delete me!

بانک کشاورزی در آئینه رسانه ها

۱۳۹۸/۰۸/۲۹

۱۳۹۸/۰۸/۲۹

امروز

چهارشنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۸
Wednesday, November, 20 2019
ارز مبادله‌ای (ریال)
  • دلار
    ۴۲,۰۰۰
  • یورو
    ۴۶,۵۱۶
  • پوند
    ۵۴,۴۰۵
  • فرانک
    ۴۲,۴۳۵
  • صد ین
    ۳۸,۶۸۵
  • درهم امارات
    ۱۱,۴۳۷
طلا و سکه (تومان)
  • یک گرم طلای ۱۸ عیار
    ۴۲۵,۹۰۰
  • تمام سکه (طرح جدید)
    ۴,۲۷۶,۰۰۰
  • تمام سکه (طرح قدیم)
    ۴,۲۳۵,۰۰۰
  • نیم سکه
    ۲,۱۹۲,۰۰۰
  • ربع سکه
    ۱,۳۹۲,۰۰۰
ارز (تومان)
  • دلار
    ۱۱,۹۷۴
  • یورو
    ۱۳,۴۲۹
  • پوند
    ۱۵,۷۰۶
  • صد ین
    ۱۲,۰۰۰
  • درهم امارات
    ۳,۳۹۰
  • لیر ترکیه
    ۲,۲۵۰
ارز نیما (تومان)
  • دلار
    ۱۰,۶۸۸
  • یورو
    ۱۱,۸۷۲
  • پوند
    ۱۳,۷۰۹
  • صد ین
    ۹,۹۹۸
  • درهم امارات
    ۲,۹۲۷
  • لیر ترکیه
    ۱,۹۰۲
  • اذان صبح
    ۵:۱۷
  • طلوع آفتاب
    ۶:۴۵
  • اذان ظهر
    ۱۱:۵۰
  • غروب آفتاب
    ۱۶:۵۵
  • اذان مغرب
    ۱۷:۱۴
  • نیمه‌شب
    ۲۳:۰۶

گزارش

تیتر اخبار

اخبار اصلی بانک کشاورزی

اخبار بانک مرکزی

اخبار سایر بانک‌ها

اخبار اقتصادی

Created with Highcharts 5.0.14نمودار تعداد محتوا بر حسب رسانهتعداد محتوا ۲۲ (تعداد کل: ۲۲)
روزنامه ۷ (۳۱.۸%)
پایگاه خبری ۴ (۱۸.۲%)
خبرگزاری ۱۱ (۵۰.۰%)

اخبار اصلی بانک کشاورزی

تجارت
 
۶
ادامه خبر   |  تجارت: قرعه‌کشی مرحله دوم جشنواره مهرگان بانک کشاورزی برگزار شد
بازار آریا
ادامه خبر   |  بازار آریا: در بانک کشاورزی برگزار شد: قرعه کشی مرحله دوم جشنواره مهرگان

در بانک کشاورزی برگزار شد: قرعه کشی مرحله دوم جشنواره مهرگان

بازار آریا - مراسم قرعه کشی جشنواره مهرگان بانک کشاورزی روز سه شنبه 28 آبان برگزار و برندگان مرحله دوم این جشنواره مشخص شدند.
به گزارش آریا بازار ، در دومین مرحله قرعه کشی جشنواره مهرگان جمعا 6 میلیارد ریال جایزه نقدی به برندگان تعلق گرفت که شامل چهار جایزه 500 میلیون ریالی و چهل جایزه 100 میلیون ریالی است.
شایان ذکر است پیش تر نخستین مرحله قرعه کشی جشنواره مهرگان بانک کشاورزی نیز روز 13 شهریور برگزار شد و به برندگان، چهار جایزه 500 میلیون ریالی و چهل جایزه 100 میلیون ریالی تعلق گرفت.
این گزارش می افزاید: باشگاه مشتریان بانک کشاورزی «جشنواره مهرگان» را از ابتدای اردیبهشت 1398 برای مشتریان و دارندگان حساب های پس انداز قرض الحسنه، جاری و کوتاه مدت با نرخ برابر و کمتر از 10 درصد برگزار کرده بو د .
خبرهای بانکی
ادامه خبر   |  خبرهای بانکی: برگزاری قرعه کشی مرحله دوم جشنواره مهرگان بانک کشاورزی

برگزاری قرعه کشی مرحله دوم جشنواره مهرگان بانک کشاورزی

خبرهای بانکی - مراسم قرعه کشی جشنواره مهرگان بانک کشاورزی برگزار و برندگان مرحله دوم این جشنواره مشخص شدند.
به گزارش خبرهای بانکی ، در دومین مرحله قرعه کشی جشنواره مهرگان جمعا 6 میلیارد ریال جایزه نقدی به برندگان تعلق گرفت که شامل چهار جایزه 500 میلیون ریالی و چهل جایزه 100 میلیون ریالی است.
شایان ذکر است پیش تر نخستین مرحله قرعه کشی جشنواره مهرگان بانک کشاورزی نیز روز 13 شهریور برگزار شد و به برندگان، چهار جایزه 500 میلیون ریالی و چهل جایزه 100 میلیون ریالی تعلق گرفت.
این گزارش می افزاید: باشگاه مشتریان بانک کشاورزی «جشنواره مهرگان» را از ابتدای اردیبهشت 1398 برای مشتریان و دارندگان حساب های پس انداز قرض الحسنه، جاری و کوتاه مدت با نرخ برابر و کمتر از 10 درصد برگزار کرده بود .
فراسو نیوز
ادامه خبر   |  فراسو نیوز: قرعه کشی مرحله دوم جشنواره مهرگان بانک کشاورزی برگزار شد

قرعه کشی مرحله دوم جشنواره مهرگان بانک کشاورزی برگزار شد

مراسم قرعه کشی جشنواره مهرگان بانک کشاورزی روز سه شنبه 28 آبان برگزار و برندگان مرحله دوم این جشنواره مشخص شدند.
به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی بانک کشاورزی، در دومین مرحله قرعه کشی جشنواره مهرگان جمعا 6 میلیارد ریال جایزه نقدی به برندگان تعلق گرفت که شامل چهار جایزه 500 میلیون ریالی و چهل جایزه 100 میلیون ریالی است.
شایان ذکر است پیش تر نخستین مرحله قرعه کشی جشنواره مهرگان بانک کشاورزی نیز روز 13 شهریور برگزار شد و به برندگان، چهار جایزه 500 میلیون ریالی و چهل جایزه 100 میلیون ریالی تعلق گرفت.
این گزارش می افزاید: باشگاه مشتریان بانک کشاورزی «جشنواره مهرگان» را از ابتدای اردیبهشت 1398 برای مشتریان و دارندگان حساب های پس انداز قرض الحسنه، جاری و کوتاه مدت با نرخ برابر و کمتر از 10 درصد برگزار کرده بود .

