شعب بانک کشاورزی استان فارس در سال گذشته 19 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردند

نشست خبری مهندس صفدری مدیر شعب بانک کشاورزی استان فارس با خبرنگاران صدا و سیما ، جراید و مطبوعات این استان به مناسبت هفته دولت و هفته بانکداری اسلامی روز 9 شهریور در محل مرکز آموزش شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت شعب بانک کشاورزی استان فارس، در ابتدای این جلسه مهندس صفدری به بیان رسالت ، اهداف و عملکرد بانک کشاورزی پرداخت و گفت: تاثیرگذاری بانک کشاورزی در بخش کشاورزی دهها برابر بودجه هایی است که توسط دستگاه های اجرایی مرتبط به صورت مستیم هزینه می شود. محسن صفدری با اشاره به تعداد 146شعبه بانک کشاورزی در استان فارس گفت: این شعبه ها تا دورترین نقاط استان به صورت موزون پراکنده شده اند.

وی با عنوان اینکه بانک کشاورزی استان فارس در سال گذشته رقمی معادل 19 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است گفت: اگر این رقم را با بودجه های عمرانی جهاد کشاورزی و کل استان مقایسه کنیم به تاثیرگذاری این بانک به ویژه در حوزه کشاورزی و تولید پی می بریم.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان فارس سهم بانک کشاورزی استان از نظر بازار و سپرده های بانکی را 7.1 از کل سپرده های بانکی استان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که سهم این بانک در مانده تهسیلات و مانده مطالبات معادل 17.4 درصد است و این نشان می دهد بانک کشاورزی فارس تقریبا حدود 2.7 درصد بیش از منابع خود پرداخت تسهیلات در بخش کشاورزی داشته است.

وی ادامه داد: بانک کشاورزی فارس جزء محدود بانک هایی است که نه تنها از تمام ظرفیت و منابع جمع آوری شده در قالب سپرده های مردم استفاده کرده است بلکه با استقراض و یا بهره گیری از سهم سایر استان ها نسبت به پرداخت تسهیلات در حوزه کشاورزی در استان اقدام کرده است.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان فارس افزود: مانده تسهیلات بانک کشاورزی استان معادل 32 هزار و 500 میلیارد ریال و مانده تسهیلات کل سیستم بانکی استان 187 میلیارد ریال است و نسبت مصارف به منابع بانک کشاورزی فارس معادل 1.7 درصد و این نسبت در سیستم بانکی استان معادل 7 دهم درصد است.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های گسترده این بانک در حوزه کشاورزی و از جمله بحث خرید گندم اشاره کرد و گفت: طبق آخرین آمار میزان خرید گندم در فارس معادل 833 هزار تن با رقمی بالغ بر 9 هزار و 700 میلیارد ریال است که تاکنون حدود 8 هزار و 200 میلیارد ریال آن به کشاورزان استان پرداخت شده است.

صفدری ادامه داد: مابقی مطالبات کشاورزان به محض تامین اعتبار از طریق جهاد کشاورزی و شرکت غله پرداخت خواهد شد.

مدیر شعب بانک کشاورزی در استان فارس در ادامه به صدمات تحمیل شده به استان فارس به خاطر خشکسالی در طول سال های گذشته اشاره کرد و گفت: هر ساله بانک کشاورزی برای کاهش آلام کشاورزان گام های خوبی در این زمینه برداشته است.

صفدری تصریح کرد: بانک کشاورزی در سال گذشته معادل 9 هزار میلیارد ریال از مطالبات کشاورزان فارس را تمدید و یا به مدت 3 سال تقسیط کرده است.

مدیر شعب بانک کشاورزی در استان فارس مهم ترین منبع برای جبران خسارت کشاورزان را صندوق بیمه کشاورزی اعلام کرد و گفت: حدود 103 محصول کشاورزی تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی هستند.

صفدری تصریح کرد بانک کشاورزی در ازای مبلغ ناچیزی به عنوان حق بیمه از کشاورزان به محض وقوع خسارت با ارسال اکیپ های خود، خسارت وارده را ارزیابی کرده و در کمترین فاصله نسبت به پرداخت غرامت به کشاورزان اقدام می کند.

وی از پرداخت 700 میلیارد ریال غرامت به کشاورزان در سال زراعی گذشته در فارس خبر داد و گفت: این صندوق قوی ترین ابزار حمایتی در بخش کشاورزی است.

صفدری در ادامه به طرح های مختلف بانک کشاورزی در حوزه های متعدد اشاره کرد و گفت: طرح بانکداری پیوندی که در قالب اجرای آن گروه های خودیار با همکاری بهزیستی و کمیته امداد ، به افراد روستایی تسهیلاتی را پرداخت می کنند تا زمانی که این افراد به خودکفایی مالی برسند؛ از جمله این طرح ها است.

وی همچنین به طرح ایران به عنوان دیگر طرح بانک کشاورزی اشاره کرد و گفت: این طرح شامل طرح حمایت از بانوان است و در راستای اجرای آن سپرده های خاصی به بانوان اعطا می شود.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان فارس همچنین طرح زینب کبری را یکی دیگر از طرح های این بانک عنوان کرد و گفت: در قالب این طرح از زنان سرپرست خانوار برای اینکه بتوانند فعالیتی اقتصادی داشته باشند حمایت می شود.

وی همچنین طرح حمایت از ازدواج دختران روستایی و طرح مشاغل خانگی را نیز از دیگر طرح های بانک کشاورزی اعلام کرد.

مدیر شعب بانک کشاورزی در استان فارس همچنین به عملکرد 5 ماهه این بانک در سال جاری اشاره و عنوان کرد وصول مطالبات از مشکلات ما در حوزه کشاورزی است.

به گفته صفدری در 5 ماهه ابتدای سال جاری رقمی معادل 3 هزار و 600 میلیارد ریال تسهیلات به کشاورزان پرداخت شده است.

وی با عنوان اینکه در آئین نام مصوب بانک ها جرایم بانکی بین 6 تا 14 درصد مشخص شده است گفت: بانک کشاورزی برای اینکه بتواند کمکی به فعالان حوزه کشاورزی نسبت به بخشایش جرایم آنها کرده باشد برای پرداخت های معوقات کشاورزان تا پایان مهرماه بخشودگی کل جرائم آنان که معادل 6 درصد است را در نظر گرفته است.

وی عنوان کرد این بخشودگی جرایم تا پایان آذر معادل 80 درصد و بعد از آن معادل 60 درصد از میزان جریمه محاسبه شده می باشد.

 

قالب دلخواه شما