دکتر طالبی :اقتصاد مقاومتی نیاز امروز ماست

دکتر طالبی :اقتصاد مقاومتی نیاز امروز ماست

دکتر محمد طالبی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل بانک کشاورزی در همایش مدیران این بانک گفت: اقتصاد مقاومتی نیاز امروز ماست.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی وی ضمن قدردانی از تلاش‌های سال گذشته کارکنان در سراسر کشور،سیاست‌ها و راهبردهای کلان این بانک در سال جاری را تشریح کرد.
دکتر طالبی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری و نامگذاری سال جاری با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» از سوی ایشان افزود: چشم‌انداز اقتصاد مقاومتی انتظارات متفاوتی را برای اقتصاد کشور، متولیان اقتصادی، سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و مجریان اقتصادی فراهم می‌کند و بانک کشاورزی به عنوان رکن مهمی در اقتصاد کشور و به طور خاص در بخش کشاورزی، یکی از مؤلفه‌های اصلی است که می‌تواند برای تحقق این برنامه‌ها که برای کشور اعلام شده، مؤثر باشد.
دکتر طالبی افزود: ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی تمام ابعاد موضوع را به خوبی روشن کرده است. از اینرو لازم است به این باور برسیم و همکاران در سطوح مختلف را نسبت به این موضوع آگاه کنیم که اقتصاد مقاومتی نیاز امروز ماست.
مدیر عامل بانک کشاورزی با تأکید بر ضرورت آگاهی همة همکاران از محورها و مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی و ارائه نظرات و پیشنهادات آنان در این زمینه، خاطر نشان کرد: نقش این بانک در اقتصاد کشور به لحاظ ظرفیت هایی که در اشتغال، افزایش تولید، درآمد و... ایجاد می کند قابل توجه است و در این برنامه جدید کشور (اقتصاد مقاومتی) نیز باید علاوه بر ارائه راهکاری جدید، نقش مؤثرتری ایفا کند.
دکتر طالبی عملکرد بانک کشاورزی را در اجرای برنامه‌های صندوق توسعه ملی مثبت ارزیابی کرد و گفت: عملکرد این بانک در انجام مأموریت‌های ملی‌ خود متفاوت است.
وی در تشریح ویژگی‌ها و مفاد اقتصاد مقاومتی به فراهم کردن شرایط برای استفاده از امکانات و ظرفیت‌ها به عنوان کلیدی ترین محور اشاره کرد و متذکر شد: اقتصاد مقاومتی در بیان مقام معظم رهبری مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان است و در بخش کشاورزی نیز هر جا که دانش و فناوری وارد شده است بهره‏وری و راندمان بالاتر تولید را به دنبال داشته است .
دکتر طالبی افزود: با برنامه ریزی برای تأمین منابع طرح های راکد و نیمه تمام و حمایت از کسانی که با هدف ورود دانش و فناوری به زیر بخش های کشاورزی به ما مراجعه می کنند می توانیم برای تحقق این دو مولفه نقش موثری ایفا کنیم.
وی با اشاره به موضوع حداکثر سازی مشارکت مردم به عنوان یکی دیگر از مؤلفه‌ها گفت:بانک کشاورزی به لحاظ اجتماعی بودن سهم زیادی در جلب مشارکت مردم دارد و می‌تواند نقش بسزایی را در افزایش جذب کشاورزان و فعالان بخش ایفا کند.
دکتر طالبی ساماندهی نظام ملی نو آوری را یکی دیگر از مؤلفه‌های مطرح شده در حوزه اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: در بانک کشاورزی با استفاده از نظام‌های متعددی مثل نظام پیشنهادات،سامانه پیوند و ارتباط با انجمن‌هایی که بین حوزه‌های مختلف در سطح کشور فعال هستند می‌توانیم در سال اقتصاد مقاومتی این را به عنوان یک الگو معرفی کنیم .
مدیر عامل بانک کشاورزی در تشریح برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت به عنوان مؤلفه ای دیگر گفت: این بانک تولیدات زیادی در حوزه‌های مختلف تأمین مالی دارد و می‌تواند با توجه به شاخص ها و معیارهایی که برای ارتباط با کشاورزان دارد، به طور خاص برای آن دسته از فعالانی که به کیفیت اهمیت می‌دهند و در عرصه بین المللی قادر به رقابت هستند اهمیت و ارزش ویژه ای قائل باشد.
وی افزود: در برنامه‌های سال جاری بانک کشاورزی طرحی در دست بررسی است که می‌تواند ضمن احیای مشاوره سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ، در انجام بخشی از وظایفش به موضوع و ارتقای کیفیت بپردازد.