اخبار بانک مرکزی

ایسنا
ادامه خبر   |  ایسنا: کارت‌خوان‌های ایرانی در استانبول

کارت‌خوان‌های ایرانی در استانبول

در حالی که گفته می‌شود بخش‌ عمده‌ای از کارت‌خوان‌های ایرانی خارج از کشور مسدود شده و تراکنش‌ها از این دستگاه‌ها معدود است، در برخی شهرهای خارجی، کارت‌خوان‌های ایرانی به وفور یافت شده و فعال است.
به گزارش ایسنا، ارائه دستگاه‌های کارت‌خوان به مشاغل مختلف در سال‌های گذشته با رونق بسیاری همراه بود و همین سبب شد هر فرد در فروشگاه خود چندین دستگاه پوز داشته باشد، این در حالی است که پس از مدتی این دستگاه‌ها بعضا به خارج از کشور انتقال یافت و در آن کشورها نیز مورد استفاده قرار گرفت.
استفاده‌ از کارت‌خوان‌های ایرانی خارج از کشور مشکلات زیادی را به ویژه در شرایط حساس ارزی برای نظام مالی و پرداخت کشور ایجاد کرد و در همین راستا بانک مرکزی بر آن شد تا جلوی فعالیت این کارت‌خوان‌ها گرفته شود.
این تصمیم بانک مرکزی در راستای محدودسازی فعالیت دلالان بازار ارز بود؛ به گونه‌ای که این دلالان از هر امکانی برای خرید و فروش ارز بهره بردند و یکی از این ابزارها که نقل و انتقال پول را برای آنها ساده می‌کند، دستگاه‌های پوز یا کارت‌خوان است که مبلغ خرید یا فروش ارز را با آن انتقال می‌دهند.
اما سفته‌بازان ارزی به این اکتفا نکردند و با انتقال تعدادی از دستگاه‌های کارت‌خوان به خارج از کشور، معاملات ارزی خود را در همان محل انجام می‌دهند.
بر اساس قانون بانک مرکزی، استفاده از کارت‌خوان‌های ایرانی به هر شکلی در خارج از کشور ممنوع است و در همین راستا دسترسی این کارت‌خوان‌ها به نظام بانکی ایران از طریق مخابرات نیز مسدود شده است.
در این میان دو راه دیگر برای ارتباط این دستگاه‌ها با ایران وجود دارد که یکی سیم‌کارت‌ها و دیگری استفاده از اینترنت با وی‌پی‌ان است.
بانک مرکزی در نخستین اقدام خود برای محدودسازی حجم استفاده از این کارت‌خوان‌ها، سقف تراکنش‌های مالی از طریق دستگاه‌های پوز را محدود ساخت که این کار تا حد زیادی جلوی این نقل و انتقالات را گرفت.
در ادامه، با دستور بانک مرکزی شرکت‌های ارائه‌دهندگان خدمات کارتی (پی‌اس‌پی) موظف به شناسایی و مسدودسازی دستگاه‌های کارت‌خوان فعال در خارج از کشور شدند.
محمد مهدی طوبایی، معاون توسعه و نظارت شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت‌های کارتی (شاپرک) در پاسخ به این پرسش که دستگاه‌های کارت‌خوان بیشتر به کدام کشورها منتقل شده است؟ گفت: به‌صورت دقیق نمی‌توان نام کشورها را اعلام کرد اما به طور عمده دستگاه‌های کارتخوان برای معاملات ارز به کشورهای همسایه مانند عراق و ترکیه منتقل شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: البته امکان به‌کارگیری دستگاه‌های کارتخوان ایرانی در تمام کشورهای دنیا وجود دارد، چرا که در هر نقطه دنیا که بتوان از طریق اینترنت به شبکه شاپرک متصل شد، این امکان وجود دارد.
طوبایی همچنین با بیان اینکه برخی از دلالان برای اینکه کار شناسایی دستگاه‌های کارت‌خوان در خارج از کشور را مشکل کنند از وی‌پی‌ان یا فیلترشکن استفاده می‌کنند، اظهار کرد: استفاده از وی‌پی‌ان در خارج از کشور دقیقاً عکس آن چیزی است که در داخل اتفاق می‌افتد؛ به این معنا که وقتی از خارج از فیلترشکن استفاده می‌کنند ای‌پی سرورهای داخلی نمایش داده می‌شود و کار شناسایی را دشوار می‌کند.
بر اساس آخرین آماری که شاپرک از مسدودسازی کارت‌خوان‌های ایرانی خارج از کشور اعلام کرده، در اولین سری از این اقدامات 930 پایانه طی دی تا نیمه بهمن سال 97 در کشورهای خارجی شناسایی و مسدود شد و با ادامه این اقدامات حدود 370 پایانه دیگر شناسایی و مسدود شدند تا به این ترتیب طی سال گذشته در مجموع 1304 پایانه فعال در خارج از کشور غیرفعال شود که از این تعداد پایانه 1207 مورد توسط شرکت‌های پی‌اس‌پی و 97 پایانه نیز توسط شرکت شاپرک شناسایی و مسدود شده‌اند.
پیگیری‌های ایسنا حاکی از آن است که شناسایی کارت‌خوان‌هایی که از وی‌پی‌ان استفاده می‌کنند، نیاز به هماهنگی بانک مرکزی، شرکت‌های پی‌اس‌پی و وزارت ارتباطات دارد که این هماهنگی صورت گرفته و اقدامات آن در حال انجام است.
از سوی دیگر مسئولان در این پیگیری‌ها مدعی شده‌اند که میزان استفاده از کارت‌خوان‌های ایرانی در خارج از کشور کاهش چشم‌گیری یافته و به صورت معدود انجام می‌شود.
این در حالی است که مشاهدات عینی خبرنگار ایسنا از شهر استانبول از این موضوع حکایت دارد که کارت‌خوان‌های ایرانی به وفور در صرافی‌ها، سیم‌کارت‌فروشی‌ها و بعضا رستوران‌های این شهر فعال است و مشکلی هم برای استفاده از آن‌ها وجود ندارد.
به نظر می‌رسد یکی از دلایل راحت‌ بودن این کار برای افراد متخلف این است که صاحبان کارت‌خوان‌هایی که دستگاه‌شان به خارج از کشور منتقل می‌شود، هیچ جریمه و برخوردی برای‌شان وجود ندارد.
انتهای پیام
ایسنا
ادامه خبر   |  ایسنا:  اینترنت بانک‌ها قطع نیست/ دو راه برای دریافت رمز دوم

معاون بانک مرکزی به ایسنا اعلام کرد؛ اینترنت بانک‌ها قطع نیست/ دو راه برای دریافت رمز دوم

