در گفت‌وگوی دکتر طالبی با فارس مطرح شد: ادامه مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی تا 8 سال دیگر مشکل‌ساز می‌شود

در گفت‌وگوی دکتر طالبی با فارس مطرح شد: ادامه مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی تا 8 سال دیگر مشکل‌ساز می‌شود

 رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی با اعلام اینکه 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: هر چه زمان بگذرد از 7 تا 8 سال آینده دیگر آبی نخواهد بود که بخواهیم مدیریت مصرف آن را بهینه کنیم.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی دکترمحمد طالبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود: بخش کشاورزی یکی از مخاطبان اصلی جهاد اقتصادی است به خاطر اینکه زمینه سرمایه‌گذاری در این بخش فراوان بوده و امکان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی فراهم شده است.
مدیرعامل بانک کشاورزی تأکید کرد: جهاد اقتصادی ایجاب می‌کند فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در زمان محدودتر و با روش بهتر انجام شود تا تبدیل به یک موقعیت مناسب برای رشد اقتصاد کشور شود.
وی افزود: حداقل 2 حوزه مهم مخاطب جهاد اقتصادی در بخش کشاورزی هستند که یکی بخش آبیاری و دیگری مکانیزاسیون کشاورزی است که آماده سرمایه‌گذاری هستند و باعث افزایش تولید به شکل چشمگیر می‌شوند.
دکترطالبی گفت: 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود در حالی که کمتر از 8 درصد اراضی کشور از سیستم‌های مناسب آبیاری برخوردار هستند و سرمایه‌گذاری برای این حوزه و حجم عملیات مناسب باعث رسیدن به وضع مطلوب تولید می‌شود.
مدیرعامل بانک کشاورزی تصریح کرد: دست کم 30 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای اجرای آبیاری نوین و احداث شبکه‌های فرعی 3 و 4 آبیاری مورد نیاز است.
وی با بیان اینکه بالاترین رقم ایجاد آبیاری تحت فشار در سال 87 به میزان 100 هزار هکتار انجام شد، گفت: با این روند برای پوشش قرار دادن حدود 9 میلیون هکتار زمین کشاورزی حداقل 80 سال زمان مورد نیاز است، در حالی که هر چه زمان بگذرد از 7 تا 8 سال آینده دیگر آبی نخواهد بود که بخواهیم مدیریت مصرف آن را بهینه کنیم.
وی افزود: هر چه زمان را از دست بدهیم سرمایه بیشتری برای آبیاری تحت فشار مورد نیاز است، پس جهاد در این عرصه با چالش محدودیت زمان، کمبود نقدینگی، حجم عملیات سنگین و کار فنی پیچیده مواجه است.
وی افزود: پیمانکاران خوب و فنی برای اجرای آبیاری تحت فشار باید انتخاب شوند و حتی اگر سرمایه داخلی برای اجرای این طرح‌ها کافی نباشد می‌توان از سرمایه‌گذاران خارجی در اجرای آبیاری نوین کشاورزی استفاده کرد.
دکترطالبی افزود: مدیریت آب کشاورزی نیازمند بهره‌گیری از یک الگوی جهادی است و با تأمین مالی و اجرای صحیح می‌توان بر این مشکل فائق آمد.
وی تأکید کرد: هرگونه کمک در زمینه استفاده بهینه از آب در کشاورزی باعث می‌شود سهم کشاورز کاهش یافته و درآمد و تولید کشاورز افزایش ‌یابد.
مدیرعامل و رئیس هیات مدیره بانک کشاورزی تأکید کرد: اگر مبنای اجرای آبیاری تحت فشار در هر هکتار 5 میلیون تومان در نظر گرفته شود که 85 درصد آن طبق مصوبه کمیسیون تلفیق از طرف دولت و 15 درصد آورده کشاورز باشد اگر این عملیات به روش مناسب اجرا شود و رقم 5 به 4 میلیون تومان کاهش یابد یعنی نسبت آورده دولت و کشاورز هر کدام 20 درصد کاهش می‌یابد و این یک کار جهادی لازم دارد.
دکتر طالبی افزود: در زمینه مدیریت آبیاری مهمترین مشکل کشاورزان یکپارچه نبودن زمین‌های کشاورزی است که گرچه از سال‌های پیش اجرا می‌شود اما پراکنده بودن زمین‌ها مانع مهمی به شمار می‌رود و راه‌حل‌های ارائه شده تاکنون فیزیکی بوده و شرایط کشاورزان خرد را در نظر نگرفته‌اند و طرح‌های اجرا شده مانند یکپارچه‌سازی اراضی و یا ایجاد شرکت‌های سهامی زراعی موفق نبودند.
