کارگاه آموزشی سرمایه گذاری سبز و مسئولیت های اجتماعی

کارگاه آموزشی سرمایه گذاری سبز و مسئولیت های اجتماعی

هم سو با اجرای مرحله اول پروژه «بانکداری سبز در راستای رشد فراگیر و توسعه پایدار» که به صورت مشترک توسط بانک و دفتر عمران سازمان ملل متحد (UNDP) در حال اجرا است، سومین کارگاه آموزشی پروژه با عنوان «سرمایه گذاری سبز و مسئولیت های اجتماعی» (Socially Responsible Investment - SRI)با حضور دکتر الکساندر بورده مشاور و کارشناس محیط زیست و مشاور سازمان جنگل ها و مراتع در پروژه منارید، اعضای کمیته راهبری و تیم اجرایی پروژه بانکداری سبز، روسای ادارات مرتبط، مدیران و کارشناسان استان های نمونه و ستاد مرکزی، اساتید مدعو از دانشگاه های تهران و شیراز، نمایندگان سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و کارشناسان دفتر عمران سازمان ملل متحد روز پنج شنبه مورخ 21 آذرماه 1392 در سالن همایش های شهید اکبری در ساختمان مرکزی بانک کشاورزی و به میزبانی معاونت مستقل در امور همکاری های بین المللی برگزار شد.
به گزارش معاونت مستقل در امور همکاری های بین الملل ،در این کارگاه آموزشی یک روزه مسایلی از جمله سرمایه گذاری سبز با هدف بهبود شرایط محیط زیست، حمایت از مشتری، عدالت اجتماعی، حفط محیط زیست در کنار افزایش بازده مالی،‌ شناسایی طرح های آسیب رسان به محیط زیست،‌ توجه به عملکرد حاکمیتی، اجتماعی و زیست محیطی در فرآیندهای عملیاتی سرمایه گذاری، شاخص های پایداری و ارتقاء نسبت های مالی، تجربیات و روش های بهینه در کشورهای مختلف جهان و چگونگی بکارگیری شاخص های زیست محیطی در پروژه بانکداری سبز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، سرمایه گذاری با مسئولیت اجتماعی را می توان تلاش برای تحقق اهداف اجتماعی و محیط زیستی در کنار تحقق اهداف مالی و به عبارتی تلفیق مسئولیت اجتماعی با نگاه درآمدزایی تعریف کرد. اجتناب از سرمایه گذاری در شرکت های تولید کننده و یا فروشنده محصولاتی مانند دخانیات، مواد شیمیایی آسیب رسان به انسان، دام و محیط زیست و ‌تجارت های غیر قانونی و تشویق به سرمایه گذاری در تولیدات و تجارتهای فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، کشاورزی (منطبق با اصول حفظ محیط زیست) و حقوق بشر زمینه اصلی سرمایه گذاری سبز را تشکیل می دهد.
این گزارش می افزاید؛ این نوع سرمایه گذاری عمدتاً از طریق صندوق های فعال در بورس اوراق بهادار صورت می گیرد و حذف و یا گزینش اوراق بهادار بر اساس معیارهای تعیین شده نقش مهمی در تحقق نظرات سرمایه گذاران سبز و رعایت اصول تنوع بخشی در سرمایه گذاری ایفا می کند. از نگاه بسیاری از کارشناسان، مسایل محیط زیستی، اجتماعی و حاکمیتی عواملی هستند که می توانند پورتفوی سرمایه گذاری را به صورت نهادی، بخشی، منطقه ای و حتی کشوری و بین المللی تحت تاثیر قرار دهند.
شایان ذکر است پروژه «بانکداری سبز در راستای رشد فراگیر و توسعه پایدار»، به عنوان اولین پروژه دفتر عمران ملل متحد با یک بانک تخصصی- توسعه ای در جهان با هدف هدایت سرمایه گذاری های بخش کشاورزی به سمت سرمایه گذاری های سبز در سه استان خراسان شمالی،‌ زنجان و مرکزی و به مدت سه سال به اجرا در خواهد آمد. بانک کشاورزی در این پروژه با همکاری دفتر عمران ملل متحد و با استفاده از توان کارشناسی بانک و این سازمان بین المللی مسایلی از جمله حفظ محیط زیست و چگونگی ارزیابی طرح را در فرایند های اعطای تسهیلات خود به بخش کشاورزی مورد توجه قرار خواهد داد. پروژه مذکور، با توجه به حجم وسیع اعطای تسهیلات در بخش کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در بلند مدت حفظ منابع طبیعی،‌ افزایش کارایی سرمایه گذاری در بخش، افزایش تولید، درآمد بهره برداران ، کاهش فقر و توسعه پایدار بخشی را به دنبال خواهد داشت.

قالب دلخواه شما