معاون بانک مرکزی با بیان اینکه هیچ اختلالی در شبکه اینترنتی بانک‌های کشور وجود ندارد، تاکید کرد که رمز دوم پویا هزینه‌ای برای کاربران ندارد.
به گزارش ایسنا، مهران محرمیان در حاشیه نمایشگاه ایران تراکنش که صبح امروز در مرکز نمایشگاهی بوستان گفت‌وگو برگزار شد، در پاسخ به ایسنا درخصوص مشکلات ایجادشده برای بانک‌ها با قطع اینترنت در کشور، گفت: من با دوستانی که در این حوزه مشغول هستند، ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی داشتم و نهایت همکاری را با شبکه بانکی داشتند، آی‌پی‌های بانکی و کسب و کارها را مستثنی کردند که اینترنت آن‌ها قطع نشود.
به گفته معاون بانک مرکزی اختلالات کوچکی در ساعت‌های اولیه قطع اینترنت وجود داشت که به سرعت با همکاری مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حل شد و شبکه بانکی حداقل اختلالات را داشت.
محرمیان درباره خدمات اینترنتی بانک‌ها به مردم نیز، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سایت‌های اینترنتی همه بانک‌ها در داخل کشور میزبانی شده‌اند، اگر هم در ساعات اولیه مشکلات اندکی وجود داشت به سرعت حل شد و اکنون هیچ مشکلی وجود ندارد.
رمز دوم پویا هزینه‌ای برای کاربران ندارد
معاون بانک مرکزی با بیان اینکه همه بانک‌ها ابزار رمز دوم پویا را عملیاتی کردند، اظهار کرد: مساله‌ای که وجود دارد این است که ما برای ارتقای تجربه کاربری و برای افرادی که گوشی هوشمند ندارند، برنامه‌ریزی می‌کنیم که در اسرع وقت امکاناتی به سیستم اضافه شود که امیدواریم به سرعت این طرح اجرایی شود.
وی افزود: سامانه حریم بانک مرکزی این امکان را خواهد داد که مشتریان بتوانند رمز دوم پویای خود را از طریق پیامک دریافت کنند که البته اپلیکیشن‌های بانکی هم در این میان فعال هستند که مشتری به انتخاب خود این رمز را دریافت می‌کند.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکید کرد که این طرح از ابتدای دی‌ماه سال جاری الزامی خواهد شد.
محرمیان در پاسخ به ایسنا با بیان اینکه دریافت رمز دوم پویا هیچ هزینه‌ای برای مردم ندارد، گفت: هزینه‌ای که وزارت ارتباطات از بانک بابت هر پیامک پیامک‌ دریافت می‌کند، مشابه هزینه‌ای است که همین الان از بانک‌ها بابت سایر تراکنش‌های بانکی دریافت می‌شود، اما در حال رایزنی هستیم که در این مورد تخفیفات ویژه‌ای را برای بانک‌ها نظر بگیرند.
وی از اعلام رقم هزینه هر پیامک برای بانک‌ها در اجرای طرح رمز دوم پویا خودداری کرد.
محرمیان با بیان اینکه فیشینگ روندی است که از قدیم وجود داشته و همواره به دنبال مدیریت این موضوع بوده‌ایم، تصریح کرد: دیگر صرف وقت و به تاخیر انداختن کار جایز نیست و یک تصمیم همگانی گرفتیم که با همکاری بانک‌ها انشاالله اجرایی خواهد شد.
نمی‌توانیم از بانک‌داری هوشمند فرار کنیم
وی همچنین درباره بانک‌داری هوشمند، اظهار کرد: ما تحول در نظام بانکی را با بانک‌داری الکترونیک آغاز کردیم و در ادامه به سمت بانک‌داری دیجیتال حرکت می‌کنیم.
وی افزود: در بانک‌داری الکترونیک، فرآیندها تحول بنیادی ندارند و سازمان بانک تغییرات بنیادی نمی‌کند، اما فرآیندها به صورت الکترونیک انجام می‌شود و نتیجه‌های خوبی هم اتفاق افتاده است.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه در بانک‌داری دیجیتال، تغییرات فضای کسب و کار را خواهیم داشت، تصریح کرد: کسب و کارها متنوع می‌شوند و بانک از حالت سنتی خود خارج شده و انتظار ما این است که بانک در این حوزه‌ها وارد شود و مهم‌تر از آن، مشارکت شرکت‌های نوپاست که اعتقاد داریم که در کنار بانک‌ها می‌توانند همکاری ویژه‌ای داشته باشند و شرکت را به سمت و سوی جدیدی بروند.
محرمیان با اشاره به هوشمندسازی نظام بانکی، گفت: هوشمندسازی وسیع‌تر از فضای دیجیتال است و ما باید در هوشمندسازی به همه ابعاد بانک، هوشمندانه نگاه کنیم؛ در واقع در بانک‌داری هوشمند شکل کار ما بانک‌داری تراکنش محور نیست، بلکه بانک‌داری داده‌محور است که در آن زمان صحبت از ابرداده و الگوریتم‌های هوشمند است.
وی با بیان اینکه بانک‌داری هوشمند در دنیا نیز به تازگی در حال اجراست، اظهار کرد: با افتخار می‌توانیم بگوییم که در بحث بانک‌داری دیجیتال از دنیا خیلی عقب نیستیم و به سمت بانک‌داری هوشمند نیز حرکت خواهیم کرد، چراکه چیزی نیست که بتوانیم از آن فرار کنیم و جزو اهداف ماست.
انتهای پیام
ایلنا
ادامه خبر   |  ایلنا: مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک: انجام ۱۲۴ میلیون تراکنش در شبکه شتاب در روز ۲۷ آبان/ پایداری شبکه بانکی ۹۹.۹ درصد است/ تعداد خودپردازهای آسیب دیده قابل توجه نیست

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک: انجام ۱۲۴ میلیون تراکنش در شبکه شتاب در روز ۲۷ آبان/ پایداری شبکه بانکی ۹۹.۹ درصد است/ تعداد خودپردازهای آسیب دیده قابل توجه نیست

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک بانک مرکزی اظهار داشت: آسیب‌رسانی به چند دستگاه خودپرداز نمی‌تواند تاثیری در خدمات شبکه‌های بانکی داشته باشد، از سوی دیگر 90 درصد ارایه خدمات به مردم از طریق خدمات الکترونیکی است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا،  سید ابوطالب نجفی در جمع خبرنگاران با اشاره به شرایط چند روز گذشته در نبود دسترسی مردم به شبکه اینترنتی و آخرین وضعیت ارایه خدمات بانکی در این شرایط گفت: در چند روز گذشته مشکلی در تراکنش‌های بانکی به دلیل قطعی اینترنت نداشتیم.
وی افزود:‌ در روز 27 آبان ماه 290 میلیون تراکنش شتابی و شاپرک شامل 124 میلیون تراکنش در شبکه شتاب و 166 میلیون خرید در شبکه شاپرک به ثبت رسید.
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک بانک مرکزی با تاکید بر اینکه پایداری شبکه بانکی در این شرایط بیش از 99.9 درصد بوده است گفت: در زمینه اتصال سرویس‌های حیاتی بانکی کشور در صورت نبود و قطعی اینترنت در گذشته چندین مانور انجام شد و نتیجه این مانورها این بود که شبکه پایداری در برابر اتفاقات احتمالی داریم .
نجفی ادامه داد: با توجه به اقدماتی که در گذشته انجام شده است در صورت قطعی اینترنت روش‌های پشتیبانی در اختیار داریم تا مردم متوجه مشکلی نباشند.
وی همچنین با اشاره به خسارت های وارد  آمده به برخی از شعبه‌های بانکی در اغتشاشات اخیر اذعان داشت: چندین هزار ارتباط پشتیبان را تدارک دیده‌ایم و در کنار آن ارتباطات شبکه بانکی از طریق لینک‌های ماهواره‌ای برقرار است شاید چند دستگاه خودپرداز بانکی صدمه دیده باشد اما از آنجایی که 55 هزار دستگاه خودپرداز در کشور وجود دارد این تعداد خودپرداز آسیب دیده عدد قابل توجهی نیست.
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این خسارات تاثیری در ارایه خدمات بانکی به مردم نداشته است، گفت: آسیب‌رسانی به چند دستگاه خودپرداز نمی‌تواند تاثیری در خدمات شبکه‌های بانکی داشته باشد از سوی دیگر 90 درصد ارایه خدمات به مردم از طریق خدمات الکترونیکی است.
باشگاه خبرنگاران
ادامه خبر   |  باشگاه خبرنگاران: معاون فناوری بانک مرکزی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان: تمام بانک ها به سیستم رمز دوم یکبار مصرف متصلند\ دی ماه استفاده از رمز دوم پویا الزامیست

معاون فناوری بانک مرکزی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان: تمام بانک ها به سیستم رمز دوم یکبار مصرف متصلند\ دی ماه استفاده از رمز دوم پویا الزامیست

محرمیان از همکاری تمام بانک های کشور برای اجرای ارائه رمز پویا خبر داد.
محرمیان، معاون فناوری بانک مرکزی در حاشیه پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران در پاسخ به سوال خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: تمام بانک ها به سیستم عامل تولید رمز یکبار مصرف متصل شده اند و هیچ جای نگرانی نیستم تنها مشکلی که هم اکنون در پی رفع آن هستیم تکمیل سامان هریم برای تولید رمز دوم یکبار مصرف برای تلفن های همراه غیرهوشمند است.
این مقام مسئول به الزامی شدن این موضوع در اول دی خبر داد و گفت: تمام تلاشمان این است تا استفاده رمز دوم یکبار مصرف به علت افزایش جرایم فیشینگ به تعویق نیفتاده و طبق دستور مقامات قضایی نهایت همکاری را برای جلوگیری از اسجاد تخلفات انجام دهیم.
خانه ملت
ادامه خبر   |  خانه ملت:  حسین زاده بحرینی به عنوان ناظر مجلس در شورای فقهی بانک مرکزی انتخاب شد

