی نداشته و این مهم را بر همه چیز ارجح می‌داند. لذا هر آنچه در توان داشته برای حمایت از کشاورزی منطقه و فعالان بخش کشاورزی گذاشته است. به عبارتی دیگر بانک کشاورزی یک تفاوت عمده با سایر بانک‌ها دارد و آن نداشتن نگاه بانکی در برخورد با کشاورزان است. هدف بانک کشاورزی از برخورد و رابطه با بخش کشاورزی توسعه بخش است نه درآمدزایی از کشاورزان. به همین دلیل است که همواره تلاش می‌کند تا بخش کشاورزی توسعه یابد، زراعت پا گیرد و واحدی تولیدی رونق پیدا کند.
وی اضافه کرد:بانک کشاورزی یک بانک مشتری مدار است و دیدگاه مشتری‌مدار بودن و حمایت از مشتری در بانک کشاورزی نهادینه شده است. چنانکه این دیدگاه را می‌توان هم در برخورد با دکتر طالبی مدیرعامل بانک دریافت و هم در برخورد با یک مسئول باجه بانک جستجو کرد. مدیریت جنوب کرمان نیز تعامل بسیار سازنده‌ای را با کشاورزان منطقه داشته و برای توسعه بخش کشاورزی نهایت همکاری را با مردم و سایر نهادهای استانی دارد.
عارفی به یکی از فعالیت‌های چشمگیر بانک کشاورزی طی دو سه سال گذشته در توزیع تسهیلات طرح توسعه بخش کشاورزی کشاورزی در سال 91 و اوایل سال 92 اشاره کرد و درباره تاثیر این پرداخت‌ها را در منطقه جنوب کرمان گفت:وام‌هایی به مبلغ پائین و به تعداد زیاد که در قالب طرح توسعه کشاورزی و توسط بانک کشاورزی پرداخت شد، با دقت و وسواس زیاد و البته در کوتاه مدت به فعالان واقعی بخش در منطقه رسید.
وی افزود: تزریق این حجم بالا از منابع مالی در بخش و رسیدن منابع به دست کشاورز و فعالان بخش توانست تاثیرات مثبت گسترده‌ای را به همراه داشته باشد. این تاثیرات مثبت هم شامل توسعه تولید و اشتغالزایی و رونق دامداری و صنایع تبدیلی در منطقه بود.

قالب دلخواه شما