محمدروشنی سالار مدیر خدمات بیمه ای بانک کشاورزی مدیریت استان خوزستان به تشریح وضعیت بیمه کشاورزی استان خوزستان پرداخت.
وی درباره روش ارزیابی خسارت گفت:تعیین خسارت براساس مقایسه تولید سال زراعی با میانگین بلند مدت مشخص می شود و در همین ارتباط صورتجلسه ای از سوی ستاد حوادث غیر مترقبه استانداری در خصوص تعیین خسارت تدوین و مقررشد جهادکشاورزی نسبت به کیل گیری مزارع و تعیین میانگین تولید بلند مدت اقدام و گزارش را به بانک کشاورزی ارائه دهد .
مدیر خدمات بیمه ای درباره گله مندی برخی کشاورزان نسبت به مشخص نبودن زمان پرداخت خسارت گفت : پرداخت خسارات در محصولات آبی از ابتدای شهریور ومحصولات دیم از نیمه مرداد انجام می شود و این در حالی است که پرداخت خسارت در سال های گذشته تا هشت ماه هم طول می کشید اما اکنون این پرداخت ظرف دوماه صورت می گیرد .
وی در پاسخ به سئوالی مبنی براعتراض کشاورزان نسبت به مساحی زمین ها گفت : کشاورزان می توانند براساس دستورالعمل صندوق بیمه کشاورزی مجدداً اعتراض کنند تا کارشناس بیمه به همراه کشاورز برای بررسی مجدد به محل اعزام شود .
مدیر خدمات بیمه ای در پاسخ به این سئوال که محاسبه خسارت به شکل منطقه ای مورد اعتراض کشاورزان است و آنها خواستار نظریه کارشناسی مطابق با نظر کارشناس هستند گفت : در حال حاضر تنها ابزار محاسبه خسارت خشکسالی ،کیل گیری است و روش دیگری برای کارشناس در نظر گرفته نشده است . تعداد مناطق را هم جهاد کشاورزی مشخص می کند و ما آمادگی داریم هر گروه یا منبع علمی که بتواند روش جدیدی را برای محاسبه خسارت خشکسالی به ما ارائه دهد از آن بهره ببریم .
محمد روشنی سالار در خصوص بیمه سایر محصولات هم گفت : در تمام کشور 110 نوع محصول پوشش بیمه ای دارند و در استان خوزستان 63 نوع محصول زیر پوشش قرار گرفته است . همچنین صندوق بیمه ، عواملی را که قهری بوده و خارج از دسترس تولید کننده است را بیمه می کند اما برخی عوامل که مدیریتی هستند و میزان برآورد خسارت برای کارشناس مقدور نیست تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند .
وی در خصوص مشکلات صندوق بیمه محصولات کشاورزی هم گفت : متأسفانه هیچ گونه منبع آماری از تولیدات کشاورزی استان نداریم . آمار مستندی هم ازتعداد بهره برداران و میزان اراضی تحت مدیریتشان نداریم . صندوق بیمه هر سال باید با هزینه های زیاد زمین ها را با GPS مساحی کند در صورتی که اگر صاحب اصلی زمین مشخص شود دیگر نیاز به این دوباره کاری ها نیست . در این خصوص نظام صنفی کشاورزی می تواند بزرگترین خدمت را به ما بکند.
روشنی سالار اجرای دو طرح فراگیر پوشش بیمه ای در زمینه باغات ودام ،پوشش بیمه ای 90درصدی محصولات زراعی نسبت به سطح و اعمال تخفیفات بیمه ای برای کشاورزان پیشرو را از جمله اقدامات شاخص صندوق بیمه محصولات کشاورزی خوزستان درچهار سال اخیر برشمرد و افزود: در سال جاری نیز در حال بررسی روشن های جدید ارزیابی خسارت هستیم .
مدیر خدمات بیمه ای خوزستان در پایان گفت : امیدوارم روزی فرا رسد که هیچ محصولی از کشاورز خسارت نبیند و کشاورز با افزایش درآمد ،کیفیت زندگی خود را ارتقا دهد . به کشاورزان عزیز نیز پیشنهاد می کنم به منظور بهره مندی بیشتر از خدمات بیمه ای زمین های خود را با تعرفه های بالا بیمه کنند.