با رای نمایندگان؛ حسین زاده بحرینی به عنوان ناظر مجلس در شورای فقهی بانک مرکزی انتخاب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی محمد حسین حسین زاده بحرینی نماینده مردم مشهد در مجلس را به عنوان ناظر مجلس در شورای فقهی بانک مرکزی انتخاب کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، مسعود پزشکیان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 28 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی نتایج آراء انتخاب ناظر شورای فقهی را قرائت کرد.
براساس نتایج آراء ماخوذه محمدحسین حسین زاده بحرینی با 92 رأی به عنوان ناظر مجلس در شورای فقهی بانک مرکزی انتخاب شد./
پایان پیام
مهر
ادامه خبر   |  مهر:  سهم صنایع پیشران از تسهیلات بانکی مشخص شد

از سوی بانک مرکزی؛ سهم صنایع پیشران از تسهیلات بانکی مشخص شد

سهم بانک‌ها از مبلغ کل تسهیلات در نظر گرفته شده به طرح‌های پیشران بخش مسکن و ساختمان، صنعت و معدن، نفت، گردشگری و جهاد کشاورزی مشخص شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، سهم بانک‌های عامل از کل تسهیلات در نظر گرفته شده به طرح های پیشران مجموعا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که از این مبلغ سهم بخش صنعت و معدن مبلغ ۵۰۰ هزار میلیارد ریال، سهم بخش نفت مبلغ ۴۰ هزار میلیارد ریال، سهم گردشگری مبلغ ۶۰ هزار میلیارد ریال، سهم بخش مسکن و ساختمان مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد ریال و سهم بخش کشاورزی مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تعیین شده است.
بر این اساس مقرر شد سهم تسهیلات یاد شده با در نظر گرفتن صنایع پیشران معرفی شده از سوی وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نفت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان حداقل سهم پیش بینی شده برای اعطای تسهیلات توسط بانک های عامل مورد اقدام مقتضی قرار گیرد.

اخبار سایر بانک‌ها

ایلنا
ادامه خبر   |  ایلنا: وزیر اقتصاد عنوان کرد: بانک‌ها در قامت کرکس نباشند/ آسیب به بانک‌ها، خدمات به مردم را مختل می‌کند

وزیر اقتصاد عنوان کرد: بانک‌ها در قامت کرکس نباشند/ آسیب به بانک‌ها، خدمات به مردم را مختل می‌کند

وزیر اقتصاد گفت: بانک‌ها وقتی مورد حمله قرار می‌گیرند از خود می‌پرسند چکار کردند که شایسته این نوع نحوه برخورد هستند هر اتفاقی که برای بانک‌ها می‌افتد به معنی ضایع شدن منابع و خروج خدمات بانکی از دسترس مردمی است که از بانک‌ها خدمات دریافت می‌کردند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، امروز فرهاد دژپسند در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران در بوستان گفت‌وگو با بیان اینکه در نظام سنتی تا می‌گوییم که درآمد بانک‌ها بالا برود حرف از کارمزد یا سود بالا به میان می‌آید اظهار کرد: البته من مخالف این موارد نیستم اما باید متنوع‌سازی خدمات، پایدارسازی درآمد، مستمرسازی و روند کاهش هزینه‌ها برای بالا بردن درآمد بانک‌ها در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد:  یک بانک هوشمند و فعال می‌تواند در نقش یک مشاور و کارشناس برای سرمایه‌گذاران ورود کرده و آنها را به درستی راهنمایی کند.
دژپسند با تاکید بر اینکه بانک‌ها نباید در اقتصاد نقش پسیو داشته و منتظر باشند اظهار کرد:‌ از بانک‌ها انتظار می‌رود اکتیو و حتی پراکتیو باشند و در قامت کرکس نبوده و عقاب‌گونه حرکت کنند.
وی اضافه کرد: بانک‌ها نباید منتظر باشند چیزی گیرشان بیاید بلکه باید در بالاترین نقطه حرکت کنند و همه را به حرکت و تمامل وادارند.
دژپسند با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید در تمام عرصه‌های مالی فعالیت داشته باشند افزود: بانک‌ها بازارهای مالی، پولی و سرمایه‌ای را به طور همزمان باید در نظر گرفته و در تمام آ‌نها نقش خود را برای توسعه ایفا کنند.
وی تصریح کرد: اجازه ندهیم گرفتار انحراف منابع و انسداد خدمات به مردم شویم چرا که این همان چیزی است که دشمنان ما خواستار آن هستند.
وزیر اقتصاد با اشاره به ناامنی‌های اخیر در کشور اظهار کرد: بانک‌ها وقتی مورد حمله قرار می‌گیرند از خود می‌پرسند چکار کردند که شایسته این نوع نحوه  برخورد هستند هر اتفاقی که برای بانک‌ها می‌افتد به  معنی ضایع شدن منابع و خروج خدمات بانکی از دسترس مردمی است که از بانک‌ها خدمات دریافت می‌کردند.
دژپسند افزود: اگر هدف این ناامنی‌ها مردم هستند با این روش برای ارائه خدمات به آنها مشکل ایجاد می‌شود. این مسیر، مسیر غلطی است و نتایج آن به زیان مردم است.
ادامه دارد....
 
ایلنا
ادامه خبر   |  ایلنا: وزیر اقتصاد عنوان کرد: بانک‌ها باید خودشان را به فناوری‌های روز مجهز کنند

وزیر اقتصاد عنوان کرد: بانک‌ها باید خودشان را به فناوری‌های روز مجهز کنند

وزیر اقتصاد گفت: بانک‌های ما اگر بخواهند نقش پویا و بالنده‌ای در اقتصاد داشته باشند باید خودشان را به فناوری‌های نو مجهز کنند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرهاد دژپسند در حاشیه بازگشایی پنجمین نمایشگاه ایران تراکنش با تاکید بر اینکه تجهیز بانک‌ها به فناوری باید بانکداری دیجیتال آغاز شود، اظهار کرد: برای عبور از بانکداری سنتی  باید کار را با بانکداری الکترونیکی شروع کنیم سپس به بانکداری دیجیتال و در نهایت به بانکداری هوشند برسیم.
وی ادامه داد: در بحث بانکداری هوشمند خیلی مهم است که ابعاد گوناگونی را در این زمینه اجرا کنیم تا بتوانیم در ارتباط‌های بین المللی موفق باشیم.
دژپسند با تاکید بر اینکه ارتباط‌های بین المللی در همه حوزه‌ها‌ی بانکداری مدنظر است افزود: ارتباطات بین‌المللی چه در انتقال تکنولوژی و چه تبادلات مالی و پولی مدنظر است که می‌توان با بانکداری هوشمند به آن دست یافت.
وزیر اقتصاد در پاسخ به این پرسش که چرا تا امروز بانکداری هوشمند در کشور ما اجرا نشده است، گفت: این طور نیست که بانکداری هوشمند در کشور اجرا نشده باشد اما سرعت آن بسیار کند است و باید اقداماتی را برای سرعت بخشیدن به آن انجام دهیم.
دژپسند اضافه کرد: خوشبختانه در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شده است که یکی از آنها برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند ایران تراکنش است.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه بودجه سال آینده وزارت اقتصاد با چه نرخ دلاری بسته شده است اذعان کرد: بودجه ما ربطی به قیمت دلار ندارد و بودجه‌بندی وزارت اقتصاد بدون در نظر گرفتن قیمت دلار است.
باشگاه خبرنگاران
ادامه خبر   |  باشگاه خبرنگاران:  شهرهای بزرگ مهد استارت‌آپ‌ها هستند/ بانک‌ها در آینده نابود می‌شوند

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح کرد؛ شهرهای بزرگ مهد استارت‌آپ‌ها هستند/ بانک‌ها در آینده نابود می‌شوند