دکتر طالبی افزود: دولت باید عزم جدی برای بهینه کردن آب در کشاورزی به کار گیرد و مشکل عدم یکپارچه بودن زمین‌های کشاورزی را با تغییر نگرش و مدیریت حل کند نه اینکه مانند گذشته به زور بخواهد کشاورزان را متحد کند یا اینکه شرکت‌های سهامی زراعی درست کند که مورد استقبال قرار نگیرد. این تجربه جواب نداده و معتقدم باید تغییر نگرش در این زمینه اعمال شود یعنی اینکه اراضی بزرگ که تعداد زیادی کشاورز مالک آنها هستند صرف نظر از مالکیت زمین به صورت واحد در نظر گرفته و سیستم آبیاری تحت فشار به صورت ملی اجرا شود و پول آن به کشاورز داده نشود که بخواهد لوله بخرد و یا سایر تجهیزات تهیه کند بلکه با شرکت‌های پیمانکار فنی طرف قرارداد باشد که آبیاری را در زمین‌های با مقیاس بزرگ انجام دهد.
وی افزود: عدم یکپارچگی با این روش دیگر مانعی برای اجرای کار نخواهد بود و برای بازپرداخت سهم 15 درصد کشاورز نیز نباید فشاری به او وارد شود بلکه دولت ابتدا صد در صد هزینه آن را بپردازد و از محل حقابه‌های آینده یک پول بابت فروش آب و یک پول بابت اجرای طرح آبیاری ظرف 10 تا 15 سال دریافت کند.
مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: در جهاد اقتصادی مخاطب اصلی فعالیت با حجم بالاست و در زمان محدود است که آبیاری تحت فشار از این موارد است.
دکتر طالبی افزود: دومین زمینه مهم جهاد اقتصادی در بخش کشاورزی مکانیزاسیون است که وضع فعلی به گونه‌ای است که بیش از 6 دهم اسب بخار در هکتار وجود ندارد اگر 7 تا8 میلیون هکتار زمین بخواهد رقم 6 دهم به یک اسب بخار ارتقاء یابد یعنی 4 دهم اسب بخار در هکتار مکانیزاسیون وارد زمین شود سرمایه فراوانی مورد نیاز است.
وی افزود: در حال حاضر کشاورز با تولید 2 تا 3 تن محصول در هکتار به هیچ وجه نمی‌تواند ادامه حیات دهد و اجرای مکانیزاسیون با روش‌های کنونی جواب نداده است. 
رئیس هیات مدیره بانک کشاورزی تأکید کرد: دادن وام برای خرید تراکتور و کمباین به روش غلطی بوده چون کشاورز نمی‌تواند به موقع قسط وام را بدهد از طرفی نمی‌تواند به خوبی از این دستگاه‌ها با ظرفیت بالا استفاده کند پس باید در قالب شرکت‌های بزرگ مکانیزاسیون تسهیلات پرداخت شود و این ماشین‌ها در زمین‌های کشاورزی به کار گرفته شود.
وی افزود: افزایش تسطیح لیزری زمین باعث به کارگیری راحت مکانیزاسیون و نیز کاهش مصرف آب و افزایش راندمان تولید می‌شود.
دکتر طالبی با بیان اینکه افزایش مکانیزاسیون در 3 بخش کاشت، داشت و برداشت باید اتفاق افتد گفت: در باغهای کشور سطح مکانیزه بسیار ضعیف است و برداشت دستی از باغ‌ها به گونه‌ای هزینه را افزایش داده که این محصولات برای کارخانه‌های فراوری صرفه ندارد.
دکتر طالبی گفت: مفهوم جهاد اقتصادی یک تغییر نگرش است که اولین شاخص آن و اولین مخاطب در بخش کشاورزی، آبیاری و مکانیزاسیون است.
وی در مورد هزینه ایجاد مکانیزاسیون گفت: معتقدم ایجاد هر اسب بخار ماشین ایرانی در زمین کشاورزی 500 هزار تومان هزینه دارد و برای اجرای مکانیزاسیون در 3 میلیون هکتار زمین کشاورزی حدود 2500 تا 3000 میلیارد تومان سرمایه مورد نیاز است.
دکتر طالبی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران خارجی زمینه مناسبی در مکانیزاسیون کشاورزی دارند، گفت: استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی ارزان‌تر و راحت‌تر است.
مدیرعامل بانک کشاورزی در مورد افزایش سرمایه بانک کشاورزی گفت: بر اساس قانون بهره‌وری کشاورزی و مصوبه مجلس باید هزار میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی برای افزایش سرمایه این بانک اختصاص پیدا می‌کرد و با وجود اینکه مجلس و دولت آن را تصویب کرده‌اند اما اخیرا این قانون ابلاغ شده و پیگیری می‌شود که این رقم سریع‌تر در اختیار بانک کشاورزی قرار گیرد.
وی گفت: با در اختیار قرار گرفتن هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک کشاورزی توان تسهیلات دهی این بانک به طور چشمگیر افزایش می‌یابد.

قالب دلخواه شما