دکتر طالبی: 180 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به کشاورزان پرداخت شد

دکتر طالبی: 180 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به کشاورزان پرداخت شد

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی از پرداخت 180 میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به کشاورزان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی دکتر محمد طالبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد اینکه تاکنون چقدر از منابع صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی پرداخت شده، گفت: تا 5 مرداد ماه سال جاری بیش از 180 میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک بابت طرح توسعه کشاورزی پرداخت شده است و این روند ادامه دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا منابع صندوق توسعه ملی در طرح‌های مهرماندگار هم پرداخت می‌شود، گفت: طرح‌های مهرماندگار از بودجه‌های دولتی راه‌اندازی می‌شود، اما مهمترین برنامه دولت در بخش کشاورزی توسعه بخش کشاورزی است.
دکتر طالبی افزود: طرح عظیمی توسط وزارت نیرو به مبلغ 10 میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری تهیه شده که این طرح به نقطه‌های خوبی رسیده است.
مدیرعامل بانک کشاورزی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود، امسال 180 هزار میلیارد ریال در بخش کشاورزی تسهیلات پرداخت شود.
وی گفت: معمولا حدود 70 تا 80 درصد از منابع بانک کشاورزی برای پشتیبانی تولیدات موجود و 20 تا 30 درصد برای سرمایه‌گذاری جدید و تکمیل سرمایه‌گذاری قبلی انجام می‌شود.
دکتر طالبی در مورد میزان اشتغالزایی تسهیلات کشاورزی گفت: به طور میانگین برای هر شغل بخش کشاورزی 10 تا 30 میلیون تومان سرمایه‌گذاری لازم است.
وی در مورد طرح‌های آب و خاک در بخش کشاورزی گفت: تا تیر ماه 91 طرح‌های آبیاری تحت فشار در بخش کشاورزی اجرا شده که بیش از 500 میلیارد ریال طرح آب و خاک در حدود 500 تا 600 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی اجرا شده است.
وی افزود: اراضی کشاورزی همچنین به طرح‌های آبیاری تحت فشار و طرح‌های صرفه‌جویی در مصرف آب مجهز می‌شوند.
مدیرعامل بانک کشاورزی در پاسخ به این پرسش که چه طرح‌هایی برای تولید علوفه دام و طیور جهت جلوگیری از افزایش قیمت محصولاتی مانند مرغ انجام می‌شود، گفت: وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ مفصلی دارد که به سمت تولیدات علوفه مانند جو، دانه‌های روغنی و مواد اولیه کارخانه‌های روغن‌کشی هدایت شود و بانک کشاورزی نیز متناسب با برنامه وزارت جهاد کشاورزی این برنامه‌ها را با اتحادیه‌های تولیدی هماهنگ می‌کند.
وی گفت: به عنوان مثال اگر کارخانه روغنی احتیاج به مواد اولیه برای تولید روغن داشت، با همکاری اتحادیه‌های تولید‌کننده مواد مورد نیاز آنها تولید می‌شود.
دکتر طالبی به سرمایه در گردش برای تولید‌کنندگان اشاره کرد و گفت: اتحادیه مرغداران میهن و اتحادیه مرکزی دامداران ایران برای تأمین سرمایه در گردش اعضای خود احتیاج به تسهیلاتی داشتند که برای خرید نهاده‌های مورد نیاز دام و طیور اقدام شود.
وی افزود: علاوه بر این بانک کشاورزی ارتباط نزدیکی با شرکت پشتیبانی امور دام برقرار کرده که انواع نهاده‌های تولید را در اختیار کشاورزان و دامداران قرار می‌دهد.
دکتر طالبی گفت: بانک کشاورزی آمادگی برای انجام عملیات ارزی و ریالی در تهیه کود فسفاته و پتاس کشاورزان دارد که از طریق شرکت خدمات حمایتی کشاورزی انجام می‌دهد و این تسهیلات برای تأمین نقدینگی کود، سم و سایر نهاده‌ها در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.
دکتر طالبی افزود: با توجه به اینکه ظرفیت تولید مرغ و تخم‌مرغ در کشور به قدر کافی وجود دارد، یک مکث کوتاه در تأمین نهاده‌های دام و طیور باعث افزایش قیمت آن شد.
وی تأکید کرد: دولت، اتحادیه‌ها و کشاورزان باید هماهنگ شده و برنامه تولید نهاده‌های دامی و طیور را به اجرا بگذارند.

قالب دلخواه شما