ستاری درباره شهر هوشمند و دستاوردهای موجود در حوزه استارت‌آپ‌های داخلی در جلسه امروز شورای شهر تهران گزارشی ارائه کرد.
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور ارائه گزارش درباره شهر هوشمند مهمان ویژه یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران شد.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه قدرت حرکت عظیمی در نسل جوان ما در حوزه حمایت از استارت‌آپ‌ها شکل گرفته است، گفت: باید ببینیم که آیا مدیریت شهری و شهرداری تهران بخشی از این حرکت است یا می‌خواهد جلوی این حرکت بایستد.
ستاری با تأکید بر اینکه متأسفانه در کشور ما شهرداری صاحب شهر نیست، گفت: این در حالی است که در کشور‌های پیشرفته جهان شهرداری صاحب شهر است و با الزاماتی که وجود دارد، شهرداری تهران نیز می‌تواند صاحب شهر شود، زیرا شهر‌ها در آینده به جایگاه مهمی دست پیدا خواهند کرد و آینده مال شهرهاست.
او با تأکید بر اینکه نظام آموزشی متحول شده است، گفت: نظام آینده آموزشی به معنی آموزش تا لحظه مرگ است و شهر‌ها پلت فرم آن هستند و می‌توانیم به این منظور اعتقاد پیدا کنیم زمانی که می‌بینیم افرادی که هیچ آشنایی به اینترنت ندارند، امروز با موبایل خود همه کار انجام می‌دهند و باید از خود پرسید چه اتفاقی می‌افتد که این افراد بدون آموزش به علم دست پیدا می‌کنند و جواب آن توسعه به زیرساخت‌های شهری است.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: ما به دانشگاه به دید تأمین نیروی انسانی نگاه می‌کنیم که در این امر ۵۰۰ هزار متر مربع فضای آموزشی داریم و نزدیک به ۶ هزار استارت‌آپ فعال که ما به همه آن‌ها به منظور تأمین نیروی انسانی نگاه می‌کنیم.
ستاری با اشاره به اینکه ۴ هزار و ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان داریم، گفت: این تعداد شرکت دانش بنیان ۳۰۰ هزار شغل مستقیم ایجاد می‌کنند و ما توانستیم ۷۰۰ و ۸۰۰ (دانشجو) دانشگاه را از ۱۰۰ دانشگاه برتر برگردانیم.
او تصریح کرد: بانک‌ها دیگر بازیگر اصلی نیستند و ما باید به این نکته اشاره کنیم که در آینده بانک‌ها از بین می‌روند، اما بانکداری با حوزه استارت‌آپ‌ها باقی می‌ماند.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه سال گذشته بانک‌ها ۱۲ هزار میلیارد تومان وام در حوزه استارت‌آپ‌ها پرداخت کردند، گفت: در حال حاضر برنامه‌ریزی در دست اقدام است که باید بر اساس آن پیش بینی کنیم که ۵ سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و این برنامه‌ریزی باید روی جوان‌هایی انجام شود که سرمایه آن‌ها پول توی جیب آن‌ها نیست و عقل آن‌ها به عنوان سرمایه است.
ستاری با اشاره به احداث کارخانه نوآوری، گفت: ما در حال حاضر ۲ کارخانه نوآوری داریم و برنامه‌ریزی این است که تا سال ۱۴۰۰ یک میلیون متر مکعب فضای جدید استارت‌آپی در کشور خواهیم داشت که به واسطه آن ۷۰۰ هزار شغل مستقیم ایجاد می‌شود.
او در تشریح اینکه تعریف نواحی نوآوری چیست؟، گفت: زمانی که درباره شهر نوآور صحبت می‌کنیم سوال این است که شهرداری همراه این حرکت است یا در مقابل آن؟
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تأکید کرد: تهران جزء ۵۰ شهر برتر در حوزه استارت‌آپ‌های دنیا است که دانشگاه‌ها می‌توانند نیرو‌های جوان و فوق‌العاده ۱۶ میلیون نفری را در این حوزه تزریق کنند.
ستاری تأکید کرد: نهاد شهرداری به تنهایی می‌تواند شتاب‌دهنده باشد و از این طریق درآمد کسب کند و نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که اگر شهرداری جلوی این حرکت بایستد، جوانان ما کار خود را انجام می‌دهند و تنها ضرر این پیشرفت به شهرداری‌ها می‌رسد که نمی‌توانند از منافع مالی آن بهره‌مند شوند.
او با اشاره به استارت‌آپ‌های فعال در حوزه حمل و نقل عمومی مانند تاکسی‌های اینترنتی گفت: بعد از گذشت ۴۰ و ۵۰ سالی که شهر‌ها در اختیار آژانس‌ها بودند با ورود استارت‌آپ‌ها در حال حاضر سهمیه شهرداری‌ها از درآمد آن‌ها ۱.۵ درصد است و پیش‌بینی می‌کنم که اگر شهرداری جلو حرکت استارت‌آپ‌ها در حوزه حمل و نقل نمی‌ایستاد درآمد ۱.۵ درصد امروز آن‌ها بالغ بر ۵۰ درصد بود.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: نزدیک به ۴۰ پارک علم و فناوری در سراسر کشور داریم و این حرکت ما را به سمت داشتن پهنه نوآوری سوق می‌دهد و به اعتقاد من بهترین نقطه برای داشتن نواحی نوآوری مناطقی است که در مجاورت دانشگاه‌ها قرار گرفته باشد.
ستاری در تشریح کارخانه نوآوری آزادی گفت: کارخانه نوآوری آزادی اولین کارخانه نوآوری در ایران است که حدود ۱۱۰۰ اشتغال ایجاد کرده و در آینده به اشتغال ۳ هزار و ۵۰۰ نفری می‌رسد.
او در تشریح آینده شهر‌ها گفت: در آینده درجه شهرنشینی بالا می‌رود و آینده شهر‌ها در همین افزایش درجه شهرنشینی است، اما باید توجه داشت که با افزایش درجه شهرنشینی هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند و با افزایش هزینه‌ها کاغذ‌بازی‌ها نیز گسترش پیدا می‌کند.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تأکید کرد: ما خدمات را به صورت گران و به صورت محدود در اختیار شهروندان قرار می‌دهیم، اما جوانان ما در حوزه استارت‌آپ‌ها می‌توانند با هزینه پایین این خدمات را در اختیار شهروندان قرار دهند و باز من این سوال را از مدیریت شهری می‌پرسم که شما می‌خواهید جزئی از این حرکت باشید یا جلوی آن بایستید؟
ستاری با اشاره به همکاری شهرداران مناطق گفت: شهرداری منطقه ۲ جزء یکی از مناطقی بود که در حوزه حمایت از استارت‌آپ‌های داخلی با ما همکاری گسترده‌ای داشت، اما باید به این نکته هم توجه کنم که بودند مناطقی از شهرداری تهران که در مقابل ناحیه نوآوری و شکوفایی ایستادند و به اصطلاح گفتند اگر قرار باشد این ناحیه شکل گیرد، قلم پای آن‌ها را خواهیم شکست.
او با تأکید بر اینکه شهر‌های بزرگ مهد استارت‌آ‌پ‌ها هستند، گفت: شهرداری می‌تواند جزئی از این حرکت باشد و باید به این نکته اشاره کنم که هر کس با توسعه فناوری و ناحیه آن در بیفتد در اصطلاح به طور حتم برخواهد افتاد.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل هوشمند هزار ایده در دنیا وجود دارد، گفت: راه‌اندازی تاکسی‌های اینترنتی تنها یک ایده از آن هزاران ایده بود و باز هم شهرداری با مقاومت‌هایی که در توسعه این فعالیت دانش بنیان داشت، درآمد ۳۰ درصدی امکان‌پذیر خود را به یک ونیم درصد تقلیل داد.
ستاری افزود: شما در مدیریت شهری مسئولیت مهمی دارید و می‌توانید هماهنگ‌کننده توسعه فعالیت‌های دانش بنیان باشید و از این مسیر درآمد‌های میلیاردی کسب کنید و آن را جایگزین عوارض ساخت و سازی کنید که همواره به یکی از معضلات مدیریت شهری تبدیل شده است.
مهر
ادامه خبر   |  مهر: یک مقام مسئول در نظام بانکی خبر داد: انجام ۱۲۴ میلیون تراکنش بانکی به رغم قطعی اینترنت

