برگزاری هفتمین همایش و کارگاه آموزشی بانکداری سبز در بانک کشاورزی

برگزاری هفتمین همایش و کارگاه آموزشی بانکداری سبز در بانک کشاورزی

هفتمین کارگاه آموزشی و همایش پروژه بانکداری سبز در راستای رشد فراگیر و توسعه پایدار با سخنرانی دکتر طالبی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل بانک کشاورزی، دکتر شاهوردی مدیر امور اعتبارات و وصول مطالبات و دکتر مورالی معاون نماینده دایم سازمان ملل متحد در ایران و با حضور مدیران استان‎های زنجان و خراسان شمالی و جمعی از مدیران و کارشناسان بانک و نمایندگان دفتر عمران سازمان ملل متحد (UNDP) در مرکز آموزشی بابلسر آغاز به کار کرد.
در این همایش - کارگاه آموزشی پنج روزه که به همت معاونت مستقل در امور همکاری های بین الملل و در اجرای مرحله اول پروژه مشترک بانک کشاورزی و دفتر عمران سازمان ملل از 17 الی 21 خردادماه سالجاری برگزار شد، مسایلی از جمله رویکرد سازمان ملل در پروژه های توسعه ای در ایران، مفاهیم رشد فراگیر و توسعه پایدار، چگونگی اصلاح دستور العمل ها و قوانین اعتباری با رویکرد رشد فراگیر، اصول پایداری در اولویت های پرداخت تسهیلات اعتباری، فرایند ارزیابی اقتصادی، مالی و فنی طرح های اعتباری و شاخص های حفظ محیط زیست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
اولین روز این کارگاه آموزشی، شنبه 17 خردادماه سال جاری، با خوشامد گویی دکتر فرزین معتمد قائم مقام پروژه بانکداری سبز، سخنرانی دکتر شاهوردی مدیر امور حوزه اعتبارات و وصول مطالبات، سخنرانی از راه دور (ویدئو کنفرانس) دکتر طالبی مدیر عامل بانک و دکتر مورالی نماینده مقیم سازمان ملل در ایران رسماً آغاز شد.
دکتر طالبی در سخنرانی خود، ضمن اشاره به اهمیت فناوری سبز، بحران های فرا رو، استفاده هوشمندانه از منابع پایه و الزام در اتخاذ شیوه های جدید، کمبود منابع در کشور را یک فرصت ارزشمند نامید و بر این نکته تاکید کرد که بر خلاف باور معمول بسیاری از نهادهای ذی ربط، مدیریت منابع کمیاب نباید یک چالش محسوب کرد و بایستی آن را به عنوان فرصتی برای پیشرفت، نوآوری و تحقق اهداف تلقی کرد. دکتر طالبی در ادامه ضمن تشریح عوامل موثر و رویکردهای اساسی در مدیریت منابع، سه رویکرد مجازی‎سازی، جایگزینی و بهینه‎سازی را از جمله نکاتی معرفی کرد که بایستی در اجرای پروژه های مرتبط با منابع مد نظر قرار گیرد.
دکتر طالبی در بخش پایانی سخنان خود، ضمن ابراز رضایت از اقدامات انجام شده در مرحله اول پروژه بانکداری سبز و آرزوی موفقیت برای گروه های درگیر در پروژه بانکداری سبز، همکاری همه جانبه و تلاش چشمگیر برای تحقق اهداف را خواستار شد.
دکتر مورالی معاون نماینده سازمان ملل متحد در ایران نیز به نمایندگی از دفتر عمران سازمان ملل، رشد فراگیر را از اولویت های اصلی سازمان ملل عنوان کرد و پروژه بانکداری سبز را به دلیل همسویی با اولویت های برنامه توسعه، یکی از مهمترین پروژه های در حال اجرای دفتر عمران در ایران و اولین مشارکت سازمان ملل با نهادی خارج از هسته مرکزی دولت دانست. از نظر این مقام سازمان ملل، در سال های اخیر، چالش های بسیاری از قبیل خشکی دریاچه ارومیه و بهره برداری نامناسب از منابع طبیعی، نیازمند همکاری و حمایت تمامی نهادها و سازمان های مسئول و مرتبط است.
به گفته دکتر مورالی، تامین مالی درصد قابل توجهی از نیازهای بخش کشاورزی توسط بانک و اعطای تسهیلات اعتباری به حدود 2 میلیون متقاضی نشان دهنده تاثیر چشمگیری است که پروژه بانکداری سبز بر ارتقاء سطح معیشتی مردم و به ویژه بهبود وضعیت اقشار تنگدست و کم درآمد جامعه و در نهایت تحقق توسعه پایدار و رشد فراگیر خواهد داشت. ضمن اینکه بانک کشاورزی از این پتانسیل برخوردار است که در پایان، یک الگوی منطقه ای را در بخش تامین مالی معرفی کند.
