بانک کشاورزی ایران در صدر موسسات مالی اسلامی جهان

بانک کشاورزی ایران در صدر موسسات مالی اسلامی جهان

تحولات اقتصادی، گسترش بانک ها و موسسات مالی اسلامی، موجب فعالیت های بیشتر در حوزه بانکداری اسلامی، یعنی بانکداری مطابق با اصول شرع و مبتنی بر دین مبین اسلام شده است. در ارزیابی های موسسات مالی اسلامی علاوه بر حجم واندازه بخش مالی یک کشور، میزان دارائی های منطبق با اصول شرع اسلام و تطبیق فعالیت های بانکها و موسسات مالی با این اصول نیز در تعیین بانکهای اسلامی پیشرو مد نظر قرار می گیرد.
مجله تخصصی بنکردر آخرین ارزیابی خود فهرستی از پانصد موسسه مالی اسلامی برتر و در حال رشد را بر اساس دارایی های مبتنی بر عقود اسلامی (SCA) و درصد رشد فعالیت های بانکی اسلامی در سال 2008 میلادی منتشر کرده است. بر اساس اطلاعات ارائه شده ، در این فهرست بانک کشاورزی ایران در حالی که در گزارش منتشر شده توسط این موسسه در سال 2007 ، در بین 20 بانک و موسسه مالی اسلامی جایگاهی نداشته است، توانسته با جهش و رشدی قابل توجه در میان 10 موسسه و بانک اسلامی برتر جهان دست یابد.
بر اساس فهرست ارائه شده در همین گزارش، در میان 10 بانک برتر این فهرست ، شش بانک ایرانی قرار دارند و جملگی بر این باورند که 100% کل دارایی های آنها مبتنی بر عقود اسلامی و مطابق با اصول شرع اسلام است. شایان ذکر است که ایران توانسته است همچنان با حفظ جایگاه اول در میان کشورهای دارای بخش مالی اسلامی (اعم از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی)، همچون گذشته در بخش مالی اسلامی در سطح جهان پیشرو باشد.

قالب دلخواه شما