یک مقام مسئول در نظام بانکی خبر داد: انجام ۱۲۴ میلیون تراکنش بانکی به رغم قطعی اینترنت

یک مقام مسئول در نظام بانکی با بیان اینکه روز گذشته (۲۷ آبانماه) ۱۲۴ میلیون تراکنش در شبکه شتاب صورت گرفته، گفت: پایداری شبکه بانکی ایران علیرغم قطعی اینترنت بیش از ۹۹.۹ درصد بوده است.
به گزارش خبرنگار مهر، سید ابوطالب نجفی در جمع خبرنگاران با اشاره به توسعه فناوری بلاکچین برای خدمات بانکداری دیجیتال گفت: بانک مرکزی با فناوری بلاکچین مشکلی ندارد و اعتقاد بر این است که این فناوری می تواند به حذف واسطه ها بینجامد. آنچه هم اکنون مورد چالش است، به کارگیری ارزهای دیجیتال یا ارزرمزها در حوزه پرداخت است که در این راستا بانک مرکزی با همکاری نهادهای نظارتی، مقرراتی را برای این موضوع تدوین کرده است.
این مقام مسئول در نظام بانکی تصریح کرد: همه ارکان نظام بانکی باید برای استفاده از سرویس ارز رمز در قالب چارچوب و مقررات اعلامی بانک مرکزی حرکت کنند و در این راستا بانک مرکزی به عنوان متولی سیاست های پولی کشور هم باید نقش کنترل کننده در استفاده از سرویس های مرتبط با آن داشته باشد.
وی اضافه کرد: طی روزهای گذشته به دلیل محدودیت در دسترسی به خدمات بانکی در نبود اینترنت، مشکلاتی بروز کرده است. اما چالش در تراکنش های بانکی به واسطه قطعی اینترنت مشاهده نشده است به نحوی که روز گذشته (۲۷ آبان ماه) ۱۲۴ میلیون تراکنش در شبکه شتاب و ۱۶۶ میلیون خرید در شبکه شاپرک به ثبت رسیده که پایداری بیش از ۹۹.۹ درصدی را نشان می دهد.
نجفی افزود: در خصوص اتصال سرویس های حیاتی بانکی کشور در صورت نبود و قطعی اینترنت چندین مانور بزرگ صورت گرفته که نشان داده شبکه، دارای پایداری کامل در برابر اتفاقات احتمالی است. ضمن اینکه روش های پشتیبانی نیز مدنظر قرار گرفته است.
مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک بانک مرکزی درباره خسارت های ایجاد شده در شعب بانکی کشور و تخریب شبکه کابلی شعب در روزهای اخیر، گفت: ما چندین هزار ارتباط پشتیبان را تدارک دیده ایم و در کنار آن ارتباطات شبکه بانکی از طریق لینک های ماهواره ای نیز برقرار است. ضمن اینکه در طی مشکلات به وجود آمده ممکن است تعدادی دستگاه خودپرداز بانکی صدمه دیده باشند که به دلیل وجود ۵۵ هزار atm در سراسر کشور این تعداد عدد بالایی نیست ضمن اینکه ۹۰ درصد سرویس های مردم از طریق خدمات الکترونیک انجام می شود و خسارت ایجاد شده به شعب برخی بانک ها، تأثیری در سرویس های بانکی نداشته است.
وی در ادامه از حمایت خدمات انفورماتیک از حضور بیش از صد استارتاپ حوزه مالی و بانکی در نمایشگاه تراکنش ایران خبر داد و گفت: مرکز نوآوری آیفینک که توسط شرکت خدمات انفورماتیک ایجاد شده از استارتاپ های حوزه مالی و بانکی حمایت می کند به نحوی که نوآوری در همه صنایع دستاوردهای خوبی برای مشتریان صنعت داشته و از آنجا که صنعت بانکداری از این موضوع جدا نیست نفوذ نوآوری به صنعت بانکداری نیز در دنیا رو به افزایش است.
این مقام مسئول در نظام بانکی با بیان اینکه هم اکنون شرکت های بزرگ نوآور دنیا همچون گوگل وارد حوزه بانک و پرداخت شده اند، خاطرنشان کرد: بانک ها باید توجه داشته باشند که با حضور بازیگران نوآور و فناور در این صنعت، اگر روند خود را تغییر ندهند سهم بازار را از دست خواهند داد. ضمن اینکه در ایران نیز استارت آپ های بزرگی وارد حوزه پرداخت شده اند  و این مسئله نشان می دهد که بانک ها  باید به سمت و سوی بانکداری باز حرکت نمایند.
نجفی تصریح کرد: بانک ها باید سرویس های سنتی را کنار گذاشته و سرویس های جدید ارائه دهند. ضمن اینکه این اتفاق باعث ادغام سرویس های سنتی در سرویس های جدید شده و بانک ها باید سرویس های پایه بانکی را ایجاد کرده و فینتک ها را به این فضا متصل کنند.
وی ریسک بزرگ باز شدن بانک ها را مسئله امنیتی عنوان کرد و گفت: در این راستا اتحادیه اروپا استانداردهایی تحت عناوینی همچون احراز هویت فردی را تدوین کرده و در ایران نیز بانک مرکزی کسب و کارهای نوین مالی را مجاب کرده که در چارچوب و مقررات بانک مرکزی با بانک ها همکاری نمایند.
این مقام مسئول در نظام بانکی اظهار داشت: خدمات انفورماتیک برای پیش گامی در نوآوری صنعت بانکی از نوآوری های حوزه مالی، بانکی و استارت آپ های فعال حمایت کرده و فضایی را به وجود آورده است که  استارت آپ های حوزه مالی و بانکی بتواند برای تبدیل ایده های خود به طرح مشورت و مشارکت بپردازند.

اخبار اقتصادی

تعادل
 
۱ ۲
۴
ادامه خبر   |  تعادل:  قیمت سکه 50 هزار تومان کاهش یافت(قسمت اول)
تعادل
 
۲ ۲
۴
ادامه خبر   |  تعادل:  قیمت سکه 50 هزار تومان کاهش یافت(قسمت دوم)
تعادل
 
۱ ۲
۳
ادامه خبر   |  تعادل:  به مکانیزم‌های عرضه و تقاضا روی خوش نشان دهیم(قسمت اول)
تعادل
 
۲ ۲
۳
ادامه خبر   |  تعادل:  به مکانیزم‌های عرضه و تقاضا روی خوش نشان دهیم(قسمت دوم)
سازندگی
 
۱ ۲
۳
ادامه خبر   |  سازندگی:  مقاومت در برابر اصلاحات(قسمت اول)
سازندگی
 
۲ ۲
۳
ادامه خبر   |  سازندگی:  مقاومت در برابر اصلاحات(قسمت دوم)
گسترش صمت
 
۲
ادامه خبر   |  گسترش صمت: دوران دگردیسی مناطق آزاد
گسترش صمت
 
۱ ۲
۸
ادامه خبر   |  گسترش صمت:  سرمایه‌گذاری چین در طرح‌های زود بازده ایران(قسمت اول)
گسترش صمت
 
۲ ۲
۸
ادامه خبر   |  گسترش صمت:  سرمایه‌گذاری چین در طرح‌های زود بازده ایران(قسمت دوم)
دنیای اقتصاد
ادامه خبر   |  دنیای اقتصاد: اصلاح نظام بودجه‌ریزی

