عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی:نیمی از اعتبارات پرداختی بانک ها به بخش کشاورزی،از طریق بانک کشاورزی تأمین شده است

عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی:نیمی از اعتبارات پرداختی بانک ها به بخش کشاورزی،از طریق بانک کشاورزی تأمین شده است

حشمت الله نظری عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی گفت: بانک کشاورزی در تامین منابع مالی مورد نیاز بخش کشاورزی بیشترین سهم را داشته و به طور متوسط 50 درصد از اعتبارات پرداختی بانک ها به بخش کشاورزی، از طریق این بانک تأمین شده است.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی نظری که روز یکشنبه نهم آبانماه در دومین روز از گردهمایی نظام بانکی در مسیر توسعه وتحول کشور پیرامون عملکرد نظام بانکی در حوزه کشاورزی سخن می گفت، با اعلام این مطلب افزود:بخش کشاورزی یکی از بخش های کلیدی اقتصاد به شمار می رود، به طوری که از دیدگاه اقتصاد توسعه، بخش کشاورزی به دلیل کمک به پیشبرد جریان رشد و توسعه اقتصادی جایگاه ویژه ای دارد.
وی در تشریح اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد کشور به تأمین منابع موردنیاز این بخش از طریق دولت و نظام بانکی اشاره کرد و افزود:بر اساس آمارهای موجود، سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی از تولید ناخالص ملی به قیمت های ثابت سال 1376، در فاصله زمانی سال های برنامه چهارم توسعه به طور متوسط 8/10درصد بوده است.
نظری با اشاره به روند صعودی صادرات محصولات کشاورزی طی سال های اجرای برنامه چهارم توسعه ، خاطر نشان کرد: این امر موجب شد تا تراز منفی تجاری به تدریج و از سال 1387 کاهش پیدا کند و صادرات محصولات کشاورزی از 23/2 میلیارد دلاردر سال 1384 به 42/4 میلیارد دلار در سال 1388 افزایش یابد.
عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی با بیان الزامات قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی در تامین منابع مورد نیاز بخش کشاورزی، درباره نقش دولت در تامین منابع مالی مورد نیاز این بخش گفت:در سال 1388 (پایان برنامه چهارم توسعه) عملکرد نهایی اعتبارات تملک در دارایی های سرمایه ای ( اعتبارات عمرانی)‌ در بخش کشاورزی، 29 هزار میلیارد ریال بوده است و بررسی آمارهای مربوط به این بازه زمانی نشان می دهد که اگر چه در سال های ابتدایی برنامه، اعتبارات عمرانی تخصیص یافته به این بخش کاهش یافته اما در سه سال پایانی برنامه چهارم توسعه این سهم افزایش داشته است.
وی در تشریح نقش نظام بانکی در تامین منابع مالی مورد نیاز بخش کشاورزی اظهار داشت:نظام بانکی طی سال های 1384 تا 1388 بطور متوسط سالانه مبلغ 187 هزارو 229میلیون ریال اعتبار به بخش کشاورزی اختصاص داده است که میزان اعتبارات پرداختی در این بازه زمانی روندی صعودی داشته و از 114 هزار و 708میلیارد ریال در سال 1384 به 239هزارو 232میلیارد ریال در سال 1388 رسیده است.
عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی درباره نقش این بانک در تامین منابع مالی مورد نیاز بخش کشاورزی یادآورشد: طی سال های اجرای برنامه چهارم توسعه، به طور متوسط بیشترین سهم پرداختی های بانک کشاورزی به زیر بخش های زراعت، باغداری و دامپروری اختصاص یافت که سهم این بخش ها از پرداخت،بیش از63 درصد بوده است.
این مقام مسئول در بانک کشاورزی افزایش بهره وری آب، سیستم های آبیاری تحت فشار و شبکه های آبیاری، طرح طوبی، مکانیزاسیون کشاورزی، احیای اراضی توسط شرکت توسعه و عمران اراضی و احداث سیستم های گلخانه ای مدرن را از طرح های عمده اعتباری این بانک معرفی کرد.
نظری در بخش دیگری از سخنان خود به صندوق بیمه کشاورزی که بر اساس اهداف و سیاست های دولت در بخش کشاورزی و در قالب برنامه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، اهداف خود را با مشارکت و همکاری بانک کشاورزی تحقق می بخشد اشاره کرد و یادآور شد:علاوه بر زیر بخش های زراعت و منابع طبیعی، مقادیر بیمه شده در سایر زیر بخش های کشاورزی افزایش یافته است که این امر نشان می دهد صندوق بیمه طی این سال ها توانسته جایگاه خود را بین زیربخش های کشاورزی بیابد.
وی خاطر نشان کرد اگر چه بانک کشاورزی در مجموعه سیستم بانکی با تمرکز بر تامین مالی و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و با پرداخت بیش از 90 درصد اعتبارات خود به بخش کشاورزی در سال های برنامه چهارم توسعه توانسته است تا حد زیادی به جبران عملکرد منابع مالی تامین شده از سوی سایر بانک ها بپردازد، ابراز امیدواری کرد محدودیت های موجود بر سر راه بانک ها برای تامین مالی این بخش رفع شود، تا مجموع شبکه بانکی بتواند نقش قابل توجهی در توسعه بخش کشاورزی ایفاکند.
عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی در خاتمه سخنانش با توجه به نیاز بخش کشاورزی به منابع مالی از یک طرف و ریسک سرمایه گذاری در بخش کشاورزی که در برخی موارد به عدم برگشت منجرمی شود، پیشنهاد کرد: با توجه به اهمیت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در تامین منابع غذایی مورد نیاز مردم، علاوه بر اختصاص منابع بیشتری به این بخش، سرمایه نظام بانکی به منظور افزایش توان اعتباری برای تامین مالی بیشتر نیازهای بخش کشاورزی افزایش یابد.

قالب دلخواه شما