دکتر شاهوردی مدیر امور اعتبارات و وصول مطالبات بانک نیز از دیگر سخنرانان روز اول کارگاه آموزشی بانکداری سبز بود. دکتر شاهوردی با اشاره به عملکرد اعتباری بانک، نقش و جایگاه وصول مطالبات در رویکرد های بانک، نقش بانک در توسعه منطقه و ماهیت خرد سهم قابل توجهی از اعتبارات اعطایی، برخی از مشکلات اعتباری بانک از جمله بدهی‎های معوق کشاورزان و ریسک بالای سرمایه‎گذاری در بسیاری از استان‎های کشور، اثر بخشی پروژه را مورد توجه قرار داد. وی در ادامه بر حضور و مشارکت بیش‎تر و مؤثرتر دست اندرکاران و مسئولان ذی ربط در سایر نهادهای طرف تعامل از جمله صندوق توسعه ملی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست تأکید کرد.
اولین روز کارگاه آموزشی بانکداری سبز با سخنرانی دکتر علی فرزین مسئول گروه رشد فراگیر و توسعه پایدار سازمان ملل در خصوص تبیین مفاهیم رشد فراگیر و توسعه پایدار و معرفی پروژه های در حال اجرا در ایران و جلسه پرسش و پاسخ شرکت کنندگان در کارگاه به کار خود پایان داد.
در دومین روز این کارگاه آموزشی، خانم دکتر جواهریان مدیر کل توسعه پایدار و اقتصاد سبز سازمان محیط زیست کشور، در جلسه تعاملی که با پرسش و پاسخ شرکت کنندگان همراه بود درباره وضعیت موجود محیط زیست ایران، چالش های پیش رو و توسعه پایدار به ارائه مطالب مبسوطی پرداخت.
دکتر جواهریان در ابتدا شرایط موجود کشور، ظرفیت زیستی (Biocapacity)، رد پای اکولوژیک (Ecologic Trace) و عملکرد محیط زیست ایران در سال 2014 را از منظر توسعه پایدار مورد بررسی قرار داد و در ادامه به مسایلی از جمله آب مجازی (Virtual Water) و اهمیت تجارت آب در حال و آینده به عنوان مسائل روز دنیا پرداخت. مدیرکل توسعه پایدار و اقتصاد سبز سازمان محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود، مفاهیم اقتصاد سبز، به عنوان یکی از برنامه‎های مقام معظم رهبری در سیاست‎گذاری نظام را تشریح کرد و نقش بانکداری سبز در تحقق اهداف اقتصاد سبز از جمله بهبود رفاه اقشار مختلف جامعه، توسعه عدالت اجتماعی و رشد اجتماعی سازگار با محیط زیست را مورد تاکید قرار داد. وی اقدام بانک در اجرای پروژه بانکداری سبز را اقدامی مهم و موثر در دستیابی به توسعه پایدار دانست و اشاره کرد که سازمان محیط زیست با بانک کشاورزی در این پروژه همراهی خواهد کرد.
در ادامه دکتر علی فرزین مسئول گروه رشد فراگیر و توسعه پایدار سازمان ملل، به تشریح مفهوم رشد فراگیر و توسعه پایدار، ارکان چهارگانه توسعه پایدار، مبانی منطقی انتخاب پروژه و تصمیم گیری، اهمیت انسجام بین طرح ها و برنامه ها (مدیریت نتیجه محور)، برنامه ریزی خطی، نقش و جایگاه رویکردهای استراتژیک در برنامه ریزی و مدیریت طرح ها و جلب مشارکت نهادهای حاکمیتی در توسعه پایدار پرداخت.
در پایان روز دوم کارگاه، مهندس نیکخواه مدیر امور شعب بانک در استان زنجان، یکی از استان های پایلوت پروژه، در سخنانی، ضرورت وجود دیدگاه استراتژیک، طرح سوالات بنیادین در برنامه ریزی و انطباق استراتژیک در برنامه ریزی بانک را از جمله مسایل مورد توجه در اجرای پروژه بانکداری سبز معرفی کرد. روز دوم کارگاه آموزشی بانکداری با پرسش و پاسخ شرکت کنندگان و جمع بندی مسایل مطروحه توسط دکتر فرزین معتمد، به کار خود پایان داد.

قالب دلخواه شما