اصلاح نظام بودجه‌ریزی

حسن خوشپور نظام بودجه‌ریزی عصاره و تبلور نظام و محتوای حکمرانی و اقتصاد سیاسی و متاثر از ساختار توزیع قدرت سیاسی در جامعه است و سند بودجه تصویر مالی و عملیاتی شیوه حکمرانی و حکومت‌داری در سال برنامه‌ریزی شده است. اسناد بودجه به ظاهر انعکاس مالی و اداری دارند، ولی به واقع اسنادی سیاسی و تبیین‌کننده روش تخصیص منابع برای انجام فعالیت‌ها و اجرای برنامه‌های مالی و عملیاتی هستند.
تلاش برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی بدون بازنگری در روش‌های حکمرانی و تغییر مبانی اقتصاد سیاسی بیهوده است و نتیجه ندارد. کم و کیف جایگاه دولت در اقتصاد و مفاد ماموریت‌های آن و نقش و تاثیر گروه‌های ذی‌نفع و ذی‌نفوذ که متاثر از وقوف، مبانی نظری و ارزشی حاکم بر جامعه است بر محتوا و ذات نظام بودجه‌ریزی و روش‌های آن تاثیر می‌گذارد. همان‌طور که اگر نظام بودجه‌ریزی کارآ و مناسب نباشد، نمی‌توان انتظار داشت که عملکرد دولت (حکمران) و برنامه‌هایی که اجرا می‌کند کارآ و ثمربخش باشد. اگر ساختار، حجم، مقیاس و ایفای نقش دولت هم منطقی و مناسب نباشد یا ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان عملکرد مناسبی نداشته باشند، به هیچ‌وجه نمی‌توان انتظار وجود و کارکرد کارآی نظام بودجه‌ریزی را داشت.
روش‌های تنظیم و تصویب، اجرا و نظارت بر بودجه، صورت کاربردی و عملیاتی نظام بودجه‌ریزی هستند و اصلاح آنها پس از بازنگری در نظام بودجه‌ریزی معنا دارد که در فرآیند اصلاح، به‌مراتب آسان‌ترین مرحله است. بنابراین آنچه برای رفع عدم کارآیی‌ها و ارتقای بودجه‌ریزی پیچیده، زمانبر و طاقت‌فرساست، اصلاح طرزفکر حاکم بر اداره کشور است. اگر منابع بودجه وابسته به درآمدهای نفتی است، دلیل آن وابستگی کشورداری دولت به درآمدهای نفتی است و برای اصلاح ترکیب منابع و درآمدهای بودجه، ساده‌اندیشی است اگر تصور شود بدون تغییر در نقش و جایگاه دولت و نحوه دسترسی آن به درآمدهای نفتی، ترکیب منابع بودجه در راستای رفع وابستگی به درآمدهای نفتی تغییر کند و سرفصل‌های جدید درآمدی نظیر درآمدهای مالیاتی جایگزین آن شود.
با این پیش فرض که دولت نقش منحصر‌به‌فرد در تولید و مصرف جامعه دارد و حتی آنجا که ندارد با استفاده از قوانین و رفتارهای تبعیض‌آمیز حضوری تعیین‌کننده دارد، نمی‌توان دولت را کوچک و هزینه‌ها را کاهش داد. در سازمان دولت، مدیریت‌ها بر مبنای هزینه شکل گرفته‌اند. بنابراین بخش مصارف بودجه هم تحت‌تاثیر این وضعیت همواره دچار کسری است. اصلاح روابط خزانه‌داری و نظام تخصیص بودجه، استقرار سامانه‌های نظارتی جدید برای دقیق‌تر شدن و کاهش اختلالات در مراحل اجرای بودجه اقدامی صحیح است، ولی نسبت به اقدامات راهبردی که لازم است در اصلاح نظام بودجه‌ریزی انجام شود، بسیار ابتدایی است.
اصلاح نظام بودجه‌ریزی بدون اصلاح نظام برنامه‌ریزی هم امکان‌پذیر نیست. نظام برنامه‌ریزی دارای سازمان و فرآیندهای شناخته شده‌ای است. در سلسله‌مراتب اسناد برنامه، پس از انتخاب و تعیین چشم‌انداز و راهبردهای بلندمدت کشورکه اصطلاحا سند چشم‌انداز و راهبردی نامیده می‌شود، برنامه‌های میان‌مدت برای تحقق آرمان‌های راهبردی تدوین می‌شود و بودجه پایین‌ترین و عملیاتی‌ترین سند در نظام برنامه‌ریزی است که برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت، اسناد بالادست آن هستند. چطور می‌توان بدون لحاظ کردن یا اصلاح نظام برنامه‌ریزی و روش‌های تدوین برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت، نظام بودجه‌ریزی را اصلاح کرد؟ بدون تردید هر پیشنهاد اصلاحی اگر مشکل جدیدی ایجاد نکند، از مشکلات فعلی نخواهد کاست.
فرآیند برنامه‌ریزی و اجرای هر طرح که منجر به تحقق هدف یا اهدافی می‌شود شامل مرحله‌های شناخت وضع موجود و بررسی تجربیات گذشته و مطالعه موارد مشابه و تجزیه و تحلیل و ارزیابی نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدها و... است. برای اصلاح نظام تهیه، تنظیم، تصویب، اجرا و نظارت بر بودجه، لازم است حدود هشت دهه تجربه و سابقه برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی در کشور به‌طور عمیق ملاحظه و تحلیل شود. نظام فعلی بودجه‌ریزی در ایران نتیجه تحول (یا تکامل) طی چند دهه گذشته است. به‌طور قطع و یقین پیشنهادهای بسیاری برای اصلاح در نظام بودجه‌ریزی داده شده است و بسیاری از قوانین باید بازنگری شوند. شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها در طراحی راهبردها و برنامه‌های اصلاحی ضرورتی انکارناپذیر است و در فرآیند اصلاح نظام بودجه‌ریزی، نظام حکمرانی و ماموریت‌های دولت عوامل برون‌زا و اثرگذار هستند. در حال حاضر بیش از یک دهه از الزام قانونی برای استقرار نظام بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد (یا بودجه‌ریزی عملیاتی) که صرفا در سطح اصلاح روش بودجه‌ریزی متوقف شده است سپری شده، ولی آنچه عملی شده صرفا در حد تغییر ظاهری آرایش ارقام و سرفصل‌هاست. اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی مستلزم تغییر در نظام‌های مدیریت و نظارت (به‌عنوان عوامل برون‌زا) هستند که تاکنون عملی نشده و به تبع آن روش بودجه‌ریزی عملیاتی به‌طور واقعی اجرا نمی‌شود.
هم‌اکنون کشور دارای اسناد راهبردی و اساسی در حوزه‌های مختلف است. اصلاح نظام بودجه‌ریزی بدون لحاظ کردن تاثیرات متقابلی که سیاست‌های کلی اصل 44، سند چشم‌انداز و سیاست‌ها و قوانین متعدد دیگر خواهند داشت، امکان‌پذیر نیست و اصولا معماری سازمان و تشکیلات دولت با اجرای کامل سیاست‌ها و قوانین مذکور تحول خواهد یافت و بر نحوه تدوین بودجه و اهداف آن اثر دارد. و در پایان، این نکته اساسی قابل ذکر است که نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کشور نیازمند تحولی بنیادین و جامع است که در ادامه تحول اساسی در نقش و ماموریت‌های دولت در نظام اداری و اقتصادی امکان‌پذیر است و برای انجام آن باید مجموعه‌ای از نهادها و اشخاص در حوزه‌های مختلف اداری، سیاسی، اجتماعی به گونه‌ای فراقوه‌ای، فرابخشی، فراسازمانی و متشکل از تخصص‌های مختلف و در یک دوره میان‌مدت به‌کار گرفته شوند.
ge1001
نیوزهاب سیاسی
ایسنا
ادامه خبر   |  ایسنا: قیمت طلا از پیشروی بازماند