دکتر طالبی در معرفی دیگر مفاد مهم اقتصاد مقاومتی به اصلاح نظام مالی کشور و پیشنهادات ارائه شده این بانک به کمیته اقتصاد مقاومتی بانک مرکزی اشاره کرد و گفت : تخصیص بهینه منابع مؤلفة اساسی است که اگر در نظام مالی اتفاق بیافتد، نظام مالی در خدمت اقتصاد کلان جامعه قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه بسیاری از فعالیت‌ها و اقدامات بانک کشاورزی با هدف تخصیص بهینه منابع انجام می‌شود، متذکر شد: باید نقش آفرینی این بانک را در تخصیص بهینه منابع برجسته کنیم که لازمه آن اصلاح سیستم‌ها و روش‌های ارتباط با مشتریان است و مقدمه اصلاح سیستم‌ها و روش‌ها اصلاح نگرش‌ها است.
دکتر طالبی حمایت همه‌جانبه و هدفمند از صادرات کالا ها و خدمات را از دیگر مؤلفه‌هایی ‌دانست که باید مورد توجه قرار گیرد. وی گفت: حمایت‌های قابل توجهی در این زمینه صورت می‌گیرد که باید برجسته شود. از اینرو شناسایی صادرکنندگان به ویژه تولیدکنندگانی که در زمینه صادرات فعالیت دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی منطقی سازی اندازه دولت و تحول در ساختارها و محور قرار دادن رشد بهره‌وری را به عنوان مؤلفه‌های دیگر معرفی کرد و افزود:باید به عنوان حامی بهره‌وری، واحد های بهره ور را مورد توجه و حمایت قرار بدهیم و در اعتبار سنجی و تسهیلات دهی برای آنان ارزش ویژه ای‌ قائل شویم.
تقویت رقابت پذیری اقتصاد مؤلفه دیگری بود که مدیرعامل بانک کشاورزی به آن اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که قابلیت رقابت پذیری دارد و در افق آینده حوزه کشاورزی محصولاتی می‌توانند رقابت پذیر باشند که علاوه بر کیفیت، آب کمتری برای تولید آن محصولات مصرف شود.
دکتر طالبی با اشاره به موضوع به‌کارگیری ظرفیت‌ها و قابلیت جغرافیای مناطق، حداقل انتظار از بانک کشاورزی را چگونگی استفاده از قابلیت‌ها و مزیت‌های استان ها دانست.
وی به استفاده از ظرفیت هدفمندی یارانه‌ها به عنوان مؤلفه دیگر اشاره کرد و افزود: این بانک وظایف خود را در مرحله قبلی شامل حمایت از تولید، بهینه سازی مصرف سوخت در واحدهای تولیدی و ... به خوبی انجام داد و برای اجرای دومین مرحله نیز آمادگی کامل دارد.
دکتر طالبی درباره افزایش تولید نهاده‌ها و کالاهای اساسی گفت : وزارت جهاد کشاورزی طرح هایی را در رابطه با اقتصاد مقاومتی مثل افزایش تولید دانه‌های روغنی، تولید علوفه و ... تهیه کرده است، لازم است ما نیز در استان ها از هم‌اکنون آماده اجرای این طرح ها باشیم.
وی اضافه کرد: اولویت دادن به خدمات و محصولات راهبردی و مدیریت مصرف و دیگر معیارهای موجود نقشه راه خوبی برای اقتصاد است و تردیدی نیست فعالیت بانک کشاورزی در تحقق این مؤلفه‌ها در بخش کشاورزی بسیار مؤثر است .
دکتر طالبی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش بانک کشاورزی در تولید محصولات کشاورزی و مایحتاج مردم اشاره کرد و گفت: این موجود در حال حرکتی است که باید برای رشد و تعالی آن کار کنیم .
وی در تشریح ابعاد مختلف بانک کشاورزی گفت رکن اساسی و پایه ابعاد دیگر این بانک سرمایه انسانی آن است و شاخص‌هایی همچون رضایت خاطر، آرامش خاطر، سطح دانش و مهارت، انگیزه همدلی و همراهی، فرصت شکوفایی استعدادها در این حوزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
دکتر طالبی گفت: اگر شاخص سرمایه انسانی مناسب باشد دیگر شاخص‌ها نیز پایدارند و بهبود خواهند یافت.
مدیرعامل بانک کشاورزی دیدگاه مشتریان نسبت با بانک را بعد دیگری دانست که باید به آن توجه شود و از منظر مشتری به بانک نگاه کرد.
وی از تدوین برنامه‌هایی برای بخش رضایت مشتریان در این بانک خبر داد و افزود: علاوه بر آن طرح های بزرگ‌تری در این حوزه به زودی اجرا خواهد شد.
دکتر طالبی اثربخشی در بخش کشاورزی و اقتصاد، وجهه اجتماعی و سلامت عملیات ، اقتصادی عمل کردن، مدیریت ریسک ،جایگاه بین الملل ، پایبندی به استانداردها و زمان‌بندی را به عنوان دیگر ابعاد بانک کشاورزی دانست که‌ باید مورد توجه قرار گیرد و برای آن برنامه عملیاتی ارائه کرد .
وی در خاتمه سخنانش ابراز امیدواری کرد: با ظرفیت ارزشمند و همت والای سرمایه انسانی بانک کشاورزی بتوانیم در اقتصاد کشور سربلندتر از گذشته باشیم.
بر اساس این گزارش نخستین همایش مدیران بانک کشاورزی در سال 1393 با حضور دکتر محمد طالبی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل، حشمت الله نظری، مهندس داور ماهی کار و محمد حسن فروغی فر اعضای هیات مدیره، مدیران امور،مشاوران،روسا و کارکنان ادارات مرکزی، مدیران عامل موسسات تابعه و همچنین مدیران شعب این بانک در استان ها روز یکشنبه بیست و چهارم فروردین ماه در تهران برگزار شد.

قالب دلخواه شما