قیمت طلا از پیشروی بازماند

قیمت طلا پس از این که تحت تاثیر تردیدها نسبت به توافق تجاری میان آمریکا و چین به بالاترین حد در بیش از یک هفته و نیم اخیر صعود کرد، در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تغییر چندانی نداشت.
به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ثابت بود و و در 1470 دلار ایستاد.
در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با 0.1 درصد کاهش، در 1470 دلار و 50 سنت رسید.
مایکل مک کارتی، استراتژیست ارشد شرکت "سی ام سی مارکتس" در این باره اظهار کرد: در حال حاضر حرکت چشمگیری در قیمت طلا دیده نمی‌شود و با توجه به نزدیک شدن قیمت طلا به سطح 1490 دلار، هر گونه تغییر قیمت طلا محدود خواهد بود مگر این که واشنگتن و پکن اعلام کنند که توافق تجاری بعید است.
بازارهای سهام آسیا که یک روز دیگر را در انتظار روشن شدن وضعیت مذاکرات آمریکا و چین سپری کردند، وضعیت یکسانی نداشتند. شب گذشته شبکه CNBC گزارش کرده بود که مقامات پکن نسبت به چشم انداز امضای یک توافق با آمریکا، نگاه بدبینانه‌ای دارند.
دانیل هاینس، تحلیلگر گروه بانکی ANZ گفت: رفتارهای مبهم دو طرف درباره فاز اول توافق تجاری، قیمتها را در بازه محدودی نگه داشته است. چشم انداز فعلی اقتصاد جهانی و ضعیف شدن ارزش دلار تا حدودی از قیمت طلا پشتیبانی کرده است.
دلار در معاملات روز سه شنبه نزدیک به پایین‌ترین حد خود در دو هفته گذشته معامله شد.
فعالان بازار همچنین به ناآرامی‌ها در هنگ کنگ چشم دوخته‌اند که یکی از قطب‌های مالی بزرگ جهان است. ریسک گریزی در بازار اغلب از قیمت طلا که در شرایط ناآرامی سیاسی و اقتصادی به پناهگاه مطمئن دارایی تبدیل می‌شود، حمایت می‌کند.
بر اساس گزارش رویترز، بازار اکنون منتظر گزارش آخرین نشست سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برای ارزیابی روند سیاست پولی آتی این کشور هستند که روز چهارشنبه منتشر می‌شود. بانک مرکزی آمریکا امسال سه دور نرخ‌های بهره را به منظور حمایت از رشد اقتصادی کاهش داده است اما پس از نشست اکتبر، سیاستگذاران آمریکایی اعلام کردند تا زمانی که نشانه جدی از وخامت اوضاع اقتصادی مشاهده نکنند، نرخ‌های بهره را پایین‌تر نخواهند برد.
طلا به شدت به نرخ‌های بهره حساس است و نرخ‌های بهره پایین‌تر، هزینه نگهداری این فلز که بازدهی ندارد را کمتر کرده و جذابیت سرمایه گذاری در آن را بیشتر می‌کند.
موجودی طلای "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز دوشنبه 0.6 درصد در مقایسه با روز جمعه کاهش یافت و به 891.79 تن رسید.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با 0.06 درصد افزایش، به 17 دلار و سه سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.2 درصد افزایش، 895 دلار و 84 سنت معامله شد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری 0.2 درصد کاهش یافت و به 1733 دلار و 60 سنت رسید.
انتهای پیام
شبکه خبری ایبنا
ادامه خبر   |  شبکه خبری ایبنا:  مذاکراتی برای ایجاد پلتفرم تهاتر کالا بین ایران و چین

خوانساری خبر داد؛ مذاکراتی برای ایجاد پلتفرم تهاتر کالا بین ایران و چین

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از مذاکراتی برای ایجاد پلتفرم تهاتر کالا بین ایران و چین خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایبِنا ، مسعود خوانساری که صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران سخن می‌گفت، این خبر را اعلام کرد. وی با اشاره به سفر هیاتی از اتاق تهران به چین در هفته گذشته اظهار داشت: نماینده بانک مرکزی و فریال مستوفی رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه و چندین نفر از اعضای اتاق بنده را در این سفر همراهی می‌کردند.
رییس اتاق تهران ادامه داد: در این سفر با اتاق‌های بازرگانی چین، پکن، شانگهای، انجمن صنایع کوچک و متوسط و همچنین ایرانیان مقیم پکن و شانگهای دیدارهایی داشتیم. خوانساری از اتصال سایت‌های اتاق‌های بازرگانی ایران و چین به یکدیگر با زبان‌های فارسی و چینی خبر داد و گفت: با اتاق چین توافق کردیم تا یک کمیته داوری مشترک برای بررسی اختلافات تشکیل دهیم.
وی در خصوص اتاق بین المللی چین نیز اظهار داشت: این اتاق متعلق به بخش خصوصی چین است و بیش از 500 شرکت بزرگ عضو آن هستند. خوانساری اعلام کرد: اتاق بین‌المللی چین از سال 2012 تا 2019 بیش از 2200 میلیارد دلار در خارج از این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند و اعلام کردند آماده هستند تا به طور غیرمستقیم در صنایع معدنی و زودبازده ایران هم سرمایه‌گذاری کنند.
رییس اتاق تهران میزان هزینه‌کرد اتباع چین در بخش گردشگری را 120 میلیارد دلار در سال 2018 اعلام کرد و اظهار داشت: پیش بینی می‌شود این رقم تا سال آینده به 200 میلیارد دلار برسد و ظرفیت بالایی برای همکاری در گردشگری با چین داریم.
وی به رتبه ملی کسب‌وکار ایران اشاره کرد و گفت: اقداماتی را در اتاق تهران برای کاستن از رتبه ایران آغاز کرده‌ایم. بخشنامه‌ای را سازمان ثبت شرکت‌ها دارد که براساس آن ثبت شرکت برای افراد دارای سوءپیشینه ممنوع است، ولی این موضوع خلاف قانون تجارت است.
خوانساری ادامه داد: برای برطرف کردن این موضوع، نامه‌ای را برای لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهور ارسال کردیم و امیدوار هستیم با رای دیوان عدالت اداری، بخشنامه سازمان ثبت شرکت‌ها درباره عدم سوءپیشینه کم لن یکن شود.
رییس اتاق تهران همچنین به گزارش اخیر بانک جهانی اشاره و اعلام کرد: براساس این گزارش تولید ناخالص دنیا به 85 تریلیون دلار رسیده که سهم 15 کشور اول دنیا از این رقم 75 درصد بوده است. وی سهم تولید ناخالص داخلی آمریکا را 23.8 و چین را 15.86 درصد از تولید ناخالص دنیا عنوان کرد و افزود: این رقم برای ایران 53 صدم درصد بوده و ما در رتبه بیست و هفتم دنیا قرار داریم.
خوانساری از سومین بحران بزرگ بین‌المللی بعد از رکود بزرگ 1929 و 2008 خبر داد و گفت: براساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، علت بحران اخیر تلاش هند و روسیه و برخی از کشورهای دیگر برای کنار گذاشتن دلار از مبادلات خود است. این موضوع باعث شفاف شدن بدهی دولت آمریکا خواهد شد. وی توضیح داد: عوامل مختلفی مانند جنگ تجاری آمریکا و چین، مشکلات اتحادیه اروپا و برگزیت و ... دلایل این بحران خواهند بود.

بانک کشاورزی در آئینه رسانه ها

۱۳۹۸/۰۸/۲۹

۱۳۹۸/۰۸/۲۹